
Κίνα και ΕΕ φαίνεται να βαίνουν προς μία συνεννόηση για το θέμα των δασμών.
Ακόμη και πριν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβάλει, τον Οκτώβριο, δασμούς αντι-επιδοτήσεων έως και 35,3% στα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής, το Πεκίνο — ενώ απειλούσε με αντίποινα — είχε ήδη προτείνει μια εναλλακτική λύση για την αποφυγή εμπορικού πολέμου: δεσμεύσεις ελάχιστης τιμής από τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων. Αλλά χωρίς αποτέλεσμα…
Το Πεκίνο, ωστόσο, δεν τα παρατά. Στις 7 Ιουνίου, το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας ανακοίνωσε «ένα μεγάλο βήμα προόδου» στην επίλυση των εμπορικών διαφορών, μετά από μια «επαγγελματική και εις βάθος συζήτηση» μεταξύ του Υπουργού Wang Wentao και του Μάρος Σέφκοβιτς, Ευρωπαίου Επιτρόπου για το Εμπόριο και την Οικονομική Ασφάλεια, στο Παρίσι, στις 3 Ιουνίου.
Οι δύο πλευρές «έχουν φτάσει στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων για τη δέσμευση τιμών», δήλωσε το υπουργείο.
Τι κάνει το Πεκίνο να πιστεύει ότι μπορεί να πείσει τις Βρυξέλλες να αντικαταστήσουν τους δασμούς με δεσμεύσεις ελάχιστης τιμής από τους Κινέζους εξαγωγείς ηλεκτρικών οχημάτων;
Δύο παράγοντες ξεχωρίζουν, βάσει των τελευταίων πληροφοριών:
Το Πεκίνο έχει δείξει προθυμία να αποδεχθεί ελάχιστες τιμές σε ευρωπαϊκά προϊόντα, τα οποία θεωρεί ότι έχουν αθέμιτες επιδοτήσεις, εφόσον οι Βρυξέλλες συμφωνήσουν σε αντίστοιχες δεσμεύσεις από τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων.
Αυτή η προθυμία αντικατοπτρίζεται στον τρόπο που η Κίνα έχει χειριστεί τις εξαγωγές κονιάκ από την Ε.Ε.
Στις 5 Ιανουαρίου, το Υπουργείο Εμπορίου ξεκίνησε έρευνα αντι-επιδοτήσεων για τις εισαγωγές κονιάκ από την Ε.Ε. — μια κίνηση-αντίποινα με στόχο κυρίως τη Γαλλία, η οποία αποτελεί ισχυρό υποστηρικτή των ευρωπαϊκών δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
«Γαλλικές εταιρείες και σχετικές ενώσεις υπέβαλαν εκούσια αιτήσεις δέσμευσης τιμών προς την κινεζική πλευρά, και οι κινεζικές ερευνητικές αρχές κατέληξαν σε συμφωνία μαζί τους επί των βασικών όρων των δεσμεύσεων αυτών», ανέφερε το υπουργείο στις 7 Ιουνίου.
Οι κινεζικές αρχές εξετάζουν τώρα το πλήρες νομικό κείμενο των δεσμεύσεων — νομικός όρος για τις δεσμεύσεις ελάχιστης τιμής — από τις γαλλικές εταιρείες. Αν εγκριθούν, η τελική απόφαση αναμένεται πριν τις 5 Ιουλίου, σύμφωνα με το υπουργείο.
Το ερώτημα πλέον είναι σε ποιον βαθμό έχουν πεισθεί οι Βρυξέλλες να αντικαταστήσουν τους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα με δεσμεύσεις ελάχιστης τιμής από την κινεζική πλευρά.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν αποκάλυψε τη θέση της στο μείζον αυτό ζήτημα, μετά την τελευταία συνάντηση του Κινέζου υπουργού Εμπορίου με τον Ευρωπαίο επίτροπο.
Κρίνοντας από τις πληροφορίες που δημοσιοποίησε το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας, οι Βρυξέλλες εξακολουθούν να διατηρούν επιφυλάξεις ως προς τον βέλτιστο τρόπο επίλυσης των εμπορικών διαφορών για τους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα με τον τρόπο που επιθυμεί το Πεκίνο.
«Η ευρωπαϊκή πλευρά πρότεινε να διερευνηθούν παράλληλα νέες τεχνικές προσεγγίσεις και η κινεζική πλευρά θα αξιολογήσει τη σκοπιμότητα της πρότασης αυτής από νομική και τεχνική άποψη», δήλωσε το κινεζικό υπουργείο, χωρίς να επεκταθεί στις τεχνικές προτάσεις των Βρυξελλών.
Τι θα συμβεί αν οι Βρυξέλλες απορρίψουν τελικά, όπως και τον Σεπτέμβριο, τις κινεζικές δεσμεύσεις ελάχιστης τιμής για τα ηλεκτρικά οχήματα, με το επιχείρημα ότι τέτοιες συμφωνίες είναι δύσκολο να παρακολουθούνται και να εφαρμόζονται αποτελεσματικά;
Σε αυτή την περίπτωση, το Πεκίνο διαθέτει άλλο ένα μέσο πίεσης για να ωθήσει τις Βρυξέλλες να αποδεχθούν τους όρους του.
Το Υπουργείο Εμπορίου διεξάγει αυτή τη στιγμή έρευνα αντι-ντάμπινγκ για το χοιρινό κρέας και τα προϊόντα χοιρινού από την Ε.Ε. Η τελική απόφαση αναμένεται στις 16 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου στις 10 Ιουνίου.
Η Κίνα μπορεί επίσης να αυστηροποιήσει τους ελέγχους στις εξαγωγές σπάνιων γαιών προς την Ε.Ε. ― μια απειλή που είχε οδηγήσει και τον τότε πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ πιο κοντά στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, με αποτέλεσμα την επίτευξη ενός πλαισίου συμφωνίας.
Στην πραγματικότητα, οι εξαγωγές σπάνιων γαιών από την Κίνα συζητήθηκαν εκτενώς μαζί με το ζήτημα των δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα της Ε.Ε., κατά τη συνάντηση κορυφαίων εμπορικών αξιωματούχων των δύο πλευρών στο Παρίσι, στις 3 Ιουνίου.
Κατά τη συνάντηση αυτή, η κινεζική πλευρά συμφώνησε να επιταχύνει την έγκριση εξαγωγών σπάνιων γαιών προς επιλέξιμους αιτούντες στην Ε.Ε., σύμφωνα με το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας.
«Η Κίνα έχει καταδείξει πλήρως την ειλικρίνειά της για την επίλυση των εμπορικών διαφορών με την Ευρώπη μέσω διαλόγου και διαβούλευσης», ανέφερε το υπουργείο στην ανακοίνωση της 7ης Ιουνίου. «Ελπίζουμε επίσης ότι η ευρωπαϊκή πλευρά θα ανταποκριθεί θετικά, θα αντιμετωπίσει δεόντως τις ανησυχίες της Κίνας και θα δημιουργήσει συνθήκες για την περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας Κίνας-Ε.Ε.»
Μια τέτοια δήλωση μπορεί να ερμηνευθεί ως ένδειξη καλής θέλησης. Μπορεί όμως επίσης να ιδωθεί ως συγκαλυμμένη απειλή.
Αν οι Βρυξέλλες επιμείνουν στη διατήρηση των δασμών αντι-επιδοτήσεων στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, το Πεκίνο ενδέχεται να περιορίσει τις εξαγωγές σπάνιων γαιών — υλικών κρίσιμων για την κατασκευή οχημάτων — προς την Ευρώπη.