T&E: Ανεπαρκείς οι στόχοι CO2 για τα βαν

Ανάλυση της Transport & Environment (T&E) καταδεικνύει πως οι στόχοι για τα βαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ανεπαρκείς και δεν οδήγησαν σε μείωση των εκπομπών CO2. 

Οι εκπομπές των νέων βαν δεν μειώθηκαν την τελευταία τριετία λόγω ανεπαρκών στόχων CO2, σύμφωνα με νέα μελέτη. Τα δεδομένα που αναλύθηκαν από την T&E δείχνουν πως οι κανόνες εκπομπών της ΕΕ είναι τόσο ανεπαρκείς, που οι περισσότεροι κατασκευαστές βαν τους πληρούν χωρίς να πουλήσουν ούτε ένα όχημα μηδενικών εκπομπών. Με την αύξηση των κατ΄ οίκον παραδόσεων, τα βαν αποτελούν την ταχύτερα αναπτυσσόμενη πηγή εκπομπών οδικών μεταφορών στην ΕΕ.

Ο James Nix, διευθυντής εμπορευματικών μεταφορών της Transport & Environment, δήλωσε: «Αντιμετωπίζουμε ένα επικίνδυνο μείγμα αύξησης πωλήσεων βαν και υψηλών εκπομπών. Τα πρότυπα που τέθηκαν σε ισχύ στις αρχές του 2020 υποτίθεται πως θα οδηγούσαν σε καθαρότερα βαν, αλλά οι κατασκευαστές τους δεν χρειαζόταν να κάνουν σχεδόν τίποτα για να συμμορφωθούν. Σε μία περίπτωση μάλιστα, οι εκπομπές αυξάνονται. Με ανεπαρκείς στόχους CO2, η άνθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου μετατρέπεται σε εφιάλτη για τον πλανήτη μας».

T&E: Ανεπαρκείς οι στόχοι CO2 για τα βαν

Μόνο το 2% των βαν που πωλήθηκαν πέρυσι ήταν ηλεκτρικά, ενώ ηλεκτρικά ήταν ένα στα 10 αυτοκίνητα. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών βαν θα παραμείνουν μεταξύ 2% και 8% το 2029, εκτός εάν η ΕΕ αυστηροποιήσει τους στόχους CO2 οχημάτων, σύμφωνα με την ανάλυση της T&E. Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι τα μικρότερα ηλεκτρικά βαν είναι ήδη φθηνότερα στην αγορά και χρήση τους ενώ και μια πρόσφατη μελέτη της T&E δείχνει πως όλα τα βαν – μεγάλα και μικρά – θα είναι φθηνότερα για αγορά από το 2026.

Ο James Nix κατέληξε: «Τα ηλεκτρικά βαν συμφέρουν οικονομικά. Όμως, οι κατασκευαστές τους δεν έχουν κίνητρο να τα πωλήσουν. Αυτό οδηγεί σε άσκοπη ρύπανση. Η επικείμενη αναθεώρηση των προτύπων εκπομπών παρέχει στην ΕΕ μια μοναδική ευκαιρία να αυστηροποιήσει τους στόχους και να προωθήσει την υιοθέτηση ηλεκτρικών βαν».

Ο υπάρχων ανεπαρκής στόχος για το 2030 πρέπει να επέλθει το 2027 – μείωση 31% – και να αυξάνεται σταθερά μέχρι το 2035, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της T&E. Αυτό πρέπει να συνδυαστεί με έναν στόχο επιτάχυνσης της παραγωγής ηλεκτρικών βαν, έτσι ώστε η ΕΕ να καταργήσει σταδιακά τις πωλήσεις νέων LCV ορυκτών καυσίμων το 2035, που είναι απαραίτητο για την πλήρη απανθρακοποίηση έως το 2050.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει αναθεώρηση των προτύπων εκπομπών CO2 της ΕΕ για τα βαν τον Ιούνιο.

Προηγούμενο άρθροΔέκα plug-in υβριδικά μοντέλα Audi στην Ελλάδα
Επόμενο άρθροInteramerican και Anytime για την οδική ασφάλεια