Τον Οκτώβριο του 2021, οι ταξινομήσεις νέων επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνέχισαν την πτωτική τους πορεία, σημειώνοντας νέα διψήφια πτώση (-16,4%).
Όλες οι κατηγορίες οχημάτων κινήθηκαν πτωτικά, αλλά οι πωλήσεις φορτηγών και λεωφορείων μειώθηκαν σημαντικά. Η συνολική επίδοση της περιοχής δεν βοηθήθηκε από τις μεγαλύτερες αγορές της, καθώς και οι τέσσερις υπέστησαν διψήφια πτώση τον περασμένο μήνα: Ισπανία (-32,7%), Γερμανία (-24,3%), Γαλλία (-23,3%) και Ιταλία (-22,9%). Αντιθέτως, θετικά κινήθηκε η ελληνική αγορά τον Οκτώβριο με 973 μονάδες έναντι 665 του Οκτωβρίου 220 (+46,3%).
Το δεκάμηνο, η ζήτηση για επαγγελματικά οχήματα στην ΕΕ αυξήθηκε, βοηθούμενη από τη χαμηλή βάση σύγκρισης του πρώτου εξαμήνου του 2020. Οι όγκοι πωλήσεων κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ανήλθαν συνολικά σε σχεδόν 1,6 εκατ. μονάδες, σημειώνοντας αύξηση 14,7% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Μέχρι στιγμής το 2021, τα αποτελέσματα των τεσσάρων μεγάλων αγορών της ΕΕ παρέμειναν σε θετικό έδαφος: Ιταλία (+22,2%), Γαλλία (+11,8%), Ισπανία (+4,5%) και Γερμανία (+4,3%). Θετική προφανώς και η επίδοση της Ελλάδας (+54,9%).
Νέα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (LCV) έως 3,5 t
Τον περασμένο μήνα, οι ταξινομήσεις νέων βαν μειώθηκαν για τέταρτο συνεχόμενο μήνα φέτος, κατά 17,8% στις 119.006 μονάδες σε ολόκληρη την ΕΕ. Κάθε μία από τις μεγάλες αγορές της περιοχής κατέγραψε απότομη πτώση τον Οκτώβριο. Η Ισπανία σημείωσε τη μεγαλύτερη (-36,8%), ακολουθούμενη από τη Γερμανία (-25,2%), τη Γαλλία (-24,6%) και την Ιταλία (-22,8%). Αύξηση κατέγραψε και η χώρα μας (+48,7%) με 907 μονάδες έναντι 610 του περσινού Οκτωβρίου.
Το διάστημα Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2021, οι πωλήσεις ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ ανήλθαν συνολικά σε 1,3 εκατ. μονάδες, αυξημένες κατά 14,1% σε ετήσια βάση. Παρά την πτώση των τελευταίων μηνών, όλες οι μεγαλύτερες αγορές είχαν καλές επιδόσεις μέχρι στιγμής, ιδιαίτερα η Ιταλία (+21,9%) και η Γαλλία (+12,2%), ενώ η ανάπτυξη ήταν πιο μέτρια στην Ισπανία (+3,7%) και τη Γερμανία (+3,7%). 8.920 νέα βαν ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα το δεκάμηνο του 2021 έναντι 5.509 του περσινού δεκαμήνου καταγράφοντας υψηλή ανάπτυξη (+61,9%).
Νέα βαρέα επαγγελματικά οχήματα (HCV) 16 t και άνω
Τον Οκτώβριο, η ζήτηση για βαρέα φορτηγά στην ΕΕ συρρικνώθηκε και πάλι (-4,5%), με την περιοχή να παρουσιάζει μικτά αποτελέσματα. Οι περισσότερες χώρες της Κεντρικής Ευρώπης κατέγραψαν άνοδο, συμπεριλαμβανομένης της Πολωνίας (+22,9%), ενώ οι ταξινομήσεις σε όλες τις βασικές αγορές της Δυτικής Ευρώπης συρρικνώθηκαν τον περασμένο μήνα, επηρεάζοντας αρνητικά τα συνολικά αποτελέσματα της ΕΕ. Άνοδο σημείωσαν οι ταξινομήσεις και σε αυτό τον τομέα στη χώρα μας τον Οκτώβριο με 20 μονάδες έναντι 12 του αντίστοιχου περσινού (+66,7%).
