Η Mercedes-Benz Trucks γιορτάζει την παγκόσμια πρεμιέρα του ηλεκτρικού φορτηγού eActros για βαριές διανομές μικρών αποστάσεων.
Με το πρώτο ηλεκτρικό φορτηγό παραγωγής που φέρει το τριάκτινο αστέρι, η Mercedes-Benz Trucks εγκαινιάζει μια νέα εποχή και, ταυτόχρονα, υπογραμμίζει τη σαφή επιθυμία της για οδικές μεταφορές εμπορευμάτων με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα. Το βασικό μοντέλο του eActros προβλέπεται να βγει από τη γραμμή παραγωγής του Wörth am Rhein (Γερμανία) το φθινόπωρο του 2021. Τα συμπεράσματα από τον «στόλο καινοτομίας eActros», που ξεκίνησε το 2018, και οι τακτικές ανταλλαγές απόψεων με τους πελάτες, ενσωματώθηκαν στη διαδικασία ανάπτυξης του μοντέλου παραγωγής. Παράλληλα, δοκιμασμένα χαρακτηριστικά όπως το MirrorCam και το Multimedia Cockpit Interactive συμπεριλήφθηκαν στον βασικό εξοπλισμό. Το eActros είναι πλέον έτοιμο να υποστηρίξει τους πελάτες της Mercedes-Benz Trucks για μεταφορές με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα.
Μεγάλη αυτονομία
Η μπαταρία του eActros αποτελείται από τριπλή ή τετραπλή συστοιχία μπαταριών με ενεργειακή χωρητικότητα περ. 105 kWh[1] η καθεμία. Η μέγιστη χωρητικότητα μπαταρίας 420 kWh2 προσφέρει αυτονομία έως 400 χιλιόμετρα1. Στην καρδιά της τεχνολογίας του ηλεκτρικού φορτηγού βρίσκεται η μονάδα μετάδοσης κίνησης – ένας άκαμπτος ηλεκτρικός άξονας με δύο ενσωματωμένους ηλεκτροκινητήρες και ένα κιβώτιο δύο σχέσεων. Και οι δύο υγρόψυκτοι κινητήρες παρέχουν συνεχώς 330 kW ισχύος και κορυφαία απόδοση 400 kW. Επιπλέον, εάν το όχημα οδηγείται ιδιαιτέρως προνοητικά, μπορεί να ανακτά ηλεκτρική ενέργεια. Η ενέργεια που ανακτάται κατά την πέδηση επανατροφοδοτεί τις μπαταρίες του eActros και είναι ξανά διαθέσιμη προς χρήση από το σύστημα μετάδοσης κίνησης.
Εντυπωσιακές επιδόσεις
Οι δύο ενσωματωμένοι ηλεκτροκινητήρες προσφέρουν εκπληκτική αποδοτικότητα και συνεχή απόδοση ισχύος με υψηλή ροπή εκκίνησης. Η άμεσα διαθέσιμη ροπή στρέψης από τους ηλεκτροκινητήρες, οι οποίοι συνδυάζονται με ένα κιβώτιο δύο σχέσεων, διασφαλίζει γρήγορη επιτάχυνση, εντυπωσιακή οδηγική άνεση και δυναμική οδήγηση, προσφέροντας περισσότερη ξεκούραση και άνεση από ένα συμβατικό πετρελαιοκίνητο φορτηγό. Επιπλέον, το χαμηλό κέντρο βάρους αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα κατά την αλλαγή κατεύθυνσης. Στη λειτουργία πλήρους φορτίου, ο θόρυβος για τους οδηγούς μέσα στην καμπίνα είναι μειωμένος κατά 10 dB, φτάνοντας έτσι σχεδόν στο ήμισυ της αντιληπτής έντασης θορύβου. Χάρη στη χαμηλή στάθμη θορύβου, είναι εφικτές και οι νυχτερινές παραδόσεις. Επίσης, σε αντίθεση με ένα πετρελαιοκίνητο φορτηγό, οι κραδασμοί είναι αισθητά λιγότεροι. Το eActros φορτίζεται με έως 160 kW: Όταν συνδέεται σε έναν κανονικό σταθμό φόρτισης 400A DC, οι τρεις συστοιχίες μπαταριών χρειάζονται λίγο περισσότερο από μία ώρα για να φορτιστούν από το 20 έως το 80 τοις εκατό[2].
