Η ανάλυση της JATO Dynamics για το 2021

Το VW Golf πρώτο στην Ευρώπη το 2021, το Peugeot 2008 είναι το SUV με τις περισσότερες πωλήσεις και το Tesla Model 3 βρίσκεται στην κορυφή της κατάταξης EV, σύμφωνα με την ανάλυση της JATO Dynamics για το 2021.

  • Ο συνολικός όγκος μειώθηκε κατά 1,7%, μετά τα ήδη απογοητευτικά αποτελέσματα του 2020
  • Τα οχήματα χαμηλών εκπομπών πέτυχαν νέο ρεκόρ μεριδίου αγοράς, με 19% των συνολικών ταξινομήσεων
  • Η Hyundai-Kia και η Toyota απέσπασαν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα
  • Τα SUV πέτυχαν ρεκόρ μεριδίου αγοράς 46%
  • Το Golf κορυφαίο στην αγορά, με τη μεγαλύτερη πτώση μεριδίου
  • Ισχυρά αποτελέσματα για την Tesla καθώς το Model 3 εξασφάλισε τη 17η θέση στη συνολική κατάταξη

Η περασμένη χρονιά θα μείνει στη μνήμη μας ως έτος προκλήσεων και αλλαγών για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Τα δεδομένα που συγκέντρωσε η JATO Dynamics για το 2021 σε 28 ευρωπαϊκές αγορές (ΕΕ-25 + Ηνωμένο Βασίλειο, Νορβηγία και Ελβετία) έδειξαν απογοητευτικά αποτελέσματα ταξινόμησης νέων οχημάτων, ωστόσο αναδείχθηκαν νέοι ηγέτες εν μέσω κρίσης.

 

Ο όγκος στο χαμηλότερο σημείο από το 1985

Πέρυσι, ο συνολικός όγκος ήταν στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1985, με ταξινομήσεις 11,75 εκατομμυρίων νέων αυτοκινήτων. Η έλλειψη ημιαγωγών επέφερε ακόμα μεγαλύτερο πλήγμα στον κλάδο από τους περιορισμούς της πανδημίας το 2020. Ο Felipe Munoz, παγκόσμιος αναλυτής της JATO Dynamics, σχολίασε: «Οι αλλεπάλληλες κρίσεις είχαν αρνητικές επιπτώσεις στη ζήτηση και τις ταξινομήσεις. Η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα της πανδημίας και η παρατεταμένη έλλειψη ημιαγωγών δημιούργησαν πέρυσι την τέλεια καταιγίδα για τους κατασκευαστές».

Το δεύτερο κύμα της κρίσης ξεκίνησε τον Ιούλιο, καθώς ο όγκος άρχισε να μειώνεται με διψήφιο ρυθμό σε σύγκριση με το 2020. Τον Δεκέμβριο του 2021, οι ταξινομήσεις σε αυτές τις χώρες ανήλθαν συνολικά στις 949.252, μειωμένες κατά 22% έναντι του ίδιου μήνα του 2020 και 25% λιγότερες από τον Δεκέμβριο του 2019, λίγο πριν εμφανιστεί η πανδημία.

Παρόλο που κάποιες βασικές αγορές κατάφεραν να διατηρήσουν τα επίπεδα του 2020, η ανάλυση της JATO δείχνει πως οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η γερμανική αγορά ήταν η κύρια αιτία των κακών αποτελεσμάτων των πέντε μεγαλύτερων αγορών της περιοχής. Η Γερμανία σημείωσε το 2021 σημαντική πτώση σε όγκο έναντι του 2020 και τα χειρότερα αποτελέσματα από το 1985. Υπήρξε επίσης η χειρότερη χρονιά για ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην Αυστρία από το 1984, στο Βέλγιο από το 1995 και στην Ολλανδία από το 1980.

