Κορυφαία στελέχη στόλων, κατασκευαστικών και του κλάδου μεταφορών εκφράζουν τις ελπίδες τους για την διάσκεψη για το κλίμα COP26, την ώρα που οι παγκόσμιοι ηγέτες συναντώνται στη Γλασκώβη για να συζητήσουν μέτρα περιορισμού της υπερθέρμανσης του πλανήτη.
Οι οδικές μεταφορές ευθύνονται για περίπου 20% των εκπομπών άνθρακα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η ανάγκη απανθρακοποίησης των οχημάτων είναι στην πρώτη γραμμή των αρμοδίων στόλου και αυτοκινητοβιομηχανίας.
Μείωση χρήσης ενέργειας
Η Claire Haigh, ιδρύτρια και CEO της Greener Transport Solutions, δήλωσε: «Οι μεταφορές είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη πηγή εκπομπών αερίων θερμοκηπίου παγκοσμίως. Χρειάζονται αλλαγές, εάν θέλουμε να απαλλαγούμε από τον άνθρακα εγκαίρως. Δεν μπορούμε να βασιστούμε μόνο στις καθαρές τεχνολογίες, θα χρειαστεί και αλλαγή συμπεριφοράς. Οι ναύλοι και οι φόροι θα πρέπει να ενθαρρύνουν επιλογές μετακίνησης χαμηλότερων εκπομπών άνθρακα.
“Η επιτυχία της COP26 θα εξαρτηθεί από τις δεσμεύσεις αυτής της δεκαετίας. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τη βασική αιτία της κλιματικής αλλαγής, η οποία ουσιαστικά είναι η χρήση υπερβολικής ενέργειας και η τιμή των ορυκτών καυσίμων που παράγουν αυτήν την ενέργεια. Απαιτείται σταδιακά αυξανόμενη τιμή άνθρακα».
UPS: ισορροπία επιχειρήσεων και περιβάλλοντος
Ο Peter Harris, Αντιπρόεδρος Διεθνούς Βιωσιμότητας στην διεθνή εταιρεία logistics UPS, κάλεσε τους πολιτικούς της COP26 να εξισορροπήσουν τους πράσινους στόχους με τους επιχειρηματικούς, αναφέροντας πως η ιδανική κατάληξη της διάσκεψης πρέπει να είναι: «Η παγκόσμια συναίνεση για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, με αναγνώριση της αλληλεξάρτησης επιχειρήσεων και περιβάλλοντος και ενθάρρυνση της καινοτομίας ως βασική πάροχο λύσεων».
Δράση εταιρικού στόλου
Η νέα λευκή βίβλος της LeasePlan, «Η πορεία προς την COP26: Πώς οι εταιρικοί στόλοι μπορούν να καταπολεμήσουν την κλιματική αλλαγή», υπογραμμίζει το γεγονός πως έξι στα 10 νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη είναι εταιρικά. Η ηλεκτροκίνηση αυτών των αυτοκινήτων όχι μόνο θα εξαλείψει τις εκπομπές στόλου, αλλά και θα μεταμορφώσει τα οχήματα στην αγορά μεταχειρισμένων σε τρία ή τέσσερα χρόνια.
Ο Tex Gunning, CEO της LeasePlan, δήλωσε: «Οι επικεφαλής εταιρειών πρέπει να αναλάβουν την πλήρη ευθύνη καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής και η μετάβαση σε ηλεκτρικό στόλο είναι από τους ευκολότερους και αποτελεσματικότερους τρόπους. Διαθέτουμε λίγο χρόνο για να αποτρέψουμε χειρότερες επιπτώσεις κλιματικής αλλαγής και οφείλουμε στα παιδιά και τα εγγόνια μας να μη χάσουμε την ευκαιρία».
Καθαρισμός της εφοδιαστικής αλυσίδας στόλου
Το BT Group, που διαθέτει τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο του Ηνωμένου Βασιλείου, έθεσε τον πρώτο του στόχο μείωσης άνθρακα το 1992 και το 2008 δεσμεύτηκε να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα των δραστηριοτήτων του κατά 80% έως το 2020. Πέτυχε τον στόχο του τέσσερα χρόνια νωρίτερα. Η εταιρεία πλέον σχεδιάζει μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2030, που σημαίνει ταχεία και απαιτητική μετάβαση 33.000 οχημάτων της σε ηλεκτρική ενέργεια. Αυτό περιλαμβάνει 27.000 οχήματα που διαχειρίζεται η Openreach, η οποία σκοπεύει να μετατρέψει το ένα τρίτο των οχημάτων της σε ηλεκτρικά (με ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές), έως το 2025 και η πλειονότητα του στόλου της να λειτουργεί με μπαταρίες έως το 2030.
Το BT Group επιθυμεί επίσης οι προμηθευτές του να ακολουθήσουν το παράδειγμά του και να μειώσουν τις δικές τους εκπομπές άνθρακα.
«Έχουμε θεσπίσει ρήτρα βιωσιμότητας στα βασικά συμβόλαια, που απαιτεί μείωση εκπομπών άνθρακα όσο διαρκεί η σύμβαση», δήλωσε εκπρόσωπος του ομίλου.
Νέοι στόχοι CO2
Τον Ιούλιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε οι εκπομπές CO2 των νέων αυτοκινήτων έως το 2030 να είναι 55% λιγότερες από τα επίπεδα του 2021, αλλά έρευνα της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) διαπίστωσε ότι 10 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν διαθέτουν ούτε έναν φορτιστή ηλεκτρικού οχήματος για κάθε 100 χιλιόμετρα κύριου οδικού δικτύου, σε σύγκριση με την Ολλανδία, η οποία διαθέτει 47,5 φορτιστές ανά 100 χλμ οδικού δικτύου (τους περισσότερους στην ΕΕ). Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός πως εννέα από αυτές τις 10 χώρες έχουν μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων κάτω του 3%.
«Οι καταναλωτές δεν θα μπορούν να κάνουν τη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών εάν δεν υπάρχουν αρκετοί σταθμοί φόρτισης και ανεφοδιασμού κατά μήκος των οδικών δικτύων στα οποία κυκλοφορούν», δήλωσε ο Eric-Mark Huitema, Γενικός Διευθυντής της ACEA.
«Για παράδειγμα, εάν οι Έλληνες, Λιθουανοί, Πολωνοί και Ρουμάνοι πολίτες πρέπει να διανύσουν 200 ή και περισσότερα χιλιόμετρα για να βρουν φορτιστή, δεν μπορούμε να περιμένουμε πως θα προθυμοποιηθούν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο».
Υποδομή EV
Ακόμα και στη Δυτική Ευρώπη, πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι οι οδηγοί εξακολουθούν να διακατέχονται από το άγχος αυτονομίας και ανησυχούν για την υποδομή φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, δήλωσε ο John Lippe, Διευθυντής City Engagement της Ford Mobility.
«Αν υπάρχει κάτι που περιμένω από την COP26, είναι η εμπλοκή του συνόλου – κυβερνήσεις, δημόσιοι φορείς, πάροχοι ενέργειας και εταιρείες αυτοκινήτων – για την από κοινού αντιμετώπιση και τη διασφάλιση πως αυτή η κατηγορία του τομέα μεταφορών είναι σε θέση να επιτύχει την απαραίτητη πρόοδο για μείωση των εκπομπών CO2, σύμφωνα με τη Συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα», δήλωσε ο κ. Lippe.