Υψηλό επίπεδο ασφάλειας για τον οδηγό και τους άλλους χρήστες του δρόμου
Τα πολλαπλά στοιχεία εξοπλισμού και συστήματα που εξοπλίζουν το eActros προσφέρουν υψηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας για όλους. Για παράδειγμα, ειδικά στοιχεία απορρόφησης σύγκρουσης με προφίλ αλουμινίου προφυλάσσουν τις μπαταρίες σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης, ενώ οι ενσωματωμένοι αισθητήρες μπορούν να ανιχνεύουν τον κίνδυνο σύγκρουσης. Σε τέτοια περίπτωση, η μπαταρία υψηλής τάσης απομονώνεται αυτόματα από το υπόλοιπο όχημα. Επιπλέον, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να ενεργοποιήσει τη διακοπή υψηλής τάσης ανά πάσα στιγμή μέσα στην καμπίνα. Στο μεταξύ, για να διασφαλιστεί ότι οι άλλοι χρήστες του δρόμου, όπως πεζοί και ποδηλάτες, μπορούν να αντιληφθούν ευκολότερα το όχημα, το eActros παραδίδεται με εργοστασιακό σύστημα ηχητικής προειδοποίησης οχήματος (AVAS). Επιπλέον, το Sideguard Assist, που περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό του eActros, φροντίζει για επιπλέον ασφάλεια όταν το όχημα αλλάζει κατεύθυνση. Άλλο ένα σύστημα υποβοήθησης του βασικού εξοπλισμού είναι το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης Active Brake Assist πέμπτης γενιάς με αναγνώριση πεζών. Έχει τη δυνατότητα να συμβάλλει στη μείωση του κινδύνου σύγκρουσης τόσο μέσα στην πόλη όσο και σε επαρχιακούς δρόμους ή αυτοκινητόδρομους.
Στόχος όλων των συστημάτων υποβοήθησης της Mercedes-Benz Trucks είναι να υποστηρίζουν τον οδηγό στον μέγιστο δυνατό βαθμό, εντός των ορίων κάθε συστήματος. Ωστόσο, ο οδηγός δεν παύει να είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για την ασφαλή οδήγηση του οχήματος κάθε στιγμή, όπως προβλέπει ο νόμος.
Επιτυχημένες πρακτικές δοκιμές από τους πελάτες στο πλαίσιο του «στόλου καινοτομίας eActros»
Μετά την παρουσίαση ενός πρωτότυπου οχήματος για βαριές διανομές μικρών αποστάσεων σε αστικές περιοχές από τη Mercedes-Benz Trucks στην Έκθεση Επαγγελματικών Οχημάτων 2016 IAA στο Ανόβερο, τα πρώτα πρωτότυπα του eActros παραδόθηκαν το 2018 σε διάφορους πελάτες στη Γερμανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες για πρακτικές δοκιμές. Ο σαφής στόχος του «στόλου καινοτομίας eActros» ήταν να ξεκινήσει η εργοστασιακή παραγωγή ηλεκτρικών φορτηγών για βαριές διανομές μικρών αποστάσεων από το 2021. Για τον σκοπό αυτό, προσδιορίστηκαν πτυχές όπως οι ενεργειακές απαιτήσεις σε διάφορες συνθήκες λειτουργίας και η αποδοτικότητα των πρωτότυπων eActros. Η ανάπτυξη και οι δοκιμές των πρωτότυπων από τον στόλο καινοτομίας χρηματοδοτήθηκαν μερικώς στο πλαίσιο του προγράμματος «Concept ELV²» από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Περιβάλλοντος, Προστασίας της Φύσης και Πυρηνικής Ασφάλειας της Γερμανίας (BMU) και το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών και Ενέργειας της Γερμανίας (BMWi).
