Οι καιροί άλλαξαν. Ποιες είναι οι τάσεις που θα διαμορφώσουν την κινητικότητα στο μέλλον; Πώς θα επηρεάσουν το Fleet Management, που είναι πλέον κάτι πολύ παραπάνω από την κατασκευή και εφαρμογή ενός οικονομικά αποδοτικού προγράμματος στόλου οχημάτων. Η τεχνολογία έχει δημιουργήσει ένα νέο οικοσύστημα που στοχεύει στην ευελιξία, επεκτείνεται σε B2C και συμπεριλαμβάνει πολύ περισσότερους ενδιαφερόμενους. Τα διδάγματα που αντλήθηκαν από το Fleet Europe Summit του 2018 αφορούν στα ευέλικτα μοντέλα χρηματοδότησης, την ηλεκτροκίνηση του στόλου, την κινητικότητα ως υπηρεσία – MaaS, τη συνδεσιμότητα με αποδοτικότητα και διαφάνεια και την αλλαγή στο stakeholder management. Ας δούμε μια επισκόπηση τους.

Η άνοδος των ευέλικτων μοντέλων χρηματοδότησης

Η μακροχρόνια μίσθωση και τα διάφορα παραδοσιακά μοντέλα χρηματοδότησης δεν θα εξαφανιστούν. Ωστόσο, προστίθενται νέες ευέλικτες μορφές χρηματοδότησης, ανοίγοντας τεράστιες αναξιοποίητες αγορές. Πρωτοπόροι της αλλαγής είναι οι όλο και πιο ασφαλείς, γρήγορες και φιλικές προς το χρήστη online διαδικασίες – σε συνδυασμό με την προτίμηση για άμεση χρήση παρά για ιδιοκτησία, που υποστηρίζεται από μακροπρόθεσμα δάνεια.

Ως αποτέλεσμα, οι τράπεζες, οι εταιρείες leasing και ενοικίασης, ακόμα και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, προσφέρουν πλέον απρόσκοπτες λύσεις online και σε πραγματικό χρόνο για επιλογή,  παραγγελία και πληρωμή για χρήση οχημάτων. “Το αυτοκίνητο εξακολουθεί να είναι το κεντρικό στοιχείο για τους στόλους”, δήλωσε ο John Saffrett, COO της ALD, “αλλά προσθέτουμε επιπλέον επίπεδα ευελιξίας: full service leasing – καθώς και κάρτες κινητικότητας, συνδρομές και επιπλέον υπηρεσίες”.

Για τον Franck Leveque, Mobility Leader της Frost & Sullivan, οι συνδρομητικές λύσεις μπορούν να καλύψουν την ανάγκη για πρόσβαση σε οχήματα με τον μήνα. Πρόκειται για ένα σύστημα που πολλοί από εμάς ήδη γνωρίζουμε: “Οι συνδρομητικές υπηρεσίες (όπως η Netflix και η Spotify, Ed.) αντιπροσωπεύουν ήδη το 10% του μέσου καταναλωτή στη μηνιαία δαπάνη της Δυτικής Ευρώπης.” Αλλά, λέει ο Saffrett, ο κλάδος ακόμα αναζητά το σωστό μοντέλο για συνδρομές αυτοκινήτου και κινητικότητας.

Η ανάγκη για ηλεκτροκίνηση του στόλου

Το ντίζελ βρίσκεται υπό πίεση και πολλοί πιστεύουν ότι η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον. Ερωτήματα παραμένουν ως προς το TCO (συνολικό κόστος χρήσης), την υποδομή φόρτισης και την αυτονομία των η΄λεκτρικών οχημάτων (EV), αλλά το κυριότερο είναι το περιβαλλοντικό. Όπως δήλωσε ο Tex Gunning, Διευθύνων Σύμβουλος της LeasePlan: “Το χρωστάω στα παιδιά μου. Αξίζουν ένα καλύτερο μέλλον. Οι κλιματικές αλλαγές και η ρύπανση πρέπει να σταματήσουν”.

Τα EV ενδέχεται να μην είναι ακόμα ουδέτερα ως προς τον άνθρακα, αλλά ήδη εκπέμπουν 30% λιγότερο CO2 από τους ICE (κινητήρες εσωτερικής καύσης) στον πλήρη κύκλο ζωής τους – κατά 80% λιγότερο εάν χρησιμοποιηθούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Και οι καλύτερες μπαταρίες, η αυξημένη αυτονομία και η αυξανόμενη πίεση στα ορυκτά καύσιμα θα οδηγήσουν σε ταυτόσημο TCO μεταξύ ICE και EV σε λίγα χρόνια.

Χρειάζεται επειγόντως μια συμφωνία περιαγωγής, προκειμένου να διευκολυνθεί η φόρτιση εν κινήσει σε ολόκληρη την Ευρώπη και διαφάνεια στην τιμολόγηση. “Επίσης, τα EV πρέπει να συνδεθούν για να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους. Αυτό είναι σημαντικό για τη μετάβαση από την πυρηνική και τη θερμική, στην παραγωγή βιώσιμης ενέργειας”, δήλωσε ο André ten Bloemendal, CCO της NewMotion.

