Οι ΗΠΑ αποφάσισαν να αποκαταστήσουν το επίπεδο της αποστολής της ΕΕ στην Ουάσινγκτον, λίγους μόνο μήνες μετά την άρση του, που είχε προκαλέσει τριβές νωρίτερα φέτος. Παρ’ όλα αυτά, οι συνομιλίες μεταξύ των δύο μερών παραμένουν δύσκολες και η απειλή των δασμών των ΗΠΑ στα εισαγόμενα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα εξακολουθεί να υφίσταται.
Ο Αμερικανός Πρόεδρος Donald Trump έχει επανειλημμένως δηλώσει πως θα επιβάλει δασμούς στα αυτοκίνητα και εξαρτήματα αυτοκινήτων που εισάγονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, εάν τα δύο μέρη δεν μπορέσουν να επιτύχουν μια εμπορική συμφωνία. “Διαπραγματευόμαστε μαζί τους. Αν δεν επιτύχουμε συμφωνία, θα επιβάλουμε δασμούς”, δήλωσε ο ίδιος στους δημοσιογράφους.
Εθνική ασφάλεια
Ο Donald Trump επανεξετάζει αυτήν την περίοδο μια έκθεση από το Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ σχετικά με το αν τα εισαγόμενα οχήματα και παρελκόμενα αποτελούν ή όχι απειλή για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ.
“Εάν ο πρόεδρος αποφασίσει να επιβάλει αυτούς τους δασμούς αυτό θα αποτελούσε κατάχρηση της προεδρικής εξουσίας, τόσο ειδεχθούς, όσο και η ψευδής εθνική κατάσταση έκτακτης ανάγκης που κήρυξε για τα σύνορα ΗΠΑ και Μεξικού”, δήλωσε ο Βρετανός οικονομολόγος και συγγραφέας Philippe Legrain στο περιοδικό Foreign Policy.
Η ΕΕ έχει ήδη προσφερθεί να καταργήσει τους δασμούς της (10%) στις εισαγωγές αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ, αλλά αυτό δεν ηρέμησε τον Αμερικανό Πρόεδρο, του οποίου ο βασικός στόχος είναι να μειώσει το αρνητικό εμπορικό ισοζύγιο των ΗΠΑ με την ΕΕ. Στα τρία πρώτα τρίμηνα του 2018, τα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων αντιπροσώπευαν περίπου 45 δισ. δολάρια από το έλλειμμα των 168 δισ. δολαρίων. Ωστόσο, οι ΗΠΑ είχαν επίσης ένα πλεόνασμα 55 δισ. δολαρίων στις υπηρεσίες.
Στρατηγική αντιμετώπισης
Σε πρόσφατη έκθεση, το γερμανικό ινστιτούτο έρευνας IFO ανέφερε πως οι γερμανικές εξαγωγές αυτοκινήτων στις ΗΠΑ θα μπορούσαν να μειωθούν σχεδόν κατά 50%, εάν οι ΗΠΑ επιβάλλουν επιπλέον μόνιμους δασμούς 25%. Οι εξαγωγές αυτοκινήτων από χώρες όπως το Μεξικό, η Ιαπωνία, η Κορέα και η Κίνα θα υποστούν επίσης σοβαρό αντίκτυπο.
Ο Gabriel Felbermayr, διευθυντής του ινστιτούτου IFO, δήλωσε: «Η ΕΕ μπορεί να αναπτύξει μια έξυπνη στρατηγική αντιμετώπισης που θα μηδένιζε σχεδόν τις επιπτώσεις των δασμών των ΗΠΑ στις οικονομικές επιδόσεις και των δύο πλευρών. Αφορά σε δασμούς επί αμερικανικών προϊόντων, των οποίων οι κατασκευαστές θα αντιδρούσαν με μειώσεις τιμών”.
Η φορολόγηση εισαγόμενων εξαρτημάτων αυτοκινήτων θα έβλαπτε επίσης τους κατασκευαστές αυτοκινήτων που εδρεύουν στις ΗΠΑ, γεγονός που θα μπορούσε ενδεχομένως να οδηγήσει σε απώλεια θέσεων εργασίας και σε μείωση των εξαγωγών αυτοκινήτων.
Το μεγαλύτερο πλήγμα
Το πιο σημαντικό είναι πως άλλη μια κίνηση προς τον προστατευτισμό θα μπορούσε να επιβραδύνει περαιτέρω την οικονομική ανάπτυξη σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Citibank, ο συνδυασμός δασμών αυτοκινήτων 25% και των πιθανών αντιποίνων της ΕΕ θα μείωνε την παγκόσμια ανάπτυξη κατά 0,2% φέτος και 0,3% του χρόνου. Παραδόξως, οι ΗΠΑ θα πληγούν περισσότερο.
Η αποξένωση των παραδοσιακών ευρωπαίων συμμάχων του θα μπορούσε επίσης να καταστήσει πολύ πιο δύσκολο για τον Αμερικανό πρόεδρο να έχει την υποστήριξή τους στις συνομιλίες με την Κίνα.
Εξάλλου, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων κάλεσαν τους ευρωβουλευτές να υποστηρίξουν το αίτημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ώστε να ξεκινήσουν οι εμπορικές διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ.