Leaseurope: Αντί να αναγκάζει τις εταιρείες να εξηλεκτρίσουν πλήρως τους στόλους οχημάτων τους, η ΕΕ πρέπει να επικεντρωθεί στη δημιουργία κατάλληλων συνθηκών για τόσο μεγάλη αλλαγή.

Αυτό αναφέρει η Leaseurope σε αναφορά της που συμπίπτει με τη λήξη της δημόσιας διαβούλευσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για Πράσινους Εταιρικούς Στόλους.

Η διαβούλευση ξεκίνησε τον Φεβρουάριο τρέχοντος έτους με το ερώτημα αν πρέπει η ΕΕ να αναγκάσει τους εταιρικούς στόλους να είναι 100% ηλεκτροκίνητοι.  Λόγω της σημασίας της εταιρικής κινητικότητας, μια τέτοια απόφαση θα έδινε την ώθηση που χρειάζεται για τον εξηλεκτρισμό του συνόλου του ευρωπαϊκού στόλου αυτοκινήτων, υποστηρίζουν διάφοροι ειδικοί και ακτιβιστές.

Μετακινήσεις έναντι προορισμού

Προκαταλαμβάνοντας τα συμπεράσματα της Επιτροπής, η Leaseurope –η ευρωπαϊκή ομοσπονδία εταιρειών leasing και ενοικίασης– εκφράζει την αντίθεσή της. Όχι ως προς τον προορισμό, αλλά ως προς τις μετακινήσεις.

Η ομοσπονδία ξέρει τι λέει. Το 2023, το 54% των οχημάτων που ταξινομήθηκαν στην ΕΕ αγοράστηκαν από τα μέλη της και ήδη υπερβαίνουν την υπόλοιπη αγορά σε οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών (LEV/ZEV). Οι ευρωπαϊκές εταιρείες leasing και ενοικίασης οχημάτων βοηθούν τις επιχειρήσεις στη μετάβαση σε πιο βιώσιμους στόλους, προσφέρουν ελκυστικές λύσεις φόρτισης και αποτελούν σημαντική πηγή νέων, πράσινων μεταχειρισμένων οχημάτων.

«Οποιαδήποτε νέα πολιτική  επιτάχυνσης της υιοθέτησης ZEV, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Πράσινων Εταιρικών Στόλων, πρέπει να καλύπτει ορισμένες βασικές προϋποθέσεις», αναφέρει το έγγραφο της Leaseurope.

Ελαχιστοποίηση του κινδύνου

Οι προϋποθέσεις αυτές είναι:

  • Διαθεσιμότητα και κόστος οχημάτων. Λαμβάνοντας υπόψη τον ανταγωνισμό και τις τιμές, ο κλάδος ενοικίασης και leasing πρέπει να μπορεί να παρέχει στους πελάτες προσιτές τιμές προϊόντων.
  • Υποδομή φόρτισης. Η οικιακή και δημόσια φόρτιση πρέπει να είναι επαρκής και να διασφαλίζεται η διανομή βιώσιμης ενέργειας.
  • Κίνδυνος Υπολειμματικής Αξίας. Για να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος RV, απαιτούνται σωστοί κανονισμοί εξισορρόπησης προσφοράς και ζήτησης.
  • Απαιτήσεις πελατών. Κίνητρα όπως επιδόματα παροχών σε είδος είναι ζωτικής σημασίας για την υιοθέτηση των ZEV εκ μέρους των πελατών leasing, αλλά οι πελάτες ενοικίασης χρειάζονται διαφορετικά μέτρα.

Δεν έχει νόημα να εξαναγκαστούν οι εταιρείες να αγοράσουν ZEV εάν δεν πληρούνται αυτές οι προϋποθέσεις, αναφέρει η Leaseurope. Στην πραγματικότητα, θα μπορούσε να καθυστερήσει τη μετάβαση στη βιώσιμη κινητικότητα, αυξάνοντας το κόστος για τους στόλους και περιορίζοντας την ευελιξία τους.

Κατάλληλες συνθήκες

Αντιθέτως, η Leaseurope συνιστά «η μεγαλύτερη προσοχή να επικεντρωθεί στην εξεύρεση των κατάλληλων συνθηκών υιοθέτησης ZEV, συμπεριλαμβανομένης της διαθεσιμότητας κατάλληλων και οικονομικά προσιτών οχημάτων, της ανάπτυξης της υποδομής φόρτισης, συμπεριλαμβανομένης της χωρητικότητας του δικτύου και υποστήριξης της αγοράς μεταχειρισμένων ZEV με μέτρα, συμπεριλαμβανομένων των δημοσιονομικών κινήτρων, επί σειρά ετών».

«Επιπλέον, πρέπει να υπάρχει συνεκτικό και σταθερό ρυθμιστικό και δημοσιονομικό πλαίσιο προώθησης επενδύσεων σε ZEV εκ μέρους όλων: επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν οχήματα, εταιρειών leasing και ενοικίασης και του συνόλου της εφοδιαστικής αλυσίδας αυτοκινήτου. Το πλαίσιο πρέπει να λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι κάθε επιχείρηση είναι διαφορετική, με διαφορετικές ανάγκες κινητικότητας, διαφορετικές οικονομικές καταστάσεις και σε διαφορετικά στάδια μετάβασης στη βιωσιμότητα».

Συγκεκριμένες προκλήσεις

Το έγγραφο αναφέρει ορισμένες προκλήσεις ηλεκτροκίνησης που αντιμετωπίζουν συγκεκριμένες κατηγορίες της αγοράς:

  • Οι εταιρικοί στόλοι θέλουν γενικώς να αυξήσουν το μερίδιο των ZEV, αλλά παρεμποδίζονται από το υψηλό κόστος των οχημάτων, την έλλειψη υποδομής φόρτισης και την αβεβαιότητα της φορολογίας τους.
  • Οι στόλοι LCV που μεταβαίνουν σε αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα αντιμετωπίζουν περιορισμένη διαθεσιμότητα μοντέλων, υψηλές τιμές και τις επιπτώσεις της αυτονομίας και του χρόνου φόρτισης για επιχειρηματικές δραστηριότητες.
  • Οι εταιρείες ενοικίασης αντιμετωπίζουν χαμηλή ζήτηση για ZEV, λόγω επιφυλακτικής στάσης των πελατών έναντι της τοπικής φόρτισης, μεταξύ άλλων.

Εν ολίγοις, η Leaseurope προτείνει στην ΕΕ να μη βιαστεί. Θα ήταν αντιπαραγωγικό να απαιτηθεί από τις εταιρείες να εξηλεκτρίσουν τους στόλους τους πριν καλυφθούν οι κατάλληλες συνθήκες που θα επέτρεπαν την επίτευξη μιας τέτοιας εντολής.

Προηγούμενο άρθροΗ Volvo Trucks στην IAA Transportation 2024
Επόμενο άρθροStellantis: Αύξηση πωλήσεων στην Ευρώπη το α’ εξάμηνο 2024