Τον Σεπτέμβριο 2023, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 9,2%, σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA, φτάνοντας τις 861.062 μονάδες και σηματοδοτώντας τον δέκατο τέταρτο μήνα συνεχούς ανάπτυξης αγοράς αυτοκινήτου.
Δύο από τις μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ σημείωσαν σημαντική αύξηση: Η Ιταλία (+22,7%) και η Γαλλία (+10,7%). Η αγορά της Γερμανίας ήταν σχετικά σταθερή, με μικρή πτώση 0,1% έναντι του Σεπτεμβρίου 2022.
Τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2023, η αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ αυξήθηκε σημαντικά (+16,9%), φτάνοντας τα οκτώ εκατομμύρια ταξινομήσεις. Παρά την αύξηση του εννεαμήνου, η αγορά παραμένει 20% κάτω από το επίπεδο των 10 εκατομμυρίων μονάδων προ πανδημίας, του 2019. Εκτός από την Ουγγαρία (-3,2%), όλες οι αγορές της περιοχής κατέγραψαν αύξηση κατά τη διάρκεια του εννεαμήνου, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγαλύτερων: Ιταλία (+20,5%), Ισπανία (+18,5%), Γαλλία (+15,9%) και Γερμανία (+14,5%).
Ταξινομήσεις στην ΕΕ ανά πηγή ενέργειας
Τον Σεπτέμβριο, το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας (BEV) ανήλθε στο 14,8%, σημειώνοντας αύξηση 14,1% έναντι του περυσινού Σεπτεμβρίου. Είναι η τρίτη φορά φέτος που τα BEV ξεπέρασαν το ντίζελ και κατέστησαν η τρίτη πιο δημοφιλής επιλογή. Τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα διατήρησαν τη θέση τους ως δεύτερη επιλογή, αντιπροσωπεύοντας ένα σημαντικό 27,3% της αγοράς. Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα εξακολουθούν να είναι η κορυφαία επιλογή των αγοραστών, αλλά το μερίδιο αγοράς τους μειώθηκε από 35,3% τον Σεπτέμβριο του 2022, σε 34,1% φέτος.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τον Σεπτέμβριο του 2023, οι ταξινομήσεις BEV στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 14,3%, φτάνοντας τις 127.149 μονάδες, ή 14,8% της αγοράς. Η Γερμανία, ως μεγαλύτερη αγορά, υποχώρησε κατά 28,6%, γεγονός που μπορεί να συνδέεται με τη μείωση των κινήτρων για ιδιώτες αγοραστές από τον Σεπτέμβριο. Ωστόσο, οι ιδιαίτερα θετικές επιδόσεις στις τρεις άλλες αγορές της ΕΕ – την Ολλανδία (+70,8%), τη Σουηδία (+60,7%) και τη Γαλλία (+34,2%) – αντιστάθμισαν την πτώση της Γερμανίας.
Οι ταξινομήσεις νέων υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων tον Σεπτέμβριο στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 30,5%, κυρίως λόγω της ισχυρής ανάπτυξης των τριών μεγαλύτερων αγορών της Ένωσης: Γερμανία (+44,1%), Ιταλία (+34,8%) και Γαλλία (+30,2%). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα σωρευτική αύξηση 28,8%, με πωλήσεις σχεδόν 2 εκατομμυρίων μονάδων το πρώτο εννεάμηνο του έτους – περίπου ένα τέταρτο της αγοράς.
Τον περασμένο μήνα, οι ταξινομήσεις νέων plug-in υβριδικών αυτοκινήτων στην ΕΕ παρέμειναν σχετικά σταθερές (+0,4%), στις 70.578 μονάδες. Οι ισχυρές επιδόσεις σε μεγάλες αγορές όπως η Γαλλία (+35,1%) και το Βέλγιο (+71,4%) συνέβαλαν στην αντιστάθμιση της πτώσης στη Γερμανία (-45,7%), της μεγαλύτερης αγοράς αυτού του τύπου ενέργειας. Συνολικά, το μερίδιο αγοράς των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων μειώθηκε από 8,9% σε 8,2% τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους.
Αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ
Τον Σεπτέμβριο 2023, η αγορά βενζινοκίνητων αυτοκινήτων της ΕΕ αυξήθηκε κατά 5,5%, αν και το μερίδιο αγοράς μειώθηκε από 35,3% σε 34,1% σε σύγκριση με τον περυσινό Σεπτέμβριο. Η αύξηση πωλήσεων στις μεγαλύτερες αγορές της Ένωσης – Ιταλία (+32,2%), Γερμανία (+9,1%), Ισπανία (+3,2%) και Γαλλία (+1,4%)– συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στο αποτέλεσμα.