Η ανάλυση της JATO Dynamics για το 2021

Η κρίση άνοιξε την πόρτα στα EV

Παρά τα κακά συνολικά αποτελέσματα, η τρέχουσα κρίση δημιούργησε ευκαιρίες για αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών. Ο κ. Munoz πρόσθεσε: «Κατά το μεγαλύτερο διάστημα του έτους, ήταν ευκολότερο να αγοράσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο παρά βενζίνης, δεδομένου του μικρότερου χρόνου παράδοσης αυτών των οχημάτων και χάρη στα γενναία κίνητρα των κυβερνήσεων».

Οι καταναλωτές έχουν στρέψει την προσοχή τους σε αμιγώς ηλεκτρικές και plug-in υβριδικές εναλλακτικές λύσεις, που επιτρέπουν σε αυτά τα οχήματα να επιτύχουν νέο ρεκόρ όγκου και μεριδίου αγοράς. Το 2021, ο κλάδος κατέγραψε 2,25 εκατομμύρια μονάδες, που καλύπτουν το 19% της αγοράς. Ενώ τα ντίζελ κάλυψαν το 21,7% της αγοράς – είναι πιθανό να ξεπεραστούν οι πωλήσεις τους από τα EV φέτος.*

Η ανάλυση της JATO Dynamics για το 2021

Hyundai-Kia και Toyota με σημαντικά μερίδια

Ενώ το περασμένο έτος έφερε τεράστια προβλήματα σε πολλούς κατασκευαστές, σε άλλους έδωσε μεγάλες ευκαιρίες. Για παράδειγμα, η Hyundai-Kia αύξησε την παρουσία της στην Ευρώπη λόγω του πλήθους των ανταγωνιστικών μοντέλων της SUV και EV. Αυτές οι μάρκες σημείωσαν αύξηση του μεριδίου αγοράς τους κατά σχεδόν δύο μονάδες, από 6,7% το 2019, σε 8,6% το 2021.

Ήταν επίσης δυνατή χρονιά για την Toyota, με άνοδο 1,4 μονάδων, χάρη κυρίως στην τελευταία γενιά του Toyota Yaris, που βρέθηκε στα 10 κορυφαία σε 14 χώρες. Ωστόσο, η Tesla, το BMW Group και το Volkswagen Group κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος τα τελευταία δύο χρόνια.

Τα SUV συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος

Παρά τα συνεχιζόμενα προβλήματα διαθεσιμότητας στις αντιπροσωπείες, οι ευρωπαίοι καταναλωτές συνέχισαν να αλλάζουν από τα παραδοσιακά οχήματα, όπως τα hatchback, τα σεντάν και τα MPV, στα SUV. Αυτά τα οχήματα συνέχισαν να έχουν καλές αποδόσεις χάρη στην άφιξη νέων ηλεκτροκίνητων μοντέλων. Πέρυσι, οι ταξινομήσεις SUV ανήλθαν συνολικά στις 5,34 εκατομμύρια μονάδες, αυξημένες κατά 11% έναντι του 2020 και μειωμένες κατά 12% έναντι του 2019. Το μερίδιο αγοράς αυτών των οχημάτων εκτινάχθηκε από 38,2% το 2019 και 40,3% το 2020, σε 45,5% πέρυσι. Αυτό είναι το υψηλότερο μερίδιο αγοράς SUV στην Ευρώπη και πλησιάζει στο 52,3% που καταγράφεται στις ΗΠΑ.

Πέρυσι το Volkswagen Group υπήρξε κορυφαίος πωλητής SUV της περιοχής, καθώς ένα στα τέσσερα ταξινομημένα οχήματα ήταν δικής του κατασκευής. Σε σύγκριση με το 2019, ο όγκος SUV μειώθηκε οριακά (-2%), ενώ ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της Volkswagen, η Stellantis, σημείωσε μείωση όγκου κατά 24%. Η Volkswagen ήταν στην πραγματικότητα ο μεγαλύτερος κερδισμένος σε μερίδιο αγοράς μεταξύ των ετών 2019 και 2021, ακολουθούμενη από την Hyundai-Kia και την Daimler. Αντιθέτως, η Stellantis σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση μεριδίου αγοράς, ακολουθούμενη από το Renault Group και το Nissan Group.

