Η εισαγωγή της πρώτης ζώνης εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών στον κόσμο (ULEZ), στο κεντρικό Λονδίνο, έχει επηρεάσει δραστικά τον τύπο οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της πόλης και θα μπορούσε να ωθήσει άλλες μεγάλες πόλεις σε παρόμοιες ρυθμίσεις.
Η βρετανική πρωτεύουσα σημείωσε σημαντική μείωση σε αριθμό οχημάτων με υψηλούς ρύπους, εντός ενός μηνός από την επιβολή τέλους ύψους 12,50 στερλινών (14 ευρώ) ημερησίως για τα μη συμμορφούμενα αυτοκίνητα και vans, επιπλέον του υπάρχοντος αστικού τέλους 11,50 στερλινών (13 ευρώ) συμφόρησης κυκλοφορίας.
Τα στοιχεία που δημοσίευσε η Transport for London (TfL) δείχνουν πως 9.400 λιγότερα ρυπογόνα οχήματα εισήλθαν στην πρωτεύουσα του Ηνωμένου Βασιλείου τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον Μάρτιο, σημειώνοντας πτώση 26%.
Συμμόρφωση στην ULEZ
Για να αποφύγουν τα τέλη ULEZ, τα πετρελαιοκίνητα οχήματα πρέπει να πληρούν τα πρότυπα εκπομπών Euro 6 και τα βενζινοκίνητα τα πρότυπα Euro 4.
Συνολικά, 74% των οχημάτων που εισήλθαν στην ULEZ τον Απρίλιο ανταποκρίνονταν στα νέα πρότυπα εκπομπών, σε σύγκριση με 61% τον προηγούμενο μήνα και μόνο 39% το Φεβρουάριο του 2017.
Η TfL ανέφερε πως κατέγραψε επίσης αύξηση κατά 80% των συμμορφούμενων οχημάτων στην ULEZ από τον Φεβρουάριο του 2017 έως τον Απρίλιο του 2019, με αποτέλεσμα τη μείωση περίπου κατά 20% στις συγκεντρώσεις οξειδίων του αζώτου (NOx) στους δρόμους.
Οι στόλοι επιταχύνουν τους κύκλους αντικατάστασης
Η αρχή μεταφορών ανέφερε πως υπάρχουν στοιχεία ότι η διετής περίοδος προετοιμασίας της ULEZ ώθησε τις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες αυτοκινητιστές στην αντικατάσταση παλαιότερων, ρυπογόνων οχημάτων, καθώς και σε στροφή προς καθαρότερες εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης, όπως περπάτημα, ποδηλασία και δημόσιες συγκοινωνίες.
Σύμφωνα με την British Vehicle Rental and Leasing Association, τα τρία τέταρτα των μισθωμένων αυτοκινήτων και το 94% των ενοικιαζόμενων συμμορφώνονται με τα κριτήρια εκπομπών της ULEZ του Λονδίνου, αλλά τα ποσοστά αυτά μειώνονται στο 37% για μισθωμένα vans και στο 56% για vans ενοικίασης.
Οι πωλήσεις νέων vans αυξήθηκαν κατά 8%
Αυτό μπορεί να εξηγεί γιατί οι πωλήσεις LCV στο Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά 8% τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2019, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2018. Ωστόσο, ο Steve Botfield, senior editor στα επαγγελματικά οχήματα στο Cap HPI, δήλωσε: “Οι χρήστες vans δεν θα βιαστούν να προμηθευθούν vans με κινητήρες Euro 6 εκτός αν η συχνότητα των διαδρομών στο κεντρικό Λονδίνο καθιστά το εγχείρημα οικονομικά βιώσιμο”.
Οι οίκοι δημοπρασιών ανέφεραν πώς η ULEZ έχει εξαναγκάσει τις εταιρείες να επιταχύνουν τους κύκλους αντικατάστασης των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων τους, να πουλήσουν τα Euro 5 και να αποκτήσουν μοντέλα Euro 6. Αυτό είναι πιθανότερο να συνέβη μεταξύ μικρότερων στόλων με την ευελιξία να αγοράσουν μεταχειρισμένα οχήματα.
Ο γίγαντας του remarketing, BCA, διοργάνωσε ειδική πώληση ULEZ σε συνεργασία με την TfL, όπου τα μόνα προσφερόμενα οχήματα ήταν Euro 6 ή ηλεκτρικά / υβριδικά οχήματα που θα μπορούσαν να εισέλθουν στη ζώνη Ultra Low Emission άνευ τελών.
Ο Jon Gilbert, Διευθυντής Ανάπτυξης Επαγγελματικών Οχημάτων της BCA, δήλωσε: “Η ζήτηση για Euro 6 αυξάνεται. Αρκετοί μεγάλοι αγοραστές επιβεβαίωσαν ότι πωλούν αποκλειστικά οχήματα συμβατά με το Euro 6”.
Άλλες πόλεις θα ακολουθήσουν
Η αρχική επιτυχία του αμφιλεγόμενου σχεδίου του Λονδίνου – το οποίο θα επεκταθεί για να καλύψει μια πολύ ευρύτερη περιοχή της πόλης από τον Οκτώβριο του 2021 – μπορεί να ενθαρρύνει όσους ζητούν ζώνες χαμηλών εκπομπών σε άλλες περιοχές.
Η Δρ. Penny Woods Chief Executive του British Lung Foundation, δήλωσε: “Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι η επέκταση της ULEZ και το υπόλοιπο Ηνωμένο Βασίλειο να εισαγάγει παρόμοια μέτρα. Είναι κρίμα ο ταχυδρομικός κώδικας να υποδεικνύει πόσο καθαρός είναι ο αέρας που αναπνέουμε. Ο καθαρός αέρας πρέπει να είναι τόσο προσβάσιμος, όσο το καθαρό νερό”.
Η επιτυχία του Λονδίνου θα μπορούσε επίσης να ενθαρρύνει άλλες πόλεις σε όλη την Ευρώπη να ακολουθήσουν το παράδειγμά του.
Ο Sadiq Khan, δήμαρχος του Λονδίνου, δήλωσε: “Η τολμηρή δράση αποκομίζει ανταμοιβές – μόλις ένα μήνα μετά τα εγκαίνια της πρώτης παγκόσμιας ULEZ, δείχνοντας το δρόμο στις πόλεις όλου του κόσμου, έχουμε ήδη παρατηρήσει σημαντικές επιδράσεις στους τύπους οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της πρωτεύουσάς μας και ρυπαίνουν τον αέρα μας. Πρόκειται για μεγάλες αλλαγές ζωτικής σημασίας – ο τοξικός αέρας μας είναι ένας αόρατος δολοφόνος, υπεύθυνος για μια από τις μεγαλύτερες εθνικές καταστάσεις έκτακτης υγειονομικής ανάγκης της γενιάς μας”.