Η BMW αναλαμβάνει τον έλεγχο της κινεζικής επιχείρησης κοινοπραξίας στην οποία συμμετέχει, σε μια “νέα εποχή” για τους ξένους κατασκευαστές αυτοκινήτων στην περιοχή, καταβάλλοντας το ποσό των 3,6 δισ. ευρώ. Αυτή είναι η πρώτη κίνηση της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς το Πεκίνο αρχίζει να χαλαρώνει τους κανόνες ιδιοκτησίας της μεγαλύτερης αγοράς αυτοκινήτων στον κόσμο.
Σύμφωνα με εκτενή ανάλυση του πρακτορείου Reuters και του Norihiko Shirouzu, η πολυτελής αυτοκινητοβιομηχανία δήλωσε την Πέμπτη ότι θα αυξήσει το μερίδιό της στην εταιρεία Brilliance China Automotive Holdings Ltd στο 75% από το 50% που κατείχε μέχρι τώρα, ενώ η συμφωνία θα κλείσει το 2022, όταν οι κανόνες για το πλαφόν ξένης ιδιοκτησίας πάψουν να ισχύουν για όλες τις επιχειρήσεις αυτοκινήτων.
Η κίνηση αυτή θα οδηγήσει πιθανότατα τη BMW να μεταφέρει μεγαλύτερο μέρος της παραγωγή της στην Κίνα, βοηθώντας την προστασία των κερδών της εν μέσω του εμπορικού πολέμου μεταξύ Ουάσινγκτον και Πεκίνου, που αύξησε το κόστος της εισαγωγής αυτοκινήτων BMW που κατασκευάζονται στο εργοστάσιό της στη Νότια Καρολίνα.
Η συμφωνία σηματοδοτεί επίσης ένα ορόσημο για τους ξένους κατασκευαστές αυτοκινήτων που έχουν περιοριστεί στο να κατέχουν το 50% των κινεζικών επιχειρήσεων και έπρεπε να μοιράζονται κέρδη με τον τοπικό συνεργάτη τους, ενώ θα μπορούσε να ενθαρρύνει για ανάλογες κινήσεις κάποιους ανταγωνιστές της, όπως την Mercedes Daimler.
“Ξεκινάμε τώρα μια νέα εποχή”, δήλωσε ο CEO της BMW, Harald Krueger, σε ομιλία του στο Σενγιάνγκ της βορειοανατολικής Κίνας, όπου εδρεύει η κοινοπραξία. Ευχαρίστησε τον κινέζο πρωθυπουργό Li Keqiang, ο οποίος, όπως είπε, “υποστήριξε προσωπικά” το σχέδιο.
Ο αναλυτής της Evercore ISI, Arndt Ellinghorst, χαρακτήρισε τη συμφωνία ως σημαντική. “Στο μέλλον, η BMW θα έχει τον πλήρη έλεγχο της μεγαλύτερης περιοχής που φέρνει κέρδος στην επιχείρησή της”, έγραψε.
Το Πεκίνο είναι πρόθυμο να δεχθεί περισσότερες επενδύσεις από τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες και έχει επίσης μειώσει τους περιορισμούς για το ποσοστό συμμετοχής των επιχειρήσεων παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων στο 50%.
Η κοινοπραξία σχεδιάζει να προσθέσει ένα νέο εργοστάσιο, δαπανώντας πάνω από 3 δισ. ευρώ σε μια ευρεία επέκταση της υπάρχουσας μονάδας παραγωγής, δήλωσε ο κ. Krueger.
Ο Yale Zhang, επικεφαλής της εταιρίας παροχής συμβουλών της Σαγκάης Automotive Foresight, δήλωσε: “Οι άλλοι θα ακολουθήσουν με την πάροδο του χρόνου, αλλά το χρονοδιάγραμμα εξαρτάται από το πόσο δυνατός ή ικανός είναι ο τοπικός συνεργάτης”.
Ο CEO της Daimler, Dieter Zetsche, είπε στο Reuters την περασμένη εβδομάδα ότι τα πρόσφατα μηνύματα από τις κινεζικές αρχές ήταν ενθαρρυντικά, αλλά η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν είχε ακόμη τη νόμιμη άδεια να προχωρήσει.
“Αν το κάνουμε, πρέπει να δούμε ποιες είναι οι δυνατότητες”, δήλωσε ο κ. Zetsche στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού, προσθέτοντας ότι οποιεσδήποτε ενέργειες εξαρτώνται από τις συνομιλίες με τη BAIC Motor Corp, εταίρο της Daimler στην κοινή επιχείρηση Beijing Benz.
Καθώς οι εμπορικές εντάσεις έχουν κλιμακωθεί, η κυβέρνηση της Κίνας έχει δεσμευτεί να ανοίξει τις αγορές της ευρύτερα, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των φόρων επί των εισαγόμενων οχημάτων, των φαρμάκων για τον καρκίνο και μιας σειράς καταναλωτικών αγαθών.
