Η πλατφόrμα εικονικής πραγματικότητας CAVE και το 3D modelling design που διαμόρφωσε το Dacia Jogger.
Ο σχεδιασμός των αυτοκινήτων γνωρίζει ραγδαία εξέλιξη εδώ και δεκαετίες. Ενώ οι σχεδιαστές έχουν αντικαταστήσει το μολύβι με τη μέθοδο του 3D modelling, οι μηχανικοί δοκιμάζουν τα μελλοντικά μοντέλα πολύ πριν τα πρώτα φυσικά πρότυπα πάρουν “σάρκα και οστά”.
Πώς γίνεται αυτό; Χάρη στο CAVE (Cave Automatic Virtual Environment), μία πλατφόρμα εικονικής πραγματικότητας που επιτρέπει σε κάποιον να κινηθεί γύρω και εσωτερικά του αυτοκινήτου, κατά τη φάση του σχεδιασμού του. Στο Τεχνικό Κέντρο του Titu στα νότια της Ρουμανίας, οι ομάδες της Dacia βιώνουν μία καθηλωτική εμπειρία δοκιμών. Με αυτό τον τρόπο, βελτιστοποίησαν τις δυνατότητες εσωτερικής διαμόρφωσης και την ευρυχωρία στο καινούργιο Dacia Jogger.
Ας πάμε μία βόλτα μέχρι το Titu, την έδρα των μηχανικών που ήδη βιώνουν μια καθηλωτική εμπειρία, για να επιβιβαστούμε σε μοντέλα… που ούτε καν υπάρχουν. Η μικρή αυτή πόλη που απέχει 45 λεπτά από το Βουκουρέστι, με λιγότερους από 10.000 κατοίκους, αποτελεί την έδρα της δεύτερης μεγαλύτερης εγκατάστασης δοκιμών του Renault Group παγκοσμίως. Τεχνολογία αιχμής, πίστες γεμάτες στροφές, πολυάριθμες γραμμές δοκιμών, ακόμα και… «θάλαμοι βασανιστηρίων» για την δοκιμή της αντοχής των υλικών και το… CAVE – Cave Automatic Virtual Environment.
O Ionut, Product Ergonomics Manager, δήλωσε: “Το CAVE είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται για να παρέχει μια ζωντανή προσομοίωση της πραγματικότητας. Χρησιμοποιείται για να μπει κανείς μέσα στο αυτοκίνητο και να αξιολογήσει το πώς αντιλαμβάνονται ο οδηγός και οι επιβάτες την ασφάλεια, την εργονομία και την άνεση στο εσωτερικό του, ενώ δίνει στη συνέχεια τη δυνατότητα σε εμάς τους μηχανικούς να εφαρμόζουμε, σε πραγματικό χρόνο, τις όποιες διορθώσεις”.
Πέντε video walls, δέκα projectors και έξι εκατομμύρια pixels
Το CAVE είναι το ιδανικό εργαλείο για την αξιολόγηση των σχεδίων ενός νέου μοντέλου ακόμα πριν καν δημιουργηθεί το πρώτο πρωτότυπο, σε φυσικές διαστάσεις. Με στερεοσκοπικά βίντεο που προβάλλονται πάνω στα πέντε video walls, το καθηλωτικό περιβάλλον βάζει τους χρήστες σε μια πραγματικότητα πολλαπλών διαστάσεων. Οι χρήστες μπορούν στη συνέχεια να κινούνται γύρω από το αυτοκίνητο, ακόμη και να βρίσκονται στο εσωτερικό του σαν να ήταν ένα πραγματικό μοντέλο σε κλίμακα 1:1. Μετά από λεπτομερή επιθεώρηση, με τη βοήθεια των γυαλιών τρισδιάστατης απεικόνισης, αλλά και την ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των δοκιμαστών, μερικά κλικ αρκούν για να τροποποιηθεί ο σχεδιασμός του αυτοκινήτου. Όλα δοκιμάζονται με το βαθμό ακρίβειας που εξασφαλίζει η ανάλυση των έξι εκατομμυρίων pixel: η εργονομία των χειριστηρίων του ταμπλό, η ορατότητα στις διαφορετικές γωνίες του οχήματος, η προσβασιμότητα, η άνεση, ακόμη και η συνολική σχεδίαση.