Μετά από περισσότερο από δύο χρόνια, το κύριο συμπέρασμα από το πιλοτικό έργο ήταν ότι η απόδοση των πρωτοτύπων ήταν εντυπωσιακή. Για παράδειγμα, οι οδηγοί ήταν ιδιαιτέρως ικανοποιημένοι από τη συνεχή διαθεσιμότητα της ροπής στρέψης σε όλο το εύρος ταχυτήτων. Επιπλέον, έκαναν ιδιαίτερη αναφορά στην αθόρυβη λειτουργία και την ευχάριστη, ήρεμη οδήγηση. Τα συμπεράσματα από τον στόλο καινοτομίας και οι τακτικές ανταλλαγές απόψεων με τους πελάτες ενσωματώθηκαν πλήρως στη διαδικασία ανάπτυξης του μοντέλου παραγωγής. Σε σύγκριση με το πρωτότυπο, το όχημα παραγωγής βελτιώθηκε σημαντικά ως προς ορισμένα σημαντικά χαρακτηριστικά, όπως η αυτονομία, η ισχύς του συστήματος κίνησης και η ασφάλεια. Πρόκειται για την ιδανική περίπτωση συνδημιουργίας με τους πελάτες. Αρχικά, το μοντέλο παραγωγής του eActros θα είναι διαθέσιμο στη Γερμανία, την Αυστρία, την Ελβετία, την Ιταλία, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ολλανδία, το Βέλγιο, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Δανία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία. Θα ακολουθήσουν κι άλλες αγορές.
Σχόλια στελεχών της εταιρείας και πελατών
Η Karin Rådström, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler Truck AG και υπεύθυνη για τη Mercedes-Benz Trucks, δήλωσε:
«Πρέπει να παραδεχτούμε πως, σε ό,τι αφορά την κλιματική αλλαγή, οι μεταφορές αποτελούν μέρος του προβλήματος. Ταυτόχρονα, όμως, μπορούμε και θα γίνουμε μέρος της λύσης. Κάνουμε την αρχή με το eActros μας. Σχεδιάσαμε και δοκιμάσαμε αυτό το φορτηγό μαζί με τους πελάτες μας, διανύοντας συνολικά πάνω από μισό εκατομμύριο χιλιόμετρα στο δημόσιο οδικό δίκτυο. Το eActros και οι ειδικές υπηρεσίες του αποτελούν ένα μεγάλο βήμα για τη Mercedes-Benz Trucks και τους πελάτες μας προς τις μεταφορές με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα».
Ο Andreas von Wallfeld, Επικεφαλής Πωλήσεων & Μάρκετινγκ της Mercedes-Benz Trucks συμπλήρωσε: «Με αυτονομία έως 400 χιλιόμετρα[3], επιτρεπόμενο μικτό βάρος με ρυμουλκούμενο έως 40 τόνους και δύο πανίσχυρους ηλεκτροκινητήρες με μέγιστη ισχύ 400 kW, το eActros είναι τέλεια εξοπλισμένο για τη διεκπεραίωση των καθημερινών εργασιών των πελατών μας. Παράλληλα με το φορτηγό, οι ψηφιακές υπηρεσίες μας και οι νέες ομάδες eConsulting βοηθούν τους πελάτες μας να μεταβούν στην ηλεκτρική κινητικότητα όσο το δυνατόν πιο εύκολα και ομαλά – για παράδειγμα, δίνοντας απαντήσεις σε ερωτήσεις σχετικά με την υποδομή φόρτισης, την ενσωμάτωση στόλου ή τον προγραμματισμό διαδρομής».