Οι ηγέτες της χώρας έχουν επιτρέψει επίσης και άλλες συμφωνίες ορόσημα, όπως της γερμανικής εταιρείας παραγωγής χημικών BASF που πήρε έγκριση τον Ιούλιο για την κατασκευή του πρώτου αποκλειστικά χημικού συγκροτήματος της Κίνας που ανήκει εξ ολοκλήρου σε ξένη επιχείρηση.
Οι μεταβολές στους κανόνες έχουν ήδη βοηθήσει την Tesla Inc να αποκτήσει την έγκριση του Πεκίνου για μια εξ ολοκλήρου ιδιόκτητη εταιρεία κατασκευής και πωλήσεων στη Σαγκάη. Αυτή είναι η πρώτη φορά που μια ξένη αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορέσει να εδραιώσει πλήρως την παρουσία της στην Κίνα χωρίς συνεργάτη.
Η BMW είναι ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς οχημάτων από τις Ηνωμένες Πολιτείες προς την Κίνα, γεγονός που την τοποθετεί σταθερά στο στόχαστρο του εμπορικού πολέμου.
“Δεδομένης της εμπορικής διαφωνίας μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας, είναι πολύ ισχυρό το κίνητρο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες να παράγουν οχήματα στην αγορά όπου τα πωλούν”, δήλωσε ο ανεξάρτητος αναλυτής αυτοκινήτων James Chao.
Είπε, ακόμα, ότι ότι ο έλεγχος της κοινοπραξίας θα μπορούσε να ωθήσει τη BMW να φέρει στην Κίνα την παραγωγή μοντέλων όπως τα οχήματα επαγγελματικής χρήσης BMW X4, X5 και X6, τα οποία σήμερα κατασκευάζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Μια κίνηση που δεν ευνοεί την Brilliance
Ωστόσο, αν και η κίνηση αυτή είναι μια μεγάλη νίκη για τη BMW, επιφυλάσσει έναν μικρότερο ρόλο για τον εταίρο της που είναι εισηγμένη στο Χονγκ Κονγκ.
Η συντριπτική πλειοψηφία των εσόδων της Brilliance, προέρχεται από τα αυτοκίνητα με την επωνυμία BMW. Έτσι οι μετοχές της έπεσαν σχεδόν 50% φέτος με τις συζητήσεις ότι ήταν ενδεχόμενη μια τέτοια συμφωνία. Η διαπραγμάτευση των μετοχών της ανεστάλη την Πέμπτη.
Ο πρόεδρος της Brilliance, Qi Yumin, επαινώντας την επιτυχία του παρελθόντος της επιχείρησης συμπλήρωσε ότι το μέλλον προσφέρει νέες ευκαιρίες, σε σχετικά σχόλια που δημοσιεύθηκαν στο λογαριασμό WeChat της εταιρείας. Πρόσθεσε ότι όσο η κατάσταση ήταν περίπλοκη, οι εταίροι έπρεπε να παραμείνουν ενωμένοι.
Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν νωρίτερα μέσα στο χρόνο ότι δεν είχαν άμεσα σχέδια να διαφοροποιήσουν τις κοινοπραξίες τους στην Κίνα παρά τις προγραμματισμένες μεταβολές στις κανονιστικές ρυθμίσεις.
Ωστόσο, η κινεζική ζήτηση για επιβατικά αυτοκίνητα μαζικής μεταφοράς μειώθηκε, αυξάνοντας την εξάρτηση ορισμένων τοπικών παραγόντων, όπως η BAIC, από εισοδήματα επιχειρήσεων με premium brands όπως η Daimler.
Οι επιχειρηματίες και οι αναλυτές της αγοράς φοβούνται ότι οι πωλήσεις θα μπορούσαν να πέσουν φέτος για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Κίνα μειώθηκαν τόσο τον Ιούλιο όσο και τον Αύγουστο.
Ο επικεφαλής των οικονομικών της BMW, Nicolas Peter, δήλωσε, ωστόσο, ότι η εταιρεία παρέμεινε αισιόδοξη για την κορυφαία αγορά της.
“Ο λόγος για τον οποίο επενδύουμε στην Κίνα είναι διότι είμαστε απόλυτα πεπεισμένοι ότι η αγορά έχει περαιτέρω αναπτυξιακό δυναμικό”, δήλωσε ο Peter σε συνέντευξή του στο συνέδριο Shenyang. Είπε ότι η επιχείρηση επενδύει επίσης σε πρόσθετη παραγωγική ικανότητα στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η κοινοπραξία θα επεκταθεί επίσης μέχρι το 2040 από το 2028 που ήταν η λήξη της.
Πηγή: Reuters