Η αγορά αυτοκινήτων ντίζελ της ΕΕ συνέχισε να μειώνεται τον Σεπτέμβριο (-12,5%), παρ’ όλη την ανάπτυξη στη Γερμανία (+4,6%) και οι πωλήσεις στις περισσότερες άλλες αγορές της Ένωσης υποχώρησαν. Τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα έχουν πλέον μερίδιο αγοράς 12,7%, από 15,9% τον περυσινό Σεπτέμβριο.
Όμιλοι και μάρκες
Πρώτος όμιλος στην Ευρώπη το Volkswagen Group με το 1/4 της αγοράς και αύξηση πωλήσεων 13,6% τον Σεπτέμβριο και 23% συνολικά το έτος. Ακολουθεί η Stellantis με 17,2% της αγοράς τον Σεπτέμβριο (17,1% το 9μηνο) και 15% αύξηση πωλήσεων. Τρίτο στην κατάταξη το Renault Group, που αύξησε τις πωλήσεις του κατά 7,4% με 8,8% της αγοράς τον Σεπτέμβριο και 9,6% το 9μηνο. Ο όμιλος Hyundai με 8,8% της αγοράς συνολικά είχε 1,9% αύξηση τον Σεπτέμβριο. 11,4% αύξηση παρουσίασε τον Σεπτέμβριο η Toyota, με 7% της αγοράς (6,9% το 9μηνο). Στην έκτη θέση το BMW Group που αύξησε τις πωλήσεις του κατά 11,1% με 6,7% μερίδιο Σεπτεμβρίου και 6,8% 9μηνου. Ακολουθεί η Mercedes-Benz με 6% (5,4% το 9μηνο) και 18,9% αύξηση. Η Ford μείωσε τις πωλήσεις της τον περασμένο μήνα (-7,2%) αυξάνοντας πάντως του 9μηνου (+5,4%) με μερίδιο αγοράς 4,3% και 4,2% αντίστοιχα.
Στην 9η θέση η Tesla, που μείωσε τις πωλήσεις της κατά 19,2% τον Σεπτέμβριο, καταγράφοντας πάντως συνολική αύξηση 95,2% το 2023, με μερίδιο 2,9% και 2,8% αντίστοιχα. Η Nissan αύξησε κατά 17,7% τις πωλήσεις Σεπτεμβρίου με 2,8% της αγοράς (2,3% το 9μηνο). Η Volvo Cars πέτυχε σημαντική αύξηση τον Σεπτέμβριο (+26,7%) με μερίδιο 2,1% συνολικά. Μεγάλη αύξηση κατέγραψε η Suzuki (+53,2%) με 1,7% της αγοράς τον Σεπτέμβριο και 1,4% το 9μηνο. Αύξηση 9,6% και για τη Mazda τον περασμένο μήνα, με 1,7% μερίδιο και 1,4% το 9μηνο. Σημαντική και η αύξηση του Jaguar Land Rover Group με 21,4% (που οφείλεται στην αύξηση 25,2% της Land Rover) τον Σεπτέμβριο και 1,3% της αγοράς, με 1,1% το 9μηνο. Honda και Mitsubishi στο τέλος της κατάταξης μείωσαν τις πωλήσεις τους και 3,4% και 1,1% αντίστοιχα, με μερίδιο 0,6% και 0,3%.
Στις μάρκες η πρώτη δεκάδα διαμορφώνεται τον Σεπτέμβριο ως εξής: Volkswagen με 9,9% μερίδιο αγοράς, Toyota 6,4%, Mercedes 5,8%, Audi 5,5%, BMW 5,3%, Renault 5,1%, Skoda 5,0%, Peugeot 4,9%, Kia 4,9% και Ford 4,3%.
Στο σύνολο της περιόδου Ιανουαρίου Σεπτεμβρίου η εικόνα είναι διαφορετική: Volkswagen με 10,6% της αγοράς και ακολουθούν κατά σειρά οι, Toyota με 6,4%, Audi με 5,7%, BMW με 5,4%, Skoda με 5,2%, Renault με 5,2%, Peugeot με 5,2%, Mercedes με 5,2%, Kia με 4,6% και Dacia με 4,3%.