Mercedes-Benz Trucks: Η έρευνα ατυχημάτων διασφαλίζει την εξέλιξη

Για σχεδόν 50 χρόνια η έρευνα ατυχημάτων της Mercedes-Benz Trucks έχει θέσει επανειλημμένως νέα πρότυπα. Πολλές καινοτομίες ασφαλείας στα φορτηγά της μάρκας βασίζονται σε ευρήματα της έρευνας αυτής. Στο μέλλον τα πραγματικά ατυχήματα θα αναπαρίστανται σε προσομοιώσεις πρόσκρουσης για περαιτέρω βελτιστοποίηση των συστημάτων.

Ανεξάρτητα από το αν κάποιος είναι σε αυτοκίνητο, σε ποδήλατο ή με τα πόδια, εάν υπάρχει ατύχημα στο οποίο εμπλέκεται φορτηγό, η σύγκρουση μπορεί γρήγορα να τελειώσει με σοβαρούς ή ακόμη και θανατηφόρους τραυματισμούς για το “πιο αδύναμο” μέρος, καθώς δεν έχει καμία πιθανότητα έναντι του πολύ “ισχυρότερου” φορτηγού λόγω της τεράστιας διαφοράς στη μάζα. Ωστόσο, η σύγκρουση μεταξύ δύο φορτηγών μπορεί επίσης να οδηγήσει σε σοβαρές συνέπειες για όσους εμπλέκονται. Για την Mercedes-Benz Trucks, η πρώτη προτεραιότητα ήταν πάντοτε ιδανικά η αποφυγή της πραγματοποίησης τέτοιων σεναρίων ή τουλάχιστον ο μετριασμός των συνεπειών των ατυχημάτων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αναπτύσσονται συνεχώς νέα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης ενώ τα υπάρχοντα συστήματα βελτιστοποιούνται, ειδικά για τα φορτηγά. Η έρευνα ατυχημάτων σε οχήματα του Ομίλου διαδραματίζει κεντρικό ρόλο σε αυτές τις προσπάθειες. Με τις αναλύσεις ατυχημάτων τίθενται τα θεμέλια για συνεχή εισαγωγή περαιτέρω βελτιώσεων στα οχήματα. “Θεωρούμε ότι οι μελέτες μας είναι απαραίτητες για την αξιολόγηση της συμπεριφοράς ενός φορτηγού σε πραγματικά ατυχήματα”, υπογραμμίζει ο Kay Morschheuser, Επικεφαλής των Αναλύσεων Ατυχημάτων Επαγγελματικών Οχημάτων της Mercedes-Benz Trucks.

Mercedes-Benz Actros 1853 LS 4×2

Έρευνα ατυχημάτων Mercedes-Benz Trucks – διαδικασία συνεχούς ανάπτυξης

Αυτή η διαδικασία έχει μια παράδοση: από το 1972, οι ερευνητές ατυχημάτων επαγγελματικών οχημάτων της Mercedes-Benz Trucks εξετάζουν επιλεγμένα ατυχήματα με φορτηγά Mercedes-Benz σε όλη τη Γερμανία, χρησιμοποιώντας όλες τις υπάρχουσες και εξακριβώσιμες πληροφορίες και τεκμηριώνουν δεδομένα σχετικά με την πορεία αυτών των ατυχημάτων, τα εμπλεκόμενα οχήματα και τις ζημιές – συμπληρώνοντας τις σχετικές έρευνες από τις ομάδες εμπειρογνωμόνων και διάσωσης της αστυνομίας. “Αναζητούμε επίσης εμφανείς πτυχές που σχετίζονται, για παράδειγμα, με τη συχνότητα των τύπων ατυχημάτων, τη διακριτότητα ορισμένων προτύπων συμβάντων ή τραυματισμών σε άτομα που εμπλέκονται σε ατυχήματα”, εξηγεί ο Kay Morschheuser. Ενώ αρχικά η εστίαση ήταν μόνο στα συστήματα παθητικής ασφάλειας, όπως η δομή της καμπίνας, τα συστήματα συγκράτησης, οι προφυλακτήρες εμπρός και πίσω, καθώς και η πλευρική προστασία, το ενδιαφέρον επεκτάθηκε με το χρόνο – σύμφωνα με τις τεχνολογικές εξελίξεις στα οχήματα – για να συμπεριλάβει συστήματα για ενεργή και ολοκληρωμένη ασφάλεια. Σε αυτά περιλαμβάνονται συστήματα όπως το ABS – το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος φρένων, το EBS – το ηλεκτρονικό σύστημα πέδησης και το ESP – το ηλεκτρονικό πρόγραμμα σταθερότητας ή το βοηθητικό σύστημα ελέγχου εγγύτητας και το Σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας (Lane Keeping Assist) καθώς και h Ενεργή Υποβοήθηση Φρένων (Active Brake Assist – ABA), το Sideguard Assist ή το Active Drive Assist.

