Το Euro NCAP εξέτασε τα συστήματα υποβοηθούμενης οδήγησης και δημοσίευσε την αξιολόγηση τριών μοντέλων βάσει των συστημάτων αυτών.
Πολλοί καταναλωτές πιστεύουν ότι τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα πρόκειται σύντομα να διατεθούν στις αγορές, αλλά προς το παρόν δεν διατίθενται στην ευρωπαϊκή αγορά. Ωστόσο, πολλά νέα αυτοκίνητα είναι ήδη εξοπλισμένα με την πρωτοποριακή τεχνολογία που επιτρέπει την αυτοματοποιημένη λειτουργία τους. