Για πρώτη φορά οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (EV) έφτασαν τις 2 εκατομμύρια μονάδες. Όσο και αν είναι αξιοσημείωτο, αυτό αντιπροσωπεύει μόνο το 2,2% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η S & P Global Platts Analytics.

Το 2018, συνολικά 2,08 εκατομμύρια plug-in EV παραδόθηκαν σε πελάτες. Από αυτά, τα 1,45 εκατομμύρια ήταν πλήρως ηλεκτρικά και τα υπόλοιπα ήταν plug-in υβριδικά μοντέλα. Αριθμοί που αντιπροσωπεύουν αύξηση 63% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Tesla Model 3

Χάρη στην αμερικανική αγορά, το Tesla Model 3 έγινε το EV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις όλων των εποχών, αυξάνοντας τις συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ κατά 81%.

Η Κίνα παραμένει η κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης των επιβατικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.  Οι πωλήσεις EV στην Κίνα αυξήθηκαν κατά 76% σε σύγκριση με το 2017 και αντιπροσωπεύουν λίγο περισσότερο από το ήμισυ των παγκόσμιων πωλήσεων, με 1,17 εκατομμύρια οχήματα.

Τα ηλεκτρικά είναι μόνο το 0,5% του στόλου των επιβατικών

Παρά τους αριθμούς αυτούς ανάπτυξης, το παγκόσμιο μερίδιο αγοράς που κατέχουν τα ηλεκτροκίνητα στα επιβατικά αυτοκίνητα παραμένει πολύ χαμηλό. Στο τέλος του περασμένου έτους, τα 5,3 εκατομμύρια EV που κυκλοφορούσαν αντιπροσώπευαν μόλις το 0,5% του συνολικού στόλου ελαφρών οχημάτων παγκοσμίως.

Ορισμένες χώρες ωστόσο διαφέρουν. Η Νορβηγία έχει το υψηλότερο επίπεδο διείσδυσης EV, με πάνω από 40% των πωλήσεων ελαφρών οχημάτων το 2017 και 50% το 2018, ενώ αν υπολογίσουμε και τα υβριδικά ηλεκτρικά (HEV) το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 60% για το 2018 (βάσει των στοιχείων της ACEA). Η υπ΄ αριθμόν 2, Ισλανδία, ακολουθεί με διαφορά, με διείσδυση 17,1%. Η Σουηδία και η Ολλανδία έχουν ποσοστό διείσδυσης 7,2% και 5,2% αντίστοιχα. Σε ολόκληρη την Ευρώπη, οι πωλήσεις EV ήταν 33% υψηλότερες από το 2017, φθάνοντας τα 408.000 οχήματα, από τα οποία οι 384.000 αντιπροσωπεύουν τις πωλήσεις του συνόλου των χωρών της ΕΕ και της ΕΖΕΣ.

Τι προβλέπεται για το μέλλον

Η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων (EV) σημειώνει σημαντική αύξηση όχι μόνο λόγω της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προκαλείται από τις εκπομπές αερίων αλλά και της ανάγκης αντιμετώπισης των μελλοντικών ενεργειακών απαιτήσεων. Η ανάγκη να επιτευχθούν βιώσιμες μεταφορές παίζει σημαντικό ρόλο στη μόχλευση της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων. Η αύξηση των περιβαλλοντικών ανησυχιών σε συνδυασμό με ευνοϊκές κυβερνητικές πρωτοβουλίες σε διάφορες πόλεις ή χώρες ανά τον κόσμο, είναι μερικοί από τους κύριους παράγοντες που οδηγούν στην ανάπτυξη της αγοράς.

Ορισμένοι παρατηρητές της αγοράς πετρελαίου πιστεύουν ότι η υιοθέτηση των EV θα ξεπεράσει πολλές από τις πιο καθιερωμένες εκτιμήσεις. Η αμερικανική τράπεζα Merrill Lynch προβλέπει ότι η παγκόσμια αύξηση της ζήτησης πετρελαίου θα κορυφωθεί μέχρι το 2030, κυρίως λόγω της δημοτικότητας των EV στην αμερικανική αγορά. Εξάλλου, σύμφωνα με τους ειδικούς, η ισοτιμία κόστους μεταξύ EV και οχημάτων που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα μπορούσε να επέλθει έως τα μέσα της επόμενης δεκαετίας, ενισχύοντας περαιτέρω τις πωλήσεις.

Οι επικριτές των αισιόδοξων προβλέψεων για τις πωλήσεις των EV, επισημαίνουν ότι αυτά βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις κρατικές επιδοτήσεις, για να επιτύχουν υψηλό επίπεδο διείσδυσης στην αγορά. Ομοίως, οι περιορισμοί στην παραγωγή, οι ανησυχίες για τα ορυκτά των μπαταριών και η παραγωγή και διανομή ηλεκτρικής ενέργειας, δείχνουν να επισκιάζουν το ηλεκτροκίνητο μέλλον μας.

Η S & P Global Platts Analytics, πάντως, θεωρεί ότι τα EV και τα υβριδικά plug-in θα αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων έως το 2040, δίνοντας έναν αυξανόμενο ρόλο στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.

Προηγούμενο άρθροΗ Volvo θα δοκιμάσει αυτόνομα οχήματα στους σουηδικούς δρόμους
Επόμενο άρθροΗ Daimler Financial Services μετατρέπεται σε Daimler Mobility