Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εκπροσωπούμενες από τις ενώσεις τους σε όλο τον κόσμο ζητούν την άρση του αδιεξόδου στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου – ΠΟΕ. Συγκεκριμένα έξι ενώσεις κατασκευαστών αυτοκινήτων της ΕΕ, των ΗΠΑ, της Ιαπωνίας και της Κορέας συνένωσαν τις δυνάμεις τους για να εκφράσουν τις ανησυχίες τους για την επικείμενη εμπλοκή της διαδικασίας λήψης αποφάσεων από το δευτεροβάθμιο όργανο του ΠΟΕ.

Η παράλυση του δευτεροβάθμιου δικαιοδοτικού οργάνου (Dispute Settlement Body) του ΠΟΕ, το οποίο ενεργεί ως ανώτατο δικαστήριο για το διεθνές εμπόριο, προκαλεί την ανησυχία για επιστροφή σε μια αντίστοιχη με τη μεταπολεμική περίοδο ασυνεπών διακανονισμών, προβλήματα που η δημιουργία του ΠΟΕ το 1995 σχεδιάστηκε για να διορθώσει.

Ο παγκόσμιος συνασπισμός αυτοκινητοβιομηχανιών καλεί όλες τις χώρες μέλη του ΠΟΕ να επιλύσουν ταχέως το σημερινό αδιέξοδο και έτσι να ενισχύσουν τη σημαντική συμβολή του συστήματος κανόνων του οργανισμού για το ελεύθερο και δίκαιο εμπόριο καθώς και τη συμβολή του στην παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη.

Εάν το δευτεροβάθμιο όργανο του ΠΟΕ χάσει την ικανότητά του να επιλύει επιτυχώς τις διαφορές, θα μπορούσε να υπονομευθεί σε μεγάλο βαθμό η όλη δομή του διεθνούς εμπορίου, προειδοποιούν οι ενώσεις κατασκευαστών οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ACEA), τις Ηνωμένες Πολιτείες (AAPC, Alliance and Global Automakers), την Ιαπωνία (JAMA) και τη Νότια Κορέα (KAMA).

Η προκύπτουσα απώλεια βεβαιότητας και προβλεψιμότητας για το εμπόριο αγαθών και υπηρεσιών θα γίνει αισθητή στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας – η οποία βασίζεται στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, στις ιδιαίτερα αποδοτικές διαδικασίες παραγωγής και στην πρόσβαση στις παγκόσμιες αγορές.

“Αν και αναγνωρίζουμε ότι υπάρχουν σημαντικές ανησυχίες για το σημερινό σύστημα επίλυσης διαφορών στο πλαίσιο του ΠΟΕ, αυτό δεν θα πρέπει να υπονομεύσει ολόκληρο το διεθνές εμπορικό σύστημα που βασίζεται σε κανόνες”, δηλώνουν οι ενώσεις σε κοινή δήλωση, που έδωσαν στη δημοσιότητα.

Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει σχεδόν το 10% του παγκόσμιου εμπορίου. Στηρίζεται σε ένα ελεύθερο και δίκαιο σύστημα συναλλαγών για τη διευκόλυνση ενός ισχυρού και αποτελεσματικού τομέα κατασκευής αυτοκινήτων.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΕ), με έδρα τη Γενεύη, είναι ο μόνος παγκόσμιος διεθνής οργανισμός που ασχολείται με τους κανόνες του εμπορίου μεταξύ χωρών. Στο επίκεντρό του βρίσκονται οι συμφωνίες του ΠΟΕ, οι οποίες είναι διαπραγματεύσιμες και υπογράφονται από τις 164 χώρες-μέλη (που αντιπροσωπεύουν το 98% του παγκόσμιου εμπορίου) και επικυρώνονται στα κοινοβούλιά τους. Στόχος είναι να βοηθηθούν οι παραγωγοί αγαθών και υπηρεσιών, οι εξαγωγείς και οι εισαγωγείς στη διεξαγωγή των δραστηριοτήτων τους. Ακολουθεί το οργανόγραμμά του, το οποίο περιλαμβάνει και το δευτεροβάθμιο όργανο επίλυσης διαφορών (Dispute Settlement Body):

DDG Wolff: Θα ήταν λάθος να υποτιμήσουμε τη δύναμη του πολυμερούς εμπορικού συστήματος

Στιγμιότυπο από την ομιλία του Αναπληρωτή Γεν. Διευθυντή του ΠΟΕ, Alan Wolff, στην Ανώτερη Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Εθνικού Ερευνητικού Πανεπιστημίου στη Μόσχα στις 3 Δεκεμβρίου