“Το CAVE συνεργάζεται με τα κράνη εικονικής πραγματικότητας, ενώ, χάρη στην ανώτερη ποιότητα εικόνας και τις διαδραστικές του δυνατότητες, πολλοί σχεδιαστές μπορούν να παρατηρούν και να εργάζονται στο ίδιο μοντέλο, με προσομοίωση των συνθηκών οδήγησης. Καθώς η ανάλυση των pixel είναι ίδια με αυτή του ανθρώπινου ματιού, ο χρήστης βλέπει το όχημα σαν να ήταν όντως αληθινό”, είπε ο Andras, Expert Leader Renault Group, Immersive Simulation and VR.
“Το σύστημα εικονικής πραγματικότητας καθιστά δυνατή την αξιολόγηση των χαρακτηριστικών ενός οχήματος ακόμη και στα πολύ αρχικά στάδια ενός project, χωρίς να χρειάζεται να δημιουργηθούν πολλά φυσικά πρωτότυπα. Χάρη στο CAVE, εξοικονομούμε περισσότερα από 2 εκατομμύρια ευρώ ετησίως” πρόσθεσε ο Ionut.
Ένας νέος, εικονικός κόσμος
Το να διασχίζεις ένα ορεινό μονοπάτι ενώ βρίσκεσαι ακίνητος μέσα σε ένα δωμάτιο μπορεί να φαίνεται αδύνατο, αλλά με το CAVE καθίσταται δυνατό. Για παράδειγμα, κατά τη δοκιμή της τρίτης σειράς καθισμάτων στο νέο 7θέσιο οικογενειακό Dacia Jogger, επιλέχθηκε μια ομάδα δεκατριών ατόμων για να κάνει ένα “ταξίδι” στον εικονικό κόσμο. Ήταν όλοι τους μικροί και μεγάλοι (σωματότυποι με βάση εγκεκριμένες ανθρωπομετρικές μετρήσεις), γυναίκες και άντρες, από επαγγέλματα όλων των ειδών. Δηλαδή, τα κριτήρια επιλογής ήταν πολύ ακριβή ώστε να υπάρξει αξιολόγηση των συμπερασμάτων όσο το δυνατόν πιο κοντά στην πραγματικότητα. Η εικονική διαδρομή έχει επίσης διαμορφωθεί με κριτήρια που να δοκιμάζουν όλες τις συνθήκες: παθητική οδήγηση (το σκηνικό σε εξωτερικούς χώρους κυλάει σαν να οδηγείτε πραγματικά, παρόλο που τα πεντάλ δεν είναι ενεργά), στατική αξιολόγηση (ορατότητα, εργονομία, σχεδιασμός) και φυσική αντίληψη (άνεση, ασφάλεια). Για το νέο Jogger, οι εντυπώσεις των χρηστών μετά την καθηλωτική εμπειρία που έζησαν με τη βοήθεια του CAVE, οδήγησε στην αλλαγή της αρχιτεκτονικής του αυτοκινήτου, καθώς η δεύτερη σειρά των καθισμάτων μετακινήθηκε προς τα εμπρός κατά 20 mm.
“Βελτιστοποιήσαμε την εσωτερική διαρρύθμιση και δημιουργήσαμε μια πολύ άνετη τρίτη σειρά για όλους τους επιβάτες. Μπορέσαμε να αλλάξουμε τη θέση των καθισμάτων σε πραγματικό χρόνο, χωρίς να καθυστερήσουμε το χρονοδιάγραμμα του project”, συμπλήρωσε ο Ionut.
Η ταχύτατη αξιολόγηση, οι πολλαπλές δοκιμές, η μείωση του κόστους, οι αλληλεπιδράσεις με τους χρήστες είναι τα πλεονεκτήματα αυτού του εργαλείου και αντικατοπτρίζουν το DNA της Dacia, η οποία φτιάχνει αυτοκίνητα προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις των πελατών της.