Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV) είναι τάση και απαίτηση της σημερινής εποχής. Η οδήγηση, όμως, ενός EV είναι ένα θέμα, η φόρτιση των μπαταριών του ένα άλλο. Και ο χρόνος που απαιτείται για να φορτισθούν σημαντικός. Παραθέτουμε, λοιπόν, τα 10 ταχύτερα φορτιζόμενα EV.
Οι περισσότεροι οδηγοί στις ευρωπαϊκές χώρες καταφεύγουν σε φόρτιση AC [1] στο σπίτι ή στο γραφείο, η οποία είναι δυνατή με ρυθμό μεταξύ 3,7kW (π.χ. Citroën C-Zero) και 16,5 kW (π.χ. Tesla Model S και X). Εξαρτάται από την έξοδο του εξωτερικού φορτιστή, αλλά και από τη χωρητικότητα του ενσωματωμένου φορτιστή στο EV, ο οποίος πρέπει να μετατρέψει το AC του δικτύου σε DC για την μπαταρία. Ακόμα κι αν ο εξωτερικός φορτιστής έχει ονομαστική ισχύ 11kW, δεν μπορείτε να φορτίσετε το αυτοκίνητο ταχύτερα από τη χωρητικότητα της ενσωματωμένης συσκευής.
Στην περίπτωση γρήγορης φόρτισης συνεχούς ρεύματος (DC), η οποία γίνεται μόνον περιστασιακά από την πλειοψηφία, οι περιορισμοί δεν προέρχονται από τη μετατροπή AC-DC, αλλά (κυρίως) από την ψύξη. Οι περισσότεροι ταχυφορτιστές DC προσφέρουν σήμερα 50kW, αλλά οι πιο πρόσφατοι φτάνουν τα 150kW. Η BMW, η Jaguar Land Rover και η Porsche έχουν ήδη δοκιμάσει ταχυφορτιστές στα 350kW, που είναι επτά φορές ταχύτεροι από τους περισσότερους σταθμούς σήμερα. Αυτοί θα μειώσουν το χρόνο φόρτισης για μια μεγάλη μπαταρία 100kWh σε μόλις δεκαπέντε λεπτά (από το 10% στο 80% της φόρτισης).
Το Fleet Europe κατάρτισε έναν κατάλογο, τον οποίο σας παρουσιάζουμε, με τα κορυφαία 10 ταχύτερα φορτιζόμενα EV κάτω των 80.000 ευρώ (εξαιρουμένου του ΦΠΑ) που έχουν παρουσιασθεί επίσημα και μπορούν να παραγγελθούν, παραθέτοντας την εμβέλεια σε χιλιόμετρα ανά ώρα φόρτισης (kWh). Ιδού το αποτέλεσμα:
Ο κινητήρας του Tesla Model 3 Long Range Dual Motor είναι ο πιο γρήγορος στον κατάλογο των 10 πρώτων. Το Polestar 2 είναι το γρηγορότερο (κινεζικο-) ευρωπαϊκό αυτοκίνητο ακολουθούμενο από το Audi e-tron. Τα πρωτοποριακά Tesla Model S και X δεν είναι πολύ πίσω, με τα υπόλοιπα του καταλόγου να κατατάσσονται μόλις πάνω από τα 400χλμ / ώ. Συγκριτικά, τα παλαιότερα EV στην αγορά, όπως η BMW i3 και το VW e-Golf, περιορίζονται στα 270 χλμ / ώ και 220 χλμ / ώ, αντίστοιχα. Φαίνεται πως έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος, τόσο στην τεχνολογία, όσο και στη διαδικασία φόρτισης μπαταριών.
Αξίζει να αναφερθεί το εξής: επειδή οι περισσότεροι φορτιστές συνεχούς ρεύματος λειτουργούν σήμερα στα 50kW, ακόμα και αν ένα EV είναι σε θέση να φορτίζεται ταχύτερα από ένα άλλο, η διαφορά δεν θα είναι τόσο αισθητή. Σε γενικές γραμμές, τα EV με μεγαλύτερη μπαταρία μπορούν να απορροφούν ηλεκτρόνια ταχύτερα από τα αυτοκίνητα με μικρότερη μπαταρία και μπορούν να διατηρήσουν τη μέγιστη τιμή φόρτισης για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Π.χ., ένα Jaguar I-Pace των 90 kWh, με μέγιστη ταχύτητα φόρτισης 360 χλμ / ώ στα 104kW, μπορεί κάλλιστα να προσθέσει μεγαλύτερη εμβέλεια ανά ώρα στα 50kW από ό,τι ένα Peugeot e-208 των 50kWh, που τερματίζει στα 440χλμ / ώ στα 100kW.
[1] Ποια είναι η διαφορά μεταξύ AC και DC Φόρτισης;
Τα εθνικά δίκτυα παρέχουν εναλλασσόμενο ρεύμα (AC), αλλά τα ηλεκτρικά οχήματα πρέπει να φορτίζουν τις μπαταρίες τους με DC (συνεχές ρεύμα).
Ένα σημείο φόρτισης εναλλασσόμενου ρεύματος / EVSE τροφοδοτεί τον ενσωματωμένο φορτιστή του οχήματος, ο οποίος με τη σειρά του μετατρέπει την τροφοδοσία AC σε DC επιτρέποντας τη φόρτιση της μπαταρίας. Το μέγεθος της ενσωματωμένης συσκευής φόρτισης περιορίζεται από το χώρο στο εσωτερικό του οχήματος και την τιμή στην οποία ο κατασκευαστής πρέπει να πουλήσει το αυτοκίνητο. Επειδή ο ενσωματωμένος μετατροπέας είναι μικρός, η ποσότητα ισχύος με την οποία μπορεί να τροφοδοτήσει την μπαταρία είναι συνήθως χαμηλή (3-6kW).
Ένας γρήγορος φορτιστής DC παρακάμπτει την ενσωματωμένη συσκευή φόρτισης, παρέχοντας απευθείας και ασφαλή ισχύ στην μπαταρία του οχήματος. Ο φορτιστής DC είναι εξωτερικός του οχήματος και συνεπώς δεν περιορίζεται σε μέγεθος ή κόστος. Οι γρήγοροι φορτιστές συνεχούς ρεύματος χρησιμοποιούν τριφασική ισχύ και διαθέτουν έξυπνη τεχνολογία, που τους επιτρέπει να ρυθμίζουν το επίπεδο φόρτισης ανάλογα με την κατάσταση της μπαταρίας.