Το Ηνωμένο Βασίλειο ανακοίνωσε μόλις ότι η πώληση βενζίνοκίνητων και ντίζελ αυτοκινήτων και βαν θα λήξει το 2030, 10 χρόνια νωρίτερα από ό,τι είχε προγραμματιστεί. Η πώληση plug-in υβριδικών οχημάτων θα σταματήσει το 2035.

Ο πρωθυπουργός Boris Johnson ανέλαβε την πολυαναμενόμενη δέσμευση σε μια στήλη των Financial Times. Υποσχέθηκε ότι η κυβέρνηση θα επενδύσει περισσότερα από 2,8 δισ.λίρες (3 δισ. ευρώ) σε ηλεκτρικά οχήματα, δημιουργώντας ένα δίκτυο επαναφόρτισης σε εθνικό επίπεδο και κατασκευάζοντας μπαταρίες σε gigafactories του Ηνωμένου Βασιλείου.

“Αυτό θα μας επιτρέψει να τερματίσουμε την πώληση καινούργιων βενζινοκίνητων και ντίζελ αυτοκινήτων και βαν το 2030”, δήλωσε ο κ. Johnson. “Ωστόσο, θα επιτρέψουμε την πώληση υβριδικών αυτοκινήτων και φορτηγών που μπορούν να διανύσουν σημαντική απόσταση χωρίς άνθρακα από την εξάτμιση μέχρι το 2035”.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, το Ηνωμένο Βασίλειο είναι τώρα δεύτερο -μετά τη Νορβηγία- από πλευράς φιλοδοξίας σταδιακής κατάργησης των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Πράσινη βιομηχανική επανάσταση

Αποκαλύπτοντας το σχέδιο 10 σημείων για μια Πράσινη Βιομηχανική Επανάσταση, ο κ. Johnson υποσχέθηκε επίσης καθαρότερες δημόσιες συγκοινωνίες, συμπεριλαμβανομένων χιλιάδων πράσινων λεωφορείων και εκατοντάδων χιλιομέτρων νέων ποδηλατοδρόμων.

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρίες αυξήθηκαν ραγδαία στο Ηνωμένο Βασίλειο, σημειώνοντας αύξηση 195% τον Οκτώβριο σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, σε σύγκριση με μείωση κατά 38% των πωλήσεων αυτοκινήτων ντίζελ.

Η αντίδραση του στόλου

Η BVRLA, η οποία εκπροσωπεί εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης και ενοικίασης, χαιρέτισε την ανακοίνωση, αλλά είπε ότι η κυβέρνηση έπρεπε να επικεντρωθεί στη διατήρηση ελκυστικών επιδοτήσεων και φορολογικών κινήτρων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες. Η ένωση τόνισε επίσης την ανάγκη για μια ολοκληρωμένη εθνική υποδομή φόρτισης. Και παρότρυνε την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου να διασφαλίσει ότι οι κατασκευαστές παρέχουν επαρκείς ποσότητες EV στο Ηνωμένο Βασίλειο για να καλύψουν τη ζήτηση. Το ζήτημα αυτό ήρθε στο προσκήνιο λόγω του Brexit και τις ανησυχίες ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο ενδέχεται να μη συμπεριλαμβάνουν τους στόχους εκπομπών της ΕΕ.

“Το 2030 είναι ένας εξαιρετικά επιθετικός στόχος σταδιακής κατάργησης, αλλά αυτός θα υιοθετηθεί από πολλούς οδηγούς και εταιρείες εκμετάλλευσης στόλου”, δήλωσε εκπρόσωπος της BVRLA.

“Η επέκταση το 2035 για τα plug-in υβριδικά παρέχει μια ουσιαστική σανίδα σωτηρίας για όσους αντιμετωπίζουν μεγαλύτερη πρόκληση μηδενικών εκπομπών. Οι εταιρείες ενοικίασης οχημάτων και οι φορείς εκμετάλλευσης βαν θα ανακουφιστούν πολύ έχοντας αυτόν τον πρόσθετο χρόνο, αλλά θα χρειαστεί αποσαφήνιση σχετικά με το ποιοι τύποι υβριδικών βρίσκονται στο πεδίο εφαρμογής”.

“Ο καθορισμός αυτών των ημερομηνιών σταδιακής κατάργησης είναι μόνο η αρχή της πορείας, τώρα η κυβέρνηση πρέπει να δημιουργήσει ένα υποστηρικτικό περιβάλλον που θα επιτρέπει στους στόλους και τους αυτοκινητιστές να ανταποκριθούν στην πρόκληση της απαλλαγής από τον άνθρακα στις οδικές μεταφορές. Δεν θα είναι εύκολο και δεν θα είναι φθηνό”.

Απαιτούνται νέες πολιτικές εταιρικών αυτοκινήτων

Ο Alan Bastey, customer relationship director και ειδικός στα EV της Zenith, μιας από τις 10 κορυφαίες εταιρείες leasing στο Ηνωμένο Βασίλειο, δήλωσε ότι η πράσινη ανακοίνωση “σημαίνει ότι η αλλαγή απέχει μόνο δύο ή τρεις κύκλους στόλου για τη μέση εταιρεία. Η μετάβαση σε ένα ηλεκτρικό όχημα μπορεί να είναι τρομακτική για τους οδηγούς, έτσι οι εταιρείες πρέπει να σχεδιάσουν μια πολιτική που βοηθά στην ενημέρωση των επιλογών των εργαζομένων και στην άρση των αντιληπτών εμποδίων. Βλέπουμε ότι η δέσμευση και η εκπαίδευση είναι καθοριστικής σημασίας για την επιτυχή υλοποίηση”.

Προηγούμενο άρθροŠkoda: Ψηφιοποίηση και φιλοσοφία Simply Clever
Επόμενο άρθροEuropean Fleet & Mobility Manager of the Year