“Τα δεδομένα είναι το νέο πετρέλαιο”, μια έκφραση που ακούστηκε συχνά στο Fleet Europe Forum της Βαρκελώνης, που πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2018. Ακόμα κι αν η δήλωση δεν είναι τίποτα περισσότερο από μάρκετινγκ, μεταφέρει δύο μηνύματα σωστά: τα δεδομένα είναι πολύτιμα και, όπως και το πετρέλαιο, χρειάζονται διύλιση.

Όταν μια ενεργειακή εταιρεία, όπως η Shell, συντάσσει μια έκθεση με τίτλο “Driven by Data: Managing Fleet Information Overload“, αυτό σημαίνει ότι μπαίνουμε σε έναν νέο κόσμο. Στην έκθεσή της, η Shell περιηγεί τον Fleet Manager δια μέσου δυναμικών δεδομένων, τηλεματικής, συνάθροισης δεδομένων και blockchain, για να τελειώσει, δίνοντάς μας μια ματιά στο μέλλον: τον στόλο του 2025 που άγεται από δεδομένα.

Πριν ανατρέξουμε στην ίδια την έκθεση, ας δούμε πως την αιτιολογεί η Shell.

Αειφορία

Για μια πρώτη απάντηση σε αυτή την ερώτηση, το Fleet Europe μίλησε με τον Emmanuel Mignot, Γενικό Διευθυντή Δυτικής Ευρώπης στη Shell Fleet Solutions: “Η Shell είναι ειδικευμένη σε δεδομένα εδώ και πολύ περισσότερο χρόνο από ό,τι γνωρίζει ο κόσμος. Χρησιμοποιούμε δεδομένα για να βρούμε πετρέλαιο και να το διυλίσουμε. Αυτή η τεχνογνωσία χρησιμοποιείται τώρα στο πλαίσιο της επιχείρησης Fleet Solutions με δύο στόχους: αειφορία και λύσεις για τον Fleet Manager”.

Και ο κ. Mignot συνεχίζει: “Χωρίς δεδομένα, είναι δύσκολο για έναν διαχειριστή στόλου να βελτιστοποιήσει τη χρήση ενός περιουσιακού στοιχείου. Στόχος της Shell είναι να διαδραματίσει ένα ρόλο που θα βοηθήσει τον διαχειριστή στόλου να κατανοήσει πώς να συλλέγει δεδομένα, να επεξεργάζεται τις πληροφορίες και να μειώνει τα απόβλητα”.

Τα σύγχρονα οχήματα είναι εξοπλισμένα με εκατοντάδες αισθητήρες που συλλέγουν πληροφορίες, έτοιμες να μεταδοθούν σε συστήματα διαχείρισης στόλου μέσω τηλεματικής. Συνδεδεμένα με άλλα οχήματα και με το δίκτυο πόλης, τα δεδομένα αυτά αποτελούν μια τεράστια πηγή εισοδήματος για την αλυσίδα εφοδιασμού, αλλά και εργαλείο για τους διαχειριστές στόλου για τη βελτιστοποίηση των δραστηριοτήτων, τη μείωση του κόστους και την αύξηση της ασφάλειας και της αποτελεσματικότητας.

Ένα παράδειγμα: Το Platooning αφορά σε δύο οχήματα που πορεύονται πολύ κοντά το ένα  πίσω από το άλλο και αποτελεί ένα καλό παράδειγμα έξυπνης χρήσης της τηλεματικής. Η μικρή απόσταση μεταξύ των δύο οχημάτων μειώνει την οπισθέλκουσα και συνεπώς και την κατανάλωση καυσίμου και των εκπομπών ρύπων. Καθώς τα δύο οχήματα είναι συνδεδεμένα, η πιθανότητα οπίσθιων συγκρούσεων μειώνεται κατά 71%.

FaaS – Το καύσιμο ως υπηρεσία (Fuel as a Service) 

Το δεύτερο μέρος του λόγου για τον οποίο η Shell Fleet Solutions εισέρχεται στην αγορά δεδομένων, είναι η παροχή στον Fleet Manager λύσεων που ταιριάζουν με την τεχνολογική πρόοδο και τη μετάβαση από την ιδιοκτησία στη χρήση. Ο Emmanuel Mignot εξηγεί: “Η αγορά λιπαντικών μας λειτουργεί ήδη με ένα πρόγραμμα κατ ‘απαίτηση. Η Shell παραδίδει όταν χρειάζεται ο πελάτης. Αυτό που επίσης προσφέρουμε είναι η διαχείριση του αποθέματος λιπαντικών για λογαριασμό ορισμένων πελατών.

Η Shell είναι πράγματι σε θέση να προβλέψει πότε ο πελάτης χρειάζεται ένα προϊόν και παραδίδει όταν και όποτε είναι η πιο κατάλληλη στιγμή. Κάνουμε επίσης δοκιμές, στην Ολλανδία και τις ΗΠΑ, μέσω μιας υπηρεσίας παράδοσης καυσίμων που ονομάζεται “TapUp“. Αυτό ακριβώς θέλουμε να είμαστε στο μέλλον. Ο πελάτης θα επωφεληθεί, όχι μόνον από την ποιότητα του προϊόντος, αλλά και από μια καλύτερη υπηρεσία από τον προμηθευτή του”.

Ένα άλλο πρώτο βήμα για καλύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών είναι η υπηρεσία “Fill Up & Go” της Shell: μια ασφαλής υπηρεσία κινητής πληρωμής που επιτρέπει στους χρήστες να πληρώνουν από την άνεση των αυτοκινήτων τους.