Με βάση τις αναλύσεις τους, οι ερευνητές ατυχημάτων λαμβάνουν μέτρα τροποποίησης σε στενή συνεργασία με το τμήμα Ανάπτυξης, που στη συνέχεια συχνά καταλήγουν σε μελλοντικές απαιτήσεις της Mercedes-Benz. Με αυτόν τον τρόπο, πριν από αρκετά χρόνια, αναπτύχθηκε η ιδέα για το Sideguard Assist, το οποίο είναι διαθέσιμο από το 2016 σε πολλά μοντέλα φορτηγών, εκ των υστέρων, στη Mercedes-Benz Trucks και εντός των ορίων του συστήματος μπορεί να συμβάλει στην αποφυγή ατυχημάτων με πεζούς και ποδηλάτες. Το Active Drive Assist που επιτρέπει μερικώς αυτόνομη οδήγηση (επίπεδο 2) σε ένα φορτηγό για πρώτη φορά, καθώς και η κάμερα οπίσθιας απεικόνισης (MirrorCam) αντί για τους κοινούς κύριους και ευρυγώνιους καθρέφτες, είναι πιο πρόσφατα περαιτέρω παραδείγματα της αλληλεπίδρασης μεταξύ Έρευνας Ατυχημάτων και Ανάπτυξης στη Mercedes – Benz Trucks.

Οι δοκιμές πρόσκρουσης παρέχουν επίσης πολύτιμες πληροφορίες για την ανάπτυξη οχημάτων με γνώμονα την ασφάλεια

Οι αναλύσεις της Έρευνας Ατυχημάτων συμβαδίζουν επίσης με τις δοκιμές πρόσκρουσης που διεξάγονται συστηματικά εδώ και χρόνια. Από την άποψη αυτή, οι προγραμματιστές και οι εμπειρογνώμονες ασφάλειας της Daimler Truck AG ανέπτυξαν τακτικά τα δικά τους πρότυπα και δοκιμές προσανατολισμένες πάντα σε πραγματικά ατυχήματα, εκτός από τις δοκιμές για ακαμψία καμπίνας σύμφωνα με το πρότυπο ΕΕ ECE R 29. Ένα από τα πιο σημαντικά τεστ σύγκρουσης είναι, για παράδειγμα, η πρόσκρουση με ένα μοντέλο πλατφόρμας οχημάτων που αναπαράγει την τυπική σύγκρουση οπίσθιου άκρου μεταξύ ενός φορτηγού και ενός φορτηγού που βρίσκεται μπροστά του στον αυτοκινητόδρομο. “Στο μέλλον θα αναπαριστούμε πραγματικά ατυχήματα στον υπολογιστή ως συμπλήρωμα της δοκιμής πρόσκρουσης”, λέει ο Kay Morschheuser.  Ο συνδυασμός προσομοίωσης και αναπαράστασης ατυχημάτων προσφέρει την ευκαιρία να εξεταστούν τα ατυχήματα πιο συγκεκριμένα και λεπτομερέστερα με ελεύθερα επιλεγμένες παραμέτρους και έτσι να κατανοηθούν καλύτερα οι μηχανισμοί σε ένα πραγματικό ατύχημα. “Πάνω απ ‘όλα είναι οι περιστάσεις που οδηγούν σε ατύχημα εκείνες που μας ενδιαφέρουν ιδιαίτερα”, προσθέτει ο Kay Morschheuser. Ενόψει της μελλοντικής αύξησης της αυτόνομης οδήγησης και, κατά συνέπεια, της ανάγκης τα αντίστοιχα συστήματα να μπορούν να χειρίζονται αξιόπιστα τις πολυάριθμες καταστάσεις κυκλοφορίας, αυτό είναι ένα αποφασιστικό πρόσθετο όφελος.