Στην κατάταξη SUV ανά μοντέλο πρωτοστάτησε το Peugeot 2008, ξεπερνώντας σε πωλήσεις το Renault Captur, που πρωτοστάτησε στην αγορά το 2020. Το 2008 σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση μεριδίου αγοράς από οποιοδήποτε SUV μεταξύ 2019 και 2021, εξαιρουμένων των μοντέλων που δεν ήταν διαθέσιμα πριν από δύο χρόνια. Ωστόσο, δεν ήταν το μόνο SUV με διψήφια ανάπτυξη από το 2019: τα Volkswagen T-Cross, Volvo XC40, Toyota RAV4, Kia Niro και Nissan Juke, ανήλθαν επίσης στην κατάταξη.

Το Volkswagen Golf προηγείται και πάλι

Η συνολική κατάταξη ανά μοντέλο παρουσίασε αρκετές σημαντικές αλλαγές, αλλά επιβεβαίωσε πως το Volkswagen Golf είναι το πιο δημοφιλές νέο αυτοκίνητο στην Ευρώπη. Το compact διατήρησε μετά βίας την πρώτη θέση, παρά τις μεγάλες προκλήσεις στην παραγωγή και στην αύξηση του εσωτερικού ανταγωνισμού.

Πέρυσι, το Golf σημείωσε 205.408 νέες ταξινομήσεις – λιγότερο από 10.000 μονάδες πάνω από το Peugeot 208, που βρίσκεται στη δεύτερη θέση. Με μείωση όγκου κατά 28% έναντι του 2020 και 50% έναντι του 2019, είναι σαφές πως οι ανταγωνιστές του Golf πλησιάζουν γρήγορα. Το γερμανικό compact ηγείται της ευρωπαϊκής αγοράς από το 2008, αλλά η αυξανόμενη δημοτικότητα των μικρών και συμπαγών SUV, από κοινού με τον αυξημένο εσωτερικό ανταγωνισμό, επηρέασαν τις επιδόσεις του. Το 2008 το μερίδιο αγοράς του στην Ευρώπη ήταν 3,16%, ωστόσο πέρυσι μειώθηκε στο 1,75%.

Η φθίνουσα δημοτικότητα του Golf οφείλεται στην έλλειψη διαθέσιμου ηλεκτροκίνητου μοντέλου. Καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται σε EV, επιλέγουν αντ΄ αυτού το ID.3, το BEV με τον τρίτο καλύτερο όγκο πωλήσεων στην Ευρώπη το 2021.

Το Tesla Model 3 συνεχίζει να ανεβαίνει

Το μερίδιο αγοράς της Tesla διπλασιάστηκε μεταξύ 2019 και 2021. Πέρυσι, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία ταξινόμησε περισσότερα νέα οχήματα από άλλες μάρκες, όπως η Land Rover ή η Jeep – αμφότεροι ηγέτες στην αγορά SUV. Μεταξύ 2020 και 2021, κατάφερε να ξεπεράσει τις πωλήσεις της Mazda και της Mitsubishi και παραλίγο να ξεπεράσει τη Mini.

Χάρη στην επιτυχία του Model 3, ο όγκος της Tesla εκτινάχθηκε, από 29.300 μονάδες το 2018, σε σχεδόν 168.000 πέρυσι. Το Model 3 δεν υπήρξε απλώς το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τις καλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη, αλλά εξασφάλισε μια θέση στα 20 κορυφαία μοντέλα της συνολικής κατάταξης. Ταξινομήθηκαν περισσότερες μονάδες Model 3 από όσες Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan και Fiat Panda. Ήταν μεταξύ των 10 κορυφαίων σε πέντε χώρες: Αυστρία (10ο), Γερμανία (10ο), Νορβηγία (1ο), Ελβετία (1ο) και Ηνωμένο Βασίλειο (2ο).

Προηγούμενο άρθροΈναρξη παραγωγής του Mazda CX-50 Crossover στις ΗΠΑ
Επόμενο άρθροΟι οδηγοί του Ford Kuga Plug-In Hybrid μειώνουν τις εκπομπές