Η ACEA διατύπωσε τη θέση της για τις εκπομπές CO2 βαρέων οχημάτων, εν όψει της ανασκόπησης του σχετικού ευρωπαϊκού κανονισμού προτύπων εκπομπών.
Τα πρότυπα εκπομπών CO2 βαρέων επαγγελματικών οχημάτων έχουν τεθεί σε ισχύ από το 2019, όταν τέθηκαν στόχοι για μείωση των εκπομπών CO2 από τις σχετικές κατηγορίες βαρέων επαγγελματικών οχημάτων κατά -15% το 2025 και -30% το 2030. Βασικά στοιχεία του κανονισμού θα επανεξεταστούν μέχρι το τέλος του 2022.
Η ACEA χαιρετίζει την αναθεώρηση ως μια σημαντική ευκαιρία για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του κανονισμού, την προσαρμογή διαφορετικών στοιχείων, τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του και – το σημαντικότερο – τη διασφάλιση της ευθυγράμμισης με άλλους σημαντικούς κανονισμούς που θα δημιουργήσουν ευνοϊκό πλαίσιο για τη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα.
Ο κανονισμός για τα πρότυπα CO2 των βαρέων οχημάτων είναι μόνο ένα στοιχείο (αν και σημαντικό) του ευρύτερου ρυθμιστικού πλαισίου που θα επιτρέψει στον τομέα των οδικών μεταφορών να καταστεί κλιματικά ουδέτερος.
Οι κατασκευαστές βρίσκονται ήδη σε καλό δρόμο για την εφαρμογή στρατηγικών ταχείας απαλλαγής των οδικών μεταφορών από τον άνθρακα. Αυτό θα απαιτήσει μια θεμελιώδη αλλαγή στις τεχνολογίες των συστημάτων μετάδοσης κίνησης. Τα οχήματα μηδενικών εκπομπών, συγκεκριμένα τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας και τα οχήματα που κινούνται με υδρογόνο, θα πρέπει να γίνουν η ραχοκοκαλιά των οδικών μεταφορών, εάν ο τομέας θέλει να επιτύχει τους στόχους του για απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα.
Όλοι οι κατασκευαστές είτε έχουν ξεκινήσει τη σειρά παραγωγής ηλεκτρικών φορτηγών μπαταρίας είτε βρίσκονται σε τελικό στάδιο πριν από τη σειρά παραγωγής. Περισσότερα από δώδεκα διαφορετικά μοντέλα ηλεκτρικών φορτηγών μπαταρίας είναι διαθέσιμα σήμερα σε διάφορες διαμορφώσεις που μπορούν να προσαρμοστούν σε μεμονωμένες προδιαγραφές.
Τα φορτηγά που κινούνται με υδρογόνο (ηλεκτρικά κυψελών καυσίμου) είναι η δεύτερη σημαντική τεχνολογία κινητήρων μηδενικών εκπομπών. Τα πρώτα φορτηγά κυψελών καυσίμου βρίσκονται ήδη σε πελάτες για να αποκτήσουν πραγματικές εμπειρίες σε τακτικές καθημερινές λειτουργίες. Αρκετοί κατασκευαστές έχουν ανακοινώσει την έναρξη της σειράς παραγωγής αυτών των οχημάτων από το 2024.
Βασικά μηνύματα
- Για να εξασφαλιστεί η ταχεία υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών, πρέπει να τεθούν σε εφαρμογή ευνοϊκές συνθήκες, συμπεριλαμβανομένου ενός επαρκώς πυκνού δικτύου υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού καυσίμων και ενός αποτελεσματικού συστήματος τιμολόγησης άνθρακα.
- Η ACEA υποστηρίζει την αναθεώρηση του στόχου μείωσης των εκπομπών CO2, ο οποίος θα πρέπει τώρα να οριστεί ως σταθερό επίπεδο φιλοδοξίας για το 2030. Το επίπεδο-στόχων για το 2035 και το 2040 μπορούν να τεθούν τώρα, αλλά θα πρέπει να επανεξεταστούν σε εύθετο χρόνο οι συνθήκες, ιδίως το δίκτυο υποδομής φόρτισης και ανεφοδιασμού. Η ACEA δεν υποστηρίζει τον καθορισμό ενδιάμεσων στόχων πριν από το 2030.
- Παρά την εστίαση των κατασκευαστών σε οχήματα μηδενικών εκπομπών, η ACEA δεν θεωρεί ότι ο γενικός στόχος –κατά 100% ή η ημερομηνία σταδιακής κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE) (σε γενικές γραμμές ή για όλες τις ομάδες οχημάτων) είναι λογική πολιτική στο παρόν χρονικό σημείο.
- Πρέπει να τεθούν σε εφαρμογή ισχυρά και αποτελεσματικά προγράμματα κινήτρων για να ενθαρρύνουν οι μεταφορείς να επενδύσουν σε οχήματα μηδενικών εκπομπών και να επιταχύνουν τις επενδύσεις ανανέωσης του στόλου τους με έμφαση στις πιο πρόσφατες τεχνολογίες.
- Το πιστωτικό/χρεωστικό σύστημα θα πρέπει να βελτιωθεί και να επεκταθεί πέραν του 2030.
- Η ACEA υποστηρίζει τη συμπερίληψη πρόσθετων ομάδων οχημάτων στον κανονισμό των προτύπων εκπομπών CO2, εάν υπάρχει ήδη ένα πλαίσιο πιστοποίησης CO2 (και υπό την προϋπόθεση ότι λαμβάνονται πλήρως υπόψη οι ιδιαιτερότητες των διαφορετικών τμημάτων οχημάτων).
Πηγή: ACEA
Φωτογραφία: ACEA