Ως το «κερασάκι στην τούρτα» μιας σταθερής στρατηγικής ανάπτυξης ασφάλειας οχημάτων, οι δοκιμές πρόσκρουσης σχηματίζουν μια βιώσιμη μονάδα με την έρευνα ατυχημάτων. Αυτή η προσέγγιση ακολουθεί επίσης την ολιστική έννοια της «ολοκληρωμένης ασφάλειας», την οποία η Mercedes-Benz ακολουθεί τώρα περισσότερο από ποτέ. Έτσι, τα παθητικά και ενεργά συστήματα που είναι εγκατεστημένα στο όχημα μπορούν να παρέχουν υποστήριξη σε τέσσερις φάσεις: πρώτον κατά την οδήγηση, δεύτερον σε περίπτωση κινδύνου, τρίτον σε ατύχημα και τέταρτο μετά από σύγκρουση.

Μια ματιά στις γενικές στατιστικές ατυχημάτων αποκαλύπτει πόσο αποτελεσματικά αυτή η ιδέα, ειδικότερα, συμβάλλει στην ασφάλεια της κυκλοφορίας μαζί με πολλά άλλα μέτρα. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία της Γερμανίας, ο αριθμός των θανάτων σε ατυχήματα με φορτηγά στη Γερμανία μειώθηκε κατά περίπου 60% μεταξύ 1992 και 2018. Ο αριθμός αυτών που τραυματίστηκαν σοβαρά μειώθηκε κατά περίπου 45% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Και αυτό παρά την αύξηση των μεταφορών περίπου κατά 80%. Τα ατυχήματα με σοβαρές συνέπειες είναι πολύ πιο σπάνια, αν και η κατανομή τους ανά είδος παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη. Οι συγκρούσεις στο πίσω μέρος, τα ατυχήματα σε διασταύρωση και τα ατυχήματα που προκλήθηκαν από όχημα που παρεκκλίνει από τη λωρίδα του παραμένουν ως σημεία ενδιαφέροντος.

Πρωτοπορία μέσω έρευνας

Όσον αφορά τη θεμελιώδη ανάπτυξη συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης οδηγού, η Mercedes-Benz Trucks διαδραματίζει πρωτοποριακό ρόλο εδώ και αρκετό καιρό. Όπως δείχνει ο ακόλουθος πίνακας, πολλά συστήματα εγκαθίστανται στη σειρά μεμονωμένων μοντέλων πολύ πριν από τους απαιτούμενους κανονισμούς.

Σύστημα Σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών (ABS)  Έλεγχος έλξης (ASR)

 

Έξυπνος έλεγχος Κύλισης + σύστημα πέδησης Σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας + Αυτορυθμιζόμενο σύστημα ελέγχου ταχύτητας Ηλεκτρονικός έλεγχος ευστάθειας (ESP)
Διαθέσιμο από την Mercedes-Benz Trucks 1981 1986 1996 2000 2001
Απαιτούμενο από το νόμο 1996 2000 2015 (Lane Keeping Assist) 2012

 

Σύστημα Active Brake Assist (Ενεργή Υποβοήθηση Φρένων) 1 Active Brake Assist 2 Active Brake Assist 3 Active Brake Assist 4 + Sideguard Assist Active Brake Assist 5 + Active Drive Assist (ADA)
Διαθέσιμο από την Mercedes-Benz Trucks 2006 2010 2012 2016

 

2019

(2021 ADA 2 με λειτουργία πέδησης έκτακτης ανάγκης

Απαιτούμενο από το νόμο 2015 2015 2022/24 (Sideguard Assist)

 

 

Προηγούμενο άρθροΤο ΗΒ θα τηρήσει τους κανονισμούς της ΕΕ για το CO2
Επόμενο άρθροΈως τις 21 Νοεμβρίου 2020 τα κυκλοφοριακά μέτρα λόγω COVID-19