Συνολικά το δεκάμηνο, σχεδόν 200.000 νέα βαρέα φορτηγά έχουν ταξινομηθεί σε ολόκληρη την ΕΕ, σημειώνοντας αύξηση 24,1% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2020. Λόγω της χαμηλής βάσης σύγκρισης του 2020, όλες οι μεγάλες αγορές κατάφεραν να καταγράψουν θετικές επιδόσεις στο σύνολο του δεκαμήνου: Ιταλία (+30,5%), Ισπανία (+18,6%), Γερμανία (+12,3%) και Γαλλία (+8,3%). Η επίδοση της Ελλάδας ήταν αρνητική συνολικά φέτος (-6,3%) με 295 μονάδες το δεκάμηνο του 2021 έναντι 315 της αντίστοιχης περιόδου του 2020.
Νέα μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα (MHCV) άνω των 3,5t
Τον περασμένο μήνα, η ζήτηση στην ΕΕ για φορτηγά μειώθηκε κατά 7,5% φτάνοντας τις 23.479 νέες ταξινομήσεις. Όπως και στον τομέα των βαρέων φορτηγών, η Κεντρική Ευρώπη σημείωσε θετικά αποτελέσματα τον Οκτώβριο – ειδικά η Πολωνία (+20,1%), η οποία είναι μία από τις κορυφαίες αγορές φορτηγών της ΕΕ από πλευράς όγκου. Θετική και η επίδοση της Ελλάδας (+24%), με 31 μονάδες τον Οκτώβριο του 2021 έναντι 25 του περσινού. Αντίθετα, οι επιδόσεις των μεγάλων αγορών της Δυτικής Ευρώπης ήταν χειρότερες από εκείνες του Οκτωβρίου 2020.
Την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου, οι ταξινομήσεις νέων φορτηγών στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 19,5%, ανερχόμενες συνολικά σε 240.369 μονάδες. Με εξαίρεση την Ελλάδα (-9,8%) και την Κύπρο (-21,1%), όλες οι αγορές της ΕΕ παρουσίασαν ανάπτυξη σε αυτόν τον τομέα το δεκάμηνο, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγάλων.
Νέα μεσαία και βαρέα λεωφορεία και πούλμαν (MHBC) άνω των 3,5t
Ο όγκος πωλήσεων του Οκτωβρίου στον τομέα των λεωφορείων συρρικνώθηκαν κατά 21,9% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Τα αδύναμα αποτελέσματα των μεγαλύτερων αγορών –ιδιαίτερα της Γαλλίας (-28,4%) και της Ιταλίας (-48,7%) – παρέσυραν τη συνολική επίδοση της περιοχής. Αν και οι μικρότερες αγορές κατέγραψαν πραγματικά ισχυρή ανάπτυξη τον περασμένο μήνα, αυτό δεν ήταν αρκετό για να αντισταθμίσει την πτώση των υπολοίπων. 35 μονάδες ταξινομήθηκαν τον Οκτώβριο στη χώρα μας έναντι 30 του περσινού (+16,7%).
Το δεκάμηνο του 2021 οι ταξινομήσεις νέων λεωφορείων σε όλη την ΕΕ αυξήθηκαν κατά 2,4%, κυρίως χάρη στις αυξήσεις που σημειώθηκαν κατά τους προηγούμενους μήνες. Η Γαλλία, με 5.552 μονάδες, η κορυφαία αγορά σε όγκο, σημείωσε ανάπτυξη 12,5%. Ακολούθησε η Ιταλία με αύξηση 8,7% στις ταξινομήσεις λεωφορείων, ενώ οι ισπανικές (-8,3%) και οι γερμανικές (-5,3%) πωλήσεις συρρικνώθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Αυξητική η αγορά της Ελλάδας το 2021 με 352 λεωφορεία φέτος έναντι 262 πέρυσι (+34,4%).