Οι μεταφορείς που χρησιμοποιούν φορτηγά χωρίς εκπομπές θα έχουν έκπτωση διοδίων τουλάχιστον 50% στην ΕΕ, στο πλαίσιο ενός νέου συστήματος διοδίων που ενέκριναν οι αρμόδιοι υπουργοί μεταφορών.
Τα φορτηγά ορυκτών καυσίμων θα χρεώνονται βάσει των εκπομπών CO2 και τα πιο αποδοτικά βαρέα φορτηγά θα πληρώνουν λιγότερα. Η Transport & Environment δήλωσε ότι, εάν εγκριθεί από το κοινοβούλιο της ΕΕ, ο νέος νόμος για την ευρωβινιέτα θα επιταχύνει τη μετάβαση των εμπορευματικών μεταφορών σε μηδενικές εκπομπές και θα βοηθήσει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις.
Οι υπουργοί μεταφορών αποφάσισαν ότι τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών, τα οποία είναι ηλεκτρικά ή κινούνται με υδρογόνο, θα τυγχάνουν τουλάχιστον 50% έκπτωσης μέχρι τον Απρίλιο του 2023. [1] Οι διάφορες χώρες μπορούν ακόμα και να προσφέρουν εκπτώσεις έως και 100% στα φορτηγά μηδενικών εκπομπών, όπως συμβαίνει ήδη στη Γερμανία, μέχρι το τέλος του 2025. Μετά το 2025, οι χώρες μπορούν να προσφέρουν εκπτώσεις μεταξύ 50% και 75%, όπως συμβαίνει ήδη στην Αυστρία.
Ο James Nix, διευθυντής εμπορευματικών μεταφορών της T&E, δήλωσε: “Αυτό αποτελεί σημαντική πρόοδο για τα διόδια πράσινων φορτηγών. Τα βαρέα φορτηγά θα πληρώνουν περισσότερα αν εκπέμπουν περισσότερο και οι μεταφορείς που επενδύουν σε φορτηγά χωρίς εκπομπές θα έχουν μειωμένο κόστος. Κατά τις διαπραγματεύσεις, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρέπει επίσης να πιέσει για επέκταση της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» και στο θέμα του θορύβου και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, χωρίς εξαίρεση”.
Καθώς τα ηλεκτρικά φορτηγά για παραδόσεις γίνονται όλο και πιο διαθέσιμα, η T&E δήλωσε πως οι εκπτώσεις στα διόδια θα βοηθήσουν στην επιτάχυνση της μετάβασης στην ηλεκτρική κινητικότητα, περιορίζοντας το κόστος των μεταφορέων που τα χρησιμοποιούν. Το ετήσιο κόστος διοδίων μπορεί να φτάσει τα 25.000 ευρώ ανά φορτηγό ή το ένα τέταρτο του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας του οχήματος.
Τα φορτηγά ευθύνονται για το 23% των εκπομπών στις οδικές μεταφορές της ΕΕ. Οι τριμερείς διαπραγματεύσεις μεταξύ κυβερνήσεων και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τον τελικό νόμο αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές του 2021.
[1] Οι υπουργοί μεταφορών προτείνουν να δοθεί στην Ολλανδία τη Σουηδία, τη Δανία και το Λουξεμβούργο ένα ακόμα έτος για την εφαρμογή της χρέωσης βάσει CO2, δηλαδή έως τον Απρίλιο του 2024, λόγω της ισχύουσας νομοθεσίας περί διοδίων αυτών των χωρών.