Πείτε ναι στη MaaS

Χθές επρόκειτο για το εταιρικό αυτοκίνητο. Σήμερα πρόκειται για την υπηρεσία Cars-as-a-Service (CaaS). Αύριο θα έχουμε την Mobility-as-a-Service (MaaS). Όλο και περισσότερο, οι νέες υπηρεσίες κινητικότητας παρέχουν στους εργαζόμενους την ευκαιρία να αυτοδιαχειρίζονται την κινητικότητά τους, Στην ουσία, η MaaS αφορά στην άμεση διαθεσιμότητα τέτοιων ευέλικτων, κατ ‘απαίτησιν λύσεων μετακίνησης – συνδυάζοντας επιλογές δημόσιων και ιδιωτικών μέσων μεταφοράς. Η MaaS θα επιτρέψει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων και στις εταιρείες μίσθωσης και ενοικίασης να δημιουργήσουν επιπλέον ανταγωνισμό στον τομέα του στόλου.

Ναι, θα δοκιμαστεί η παραδοσιακή αγορά στόλου. Αλλά θα ευδοκιμήσει επειδή ανταποκρίνεται στα προβλήματα της αστικής συμφόρησης (70% από εμάς θα ζούμε στις πόλεις μέχρι το 2050), στην ατμοσφαιρική ρύπανση (η οποία σύμφωνα με την Frost & Sullivan κοστίζει 7 εκατομμύρια ζωές ετησίως) και την αναποτελεσματική χρήση του αυτοκινήτου (μόνον στο 4% του χρόνου χρησιμοποιούνται ιδιωτικά αυτοκίνητα).

Για την εταιρική κινητικότητα, η MaaS σημαίνει να λαμβάνεται υπόψη το πού ζουν οι εργαζόμενοι, πώς μετακινούνται και ποια είναι η οικογενειακή τους κατάσταση – όχι μόνο αν έχουν βαθμό ή ρόλο που να δικαιολογεί εταιρικό αυτοκίνητο. Οι προμηθευτές θα τρέξουν να προσφέρουν ολοκληρωμένες και εύχρηστες πλατφόρμες για όλες τις δυνατότητες κινητικότητας.

Συνδεσιμότητα σημαίνει αποδοτικότητα και διαφάνεια

Όλα και όλοι θα συνδεθούν. Για την αυτοκινητοβιομηχανία και τη διαχείριση στόλου, αυτό σημαίνει λεπτομερή διερεύνηση όλο και περισσότερων δεδομένων για να επιτευχθεί μεγαλύτερη διαφάνεια και καλύτερη πληροφόρηση.

Η συνδεσιμότητα θα επιτρέψει τη διαχείριση στόλου και κινητικότητας σε πραγματικό χρόνο και θα αποφέρει σημαντική εξοικονόμηση κόστους και κέρδη σε ασφάλεια. Ωστόσο, αυτό απαιτεί την αντιμετώπιση των μειονεκτημάτων των Big Data: της πολυπλοκότητάς τους και των ερωτημάτων που δημιουργούνται για την ιδιωτικότητα, την ασφάλεια και την υπευθυνότητα.

Το κλειδί είναι η εμπιστοσύνη. Οι εταιρείες τεχνολογίας και οι προμηθευτές που ασχολούνται με τη συνδεσιμότητα μπορούν να πετύχουν μόνον αν ο πελάτης εμπιστεύεται την τεχνολογία και τον τρόπο συλλογής και χρήσης δεδομένων. Σύμφωνα με τον Robert Kempf, VP για τα ADAS στη Harman, αυτή η εμπιστοσύνη θα είναι επίσης σημαντική για την εισαγωγή αυτόνομων συστημάτων οδήγησης.

Η τέχνη της αλλαγής και της διαχείρισης των ενδιαφερομένων

Όπως δείχνουν οι διάφορες τάσεις που συζητήθηκαν στο Fleet Europe Summit 2018, η αλλαγή είναι αναπόφευκτη. Επομένως, η διαχείριση της αλλαγής αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία. Πρόκειται για την αξιοποίηση των ευκαιριών του μέλλοντος. Η διαχείριση των ενδιαφερόμενων μερών, από την πλευρά της, πρέπει να συμπεριλάβει τους πάντες σε αυτήν την εξέλιξη.

Και αυτό είναι σημαντικό, διότι το οικοσύστημα των ενδιαφερομένων θα γίνει πιο περίπλοκο, με επιπρόσθετους φορείς λήψης αποφάσεων που θα θέλουν να έχουν άποψη. Δεν πρόκειται πλέον μόνο για το Fleet και το Procurement, αλλά όλο και περισσότερο για τα τμήματα HR, Ασφάλειας και Νομικών Υποθέσεων.

Δεν γνωρίζουμε με βεβαιότητα τι ακριβώς θα φέρει το μέλλον. Το βέβαιο είναι ότι το Fleet Europe Summit θα πραγματοποιηθεί το 2019, στις 6 και 7 Νοεμβρίου, στο Estoril της Πορτογαλίας.

 

Προηγούμενο άρθροΗ ΕΛΙΝΟΙΛ True Leader για 5η συνεχόμενη χρονιά
Επόμενο άρθροΗ Shell προδιαγράφει ένα νέο μέλλον για τις πετρελαϊκές εταιρείες