Πολλοί είναι οι κλάδοι που επηρεάζονται αρνητικά διεθνώς από τον κορωνοϊό, COVID-19, μεταξύ αυτών και η κινητικότητα ως υπηρεσία (MaaS), που αντιμετωπίζει μια πρωτοφανή πρόκληση καθώς εντείνεται η εξάπλωση του κορωνοϊού.
Οι εταιρείες ride-hailing, ενοικίασης αυτοκινήτων και ταξί αντιμετωπίζουν αυξημένους κινδύνους, οι οποίοι συνεπάγονται εκτεταμένα μέτρα για τον καθαρισμό και την απολύμανση των οχημάτων μεταξύ χρήσεων. Έτσι, ενώ διανύονται μικρότερες αποστάσεις, με αποτέλεσμα λιγότερες εκπομπές CO2, ορισμένοι οδηγοί της Uber αρνούνται ήδη να παραλάβουν άτομα από τα αεροδρόμια. Οι οδηγοί Uber και Lyft στις ΗΠΑ λένε πως τα έσοδα μειώνονται. Το ίδιο πιθανότατα λένε και οι οδηγοί ταξί στην Ελλάδα ή σε οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα.
Σε ορισμένες χώρες, όπως η Ινδία, το carpooling, ο διαμοιρασμός αυτοκινήτων και οι υπηρεσίες λεωφορείων, που ανθούσαν μέχρι πρότινος, εγκαταλείπονται υπέρ των ιδιωτικών μετακινήσεων, καθώς οι εργαζόμενοι είναι λιγότερο πρόθυμοι να μοιράζονται μετακινήσεις λόγω κινδύνου μόλυνσης. Ένα άρθρο στους India Times ανέφερε τον Deepak Goenka, επαγγελματία στον χώρο της τεχνολογίας της πληροφορίας που βρίσκεται στο Hinjewadi, ο οποίος σε μια προσπάθεια μείωσης του αποτυπώματος άνθρακα και εξοικονόμησης χρημάτων, χρησιμοποιεί από το 2018 μια εφαρμογή carpooling για να ταξιδεύει με τυχαίους συνεπιβάτες. Ωστόσο, από την περασμένη εβδομάδα δεν έχει δεχθεί καμία διαδρομή.
Η άνοδος της κατ΄οίκον εργασίας
Η τηλελαργασία ή κατ΄οίκον εργασία, η οποία περιλαμβάνει τηλεσυσκέψεις και βιντεοκλήσεις, αυξάνεται καθώς οι εταιρείες, τα σχολεία και τα πανεπιστήμια χρησιμοποιούν το διαδίκτυο. Το λογισμικό για βίντεο και συνομιλίες έχει πρωτοφανή ζήτηση και η Zoom, η Microsoft, η Google και η Slack προσφέρουν δωρεάν χρήση του λογισμικού τους εργασίας κατ΄οίκον.
Η Microsoft σημείωσε αύξηση 500% σε τηλεδιασκέψεις, τηλεσυσκέψεις και τηλεσυνέδρια στην Κίνα από τον Ιανουάριο. Ένα άρθρο στο Vox ανέφερε πως η χρήση της Zoom αυξήθηκε πάνω από 30% από τις αρχές Φεβρουαρίου. Η εφαρμογή έγινε η πιο κοινή για επιχειρησιακή χρήση iOS για πρώτη φορά την περασμένη εβδομάδα και κορυφαία για επιχειρήσεις σε άλλες 11 αγορές. Το άρθρο επιβεβαίωσε επίσης πως η Google προσφέρει τις δυνατότητες τηλεδιάσκεψης επιχειρήσεων – για παράδειγμα, μεγαλύτερες συναντήσεις μέχρι 250 άτομα και δυνατότητα καταγραφής – δωρεάν μέχρι την 1η Ιουλίου 2020 στους πελάτες G Suite και G Suite Εκπαίδευσης.
Οι επιπτώσεις στον διαμοιρασμό αυτοκινήτων
Οι συνέπειες είναι σοβαρές για τις υπηρεσίες carpooling και car sharing διεθνώς. Η GrabShare στις Φιλιππίνες αναστέλλει τις υπηρεσίες της στη Metro Manila (μητροπολιτική περιοχή της Manila) και το Cebu, καθώς ο Πρόεδρος Rodrigo Duterte ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα πως η Metro Manila θα κλείσει για τουλάχιστον 30 ημέρες από τις 15 Μαρτίου.
Επιπλέον προφυλάξεις για την μικροκινητικότητα
Παρόλο που οι επιχειρήσεις μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά σκούτερ και ποδήλατα) επηρεάζονται λιγότερο, εντούτοις λαμβάνουν πρόσθετες προφυλάξεις συμβουλεύοντας τους πελάτες να χρησιμοποιούν απολυμαντικά μαντηλάκια πριν χρησιμοποιήσουν τον εξοπλισμό. Ένα άρθρο στην Mashable ανέφερε έναν εκπρόσωπο της Jump (εταιρεία μικροκινητικότητας της Uber): “Αυξήσαμε τη συχνότητα καθαρισμού και απολυμαίνουμε όλα τα ηλεκτρικά ποδήλατα JUMP και τα σκούτερ που εισέρχονται και εξέρχονται στις αποθήκες. Το εξειδικευμένο προσωπικό χειρισμού οχημάτων JUMP φορά γάντια και πλένει συχνά τα χέρια του”.
Άνευ προηγουμένου προκλήσεις για την ενοικίαση αυτοκινήτου
Στην Ιταλία, η οποία έχει κλείσει από τις 9 Μαρτίου, οι εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων βιώνουν αυτό που κάποιοι αποκαλούν αποκάλυψη. Η ενοικίαση αυτοκινήτων είναι ένας από τους κορυφαίους κλάδους της ιταλικής αγοράς αυτοκινήτου. Σύμφωνα με την Aniasa, την ένωση της Confindustria που αντιπροσωπεύει τον κλάδο, η ενοικίαση αυτοκινήτων στην Ιταλία αντιμετωπίζει 80% πτώση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, που οφείλεται κυρίως στην κατάρρευση της προσέλευσης τουριστών και ξένων εργαζομένων.
Η ευελιξία του νέου
Αναμφίβολα, πρόκειται για περίοδο έντονων προκλήσεων για τον τομέα της κινητικότητας, ο οποίος βρίσκεται στα αρχικά στάδια ανάπτυξής του. Ωστόσο, αυτό θα μπορούσε να είναι και η σωτηρία του. Ένας νέος κλάδος ίσως είναι περισσότερο ικανός να προσαρμοστεί στις περιστάσεις. Ενώ οι οδηγοί των εταιρειών ride-hailing δεν μπορούν να υπολογίζουν σε πελάτες σε τέτοιες περιόδους, ίσως μπορούν να προσαρμόσουν τις υπηρεσίες τους, π.χ. με παράδοση τροφίμων, καθώς τα σούπερ μάρκετ αγωνίζονται να συμβαδίσουν με τη ζήτηση.