Ο Καθ. Uwe Baake, Επικεφαλής Ανάπτυξης της Mercedes-Benz Trucks, δήλωσε από την πλευρά του: «Το eActros διαθέτει στον βασικό εξοπλισμό του ορισμένες βασικές δοκιμασμένες καινοτομίες, όπως το MirrorCam και το Multimedia Cockpit Interactive, καθώς και τα συστήματα ασφαλείας μας, όπως το σύστημα υποβοήθησης πέδησης έκτακτης ανάγκης με λειτουργία εντοπισμού πεζών και το Sideguard Assist. Επιπλέον, οι πελάτες μας δεν χρειάζεται να κάνουν παραχωρήσεις σε ό,τι αφορά την εμπειρία οδήγησης. Το eActros προσφέρει οδηγική άνεση υψηλού επιπέδου χάρη στην πανίσχυρη επιτάχυνση και τη χαμηλή στάθμη θορύβου. Με τον κόμπακτ σχεδιασμό με δύο κινητήρες στον ηλεκτρικό άξονα, η μέγιστη ισχύ μπορεί να φτάσει έως 400 kW».
Ο Rainer Schmitt, Διευθύνων Σύμβουλος της Logistik Schmitt GmbH στο Bietigheim της Γερμανίας, σχολίασε: «Αισθάνομαι λίγο σαν να ανήκω σε μια μεταβατική γενιά – μεγάλωσα με τη μυρωδιά του πετρελαίου στο συνεργείο μας και τώρα ασχολούμαστε με την ηλεκτρική κινητικότητα. Και, φυσικά, είμαστε υπερήφανοι που μπορούμε να συμμετέχουμε. Το όχημα χρησιμοποιείται όλο το 24ωρο και ενσωματώθηκε πολύ ομαλά στον στόλο».
Ο Wim Roks, Διευθυντής στόλου στη Simon Loos bv στο Wognum της Ολλανδίας, σχολίασε: «Η πρώτη μας εμπειρία με το eActros ήταν εξαιρετικά θετική. Όλοι γυρίζουν για να το δουν, ορισμένοι μάλιστα κάνουν απρόσμενες χειρονομίες επιδοκιμασίας στη μέση της πόλης. Με αυτό το φορτηγό, η Mercedes-Benz έχει προσφέρει την τεχνογνωσία της και τις συνήθεις υπηρεσίες της, ώστε να διασφαλίσει ότι το όχημα λειτουργεί με την υποδομή φόρτισης».
Ο Torsten Schuhmann, οδηγός της EDEKA, σχολίασε: «Η οδήγηση του eActros είναι απόλαυση. Η ισχύς από τους ηλεκτροκινητήρες είναι εκπληκτική και, επιπλέον, το όχημα είναι εξαιρετικά αθόρυβο. Σίγουρα, η Mercedes-Benz δημιούργησε ένα ολοκληρωμένο ηλεκτρικό φορτηγό».
Ο Guillaume Fortanier, οδηγός της Simon Loos bv στο Zaandam της Ολλανδίας, σχολίασε: «Το πρώτο πράγμα που σκέφτεσαι είναι ότι ο κινητήρας είναι σβηστός. Άλλοι οδηγοί φορτηγών και επιβατικών εκπλήσσονται πραγματικά με την άψογη συμπεριφορά του στον δρόμο. Αυτό που εννοώ είναι ότι ξεκινά όπως οποιοδήποτε άλλο κανονικό αυτοκίνητο. Είμαι ιδιαίτερα υπερήφανος που μου δόθηκε η ευκαιρία να οδηγήσω αυτό το όχημα».
[1] Αυτό αντιστοιχεί σχεδόν στο ενεργειακό περιεχόμενο ενός νέου πακέτου μπαταρίας, με όρια ασφάλειας και απόδοσης για τη διατήρηση της λειτουργίας του συστήματος.
[2] Με βάση τις εμπειρικές τιμές που υπολογίστηκαν εσωτερικά υπό ιδανικές συνθήκες και θερμοκρασία περιβάλλοντος 20°C.
[3] Η αυτονομία καθορίστηκε εσωτερικά υπό ιδανικές συνθήκες, με 4 πακέτα μπαταριών μετά από προετοιμασία σε διανομές με μερικό φορτίο χωρίς ρυμουλκούμενο και με εξωτερική θερμοκρασία 20 °C.