Σε ομιλία του στις 3 Δεκεμβρίου, ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής του ΠΟΕ, Alan Wolff, αναφερόμενος σε διάφορες απόψεις που είδαν το φως της δημοσιότητας, περί τερματισμού της λειτουργίας του ΠΟΕ, όπως τον γνωρίζουμε, δήλωσε ότι σε αυτές τις περιόδους αυξημένων εμπορικών εντάσεων, είναι ευθύνη των κυβερνήσεων να υποβάλουν προτάσεις στο τραπέζι και να εργαστούν σκληρά για την υιοθέτηση ενός “ΠΟΕ 2.0”. Τόνισε ότι θα ήταν λάθος να υποτιμηθεί η δύναμη και ανθεκτικότητα του πολυμερούς εμπορικού συστήματος και πρόσθεσε: “Ο ΠΟΕ θα αντέξει, αλλά πρέπει και θα βελτιωθεί”. Τόνισε, δε ότι ούτε τα μέλη του ΠΟΕ παραιτήθηκαν από την εξεύρεση λύσης στο αδιέξοδο για την αποκατάσταση της προσφυγής του συστήματος επίλυσης διαφορών του ΠΟΕ. Ο πραγματισμός και όχι η χαλαρότητα θα χαρακτηρίσουν αυτό που έρχεται στη συνέχεια. Θα υπάρξει μια ποικιλία προσωρινών διακανονισμών για τη μεσολάβηση και τη διαιτησία των διαφορών. Η επίλυση διαφορών στο πλαίσιο του ΠΟΕ θα εξακολουθήσει να αποτελεί το κύριο μέσο για την επιβολή των υποχρεώσεων, εξακολουθώντας να βασίζεται σε ανεξάρτητες ομάδες και να αναθεωρείται, όπως επιθυμούν τα μέρη, από διαιτητές. Το χάσμα μεταξύ των αντίθετων θέσεων όσον αφορά τις αλλαγές που πρέπει να επέλθουν στο σύστημα επίλυσης διαφορών του ΠΟΕ δεν είναι αδιαπέραστο. Το μόνο που χρειάζεται είναι μια ελάχιστη καλή λογική και μια καλύτερη κατανόηση των διαφορετικών απόψεων. Υπάρχει η βάση για την επίλυση των εκκρεμών ζητημάτων, κατέληξε ο κ. Wolff.

Ο γενικός διευθυντής του ΠΟΕ, Roberto Azevêdo είπε σε συνεδρίαση της ολομέλειας του ΠΟΕ στις 9 Δεκεμβρίου, ότι θα ξεκινήσει πιο εντατικές διαβουλεύσεις υψηλού επιπέδου σχετικά με τον τρόπο επίλυσης του μακρόχρονου αδιεξόδου σχετικά με το διορισμό των μελών του δευτεροβάθμιου οργάνου. Η παρέμβαση του κ. Azevêdo προέκυψε μετά την αδυναμία των μελών του ΠΟΕ να καταλήξουν σε συναίνεση σχετικά με μια πρόταση για την αντιμετώπιση των ανησυχιών για τη λειτουργία του δευτεροβάθμιου δικαιοδοτικού οργάνου.

Η επόμενη συνεδρίαση του Dispute Settlement Body του ΠΟΕ θα πραγματοποιηθεί στις 18 Δεκεμβρίου 2019.

Οι ενώσεις που συνυπογράφουν τη δήλωση για τον ΠΟΕ

  • Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αντιπροσωπεύει τους 15 μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων της Ευρώπης: BMW Group, CNH Industrial, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Jaguar Land Rover, PSA Group, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars και Volvo Group.
    • Το Αμερικανικό Συμβούλιο Πολιτικής για την Αυτοκινητοβιομηχανία (AAPC) αντιπροσωπεύει τα κοινά συμφέροντα των εταιρειών μελών του – FCA US, Ford Motor Company και General Motors Company.
    • Η Συμμαχία Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (Alliance) είναι ένας επαγγελματικός σύλλογος 12 κατασκευαστών αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών που περιλαμβάνει τους BMW Group, FCA US, Ford Motor Company, General Motors Corporation, Jaguar Land Rover, Mazda, Mercedes-Benz USA, Mitsubishi Motors, Porsche, Toyota, Volkswagen Group of America και Volvo Car USA.
    • Η Παγκόσμια Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανιών (Association of Global Automakers) είναι μια εμπορική ένωση με έδρα την Ουάσιγκτον, η οποία εκπροσωπεί τη λειτουργία στην Αμερική διεθνών κατασκευαστών αυτοκινήτων, προμηθευτών αρχικού εξοπλισμού και άλλων εταιρειών που σχετίζονται με την αυτοκινητοβιομηχανία και τις εμπορικές ενώσεις.
    • Η Ιαπωνική Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (JAMA) είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που αποτελείται από 14 κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών, λεωφορείων και μοτοσικλετών της Ιαπωνίας.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here