Ηλεκτρισμός

Η Shell συνδυάζει και ενσωματώνει τρεις τύπους δικτύων φόρτισης: Σταθμούς φόρτισης που βρίσκονται στους σταθμούς καυσίμων της, ένα αυξανόμενο δίκτυο λύσεων superfast charging (υπερταχείας φόρτισης) με την IONITY και το δίκτυο NewMotion. Το NewMotion εγκαθιστά σταθμούς φόρτισης για το σπίτι και το γραφείο που μπορούν να λειτουργούν ως μοντέλο συνδρομής. Ο Fleet Manager παρέχει στους εργαζόμενους πρόσβαση στις συσκευές φόρτισης μέσω καρτών φόρτισης και μία συσκευή μπορεί να χρησιμοποιηθεί από πολλούς χρήστες.

Μια νέα μέθοδος που εισάγει η Shell για την ηλεκτρική φόρτιση είναι η ανταλλαγή ενέργειας. Παρόμοια με την πρόσβαση σε δεδομένα down- και upload volumes μέσω Wi-Fi και την πληρωμή μέσω συνδρομής χωρίς να υπάρχει ατομική σύνδεση, η ανταλλαγή ενέργειας αφορά στη διανομή και πώληση υπερβάλλουσας ενέργειας σε άλλους χρήστες.

Ο νέος πελάτης

Τα προοδευτικά μοντέλα, όπως αυτά που αναπτύσσει η Shell, είναι αναπόφευκτα. Παρ ‘όλα αυτά, κατά τη μεταβατική περίοδο, η Shell απευθύνεται κυρίως στους πρωτοπόρους. Πώς σχεδιάζει η Shell Fleet Solutions να πείσει τους πιο συντηρητικούς των πελατών της; Ο Emmanuel Mignot απαντά: “Οι περισσότεροι κίνδυνοι που εντοπίζονται από τους πελάτες μας σχετίζονται με πιο πρακτικές πτυχές. Μπορεί να είναι πρόθυμοι να δώσουν ηλεκτρικά οχήματα στους υπαλλήλους τους, αλλά έχουν απορίες σχετικά με τη φόρτιση στο σπίτι και την αυτονομία.

“Εδώ είναι που υπεισέρχονται και πάλι τα δεδομένα και οι λύσεις: μπορούμε να επιδείξουμε ότι τα EV προσφέρουν επαρκή αυτονομία για καθημερινή χρήση και η λύση NewMotion λύνει όλα τα θέματα φόρτισης στο σπίτι, το γραφείο και εν κινήσει. Επιπλέον, δίνουμε το παράδειγμα. Μερικοί από το προσωπικό μας οδηγούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μας δίνουν πληροφορίες σχετικά με τη διαχείριση της αυτονομίας και την εμπειρία φόρτισης. Αυτή η ανατροφοδότηση μας βοηθά να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας και να διαμορφώσουμε τη σωστή λύση για τον πελάτη”.

Προμήθειες

Η τελευταία ερώτηση προς τον Emmanuel Mignot αφορά στις εκπτώσεις για τις τιμές καυσίμων: θα συνεχίσουμε να διαπραγματευόμαστε μια έκπτωση ανά λίτρο στο μέλλον; Ο κ. Mignot σημειώνει: “Θα αποφύγουμε το θέμα της τιμής-ανά-λίτρο. Τα πρόσθετα οφέλη, όπως η πρόβλεψη προσφοράς καυσίμων, έχουν μια αξία απόδοσης που πρέπει να ληφθεί υπόψη και το ίδιο συμβαίνει και με την ποιότητα των καυσίμων που προσφέρει η Shell. Ως εκ τούτου, προτιμούμε να προσαρμόζουμε τις προτάσεις μας γύρω από τις έννοιες του Συνολικού Κόστος Ιδιοκτησίας ή Χρήσης (TCO) και να εργαζόμαστε για την ικανοποίηση των πραγματικών αναγκών του πελάτη”.

Ο Fleet Manager του μέλλοντος

Η Shell δείχνει στους διαχειριστές στόλου πώς μπορούν να προετοιμαστούν για το μέλλον. Ας δούμε λοιπόν τη στρατηγική πέντε σημείων που προτείνει:

  • Σκεπτικό δεδομένων: αρχίστε να αναζητείτε το είδος των δεδομένων που μπορούν να προσφέρουν τα δεδομένα διαχείρισης στόλου και τον τρόπο να τα χρησιμοποιήσετε για να γίνει ο στόλος πιο “έξυπνος”.
  • Ένταξη λογισμικού: Κατανοήστε τι συμβαίνει στον κόσμο των λύσεων διαχείρισης στόλου
  • Διαχείριση οδηγών με πληροφόρηση δεδομένων: Βοηθήστε τους οδηγούς να κατανοήσουν τα οφέλη της τεχνολογίας που βασίζεται σε δεδομένα
  • Κατανόηση της ιδιωτικότητας των δεδομένων: η απώλεια ή η αποκάλυψη δεδομένων μπορεί να οδηγήσει σε βαριές κυρώσεις για την εταιρεία. Οι διαχειριστές στόλου πρέπει να κατανοήσουν πώς λειτουργούν οι νόμοι περί προστασίας δεδομένων
  • Βελτιστοποίηση απόδοσης: δοκιμάστε διαφορετικά καύσιμα, λιπαντικά, τεχνικές οδήγησης και άλλες μεταβλητές, για τη συνεχή βελτιστοποίηση του στόλου.
Προηγούμενο άρθροΟι τάσεις που διαμορφώνουν το μέλλον της κινητικότητας
Επόμενο άρθροΣτόχοι εκπομπών CO2 για φορτηγά: Η αντίδραση των κατασκευαστών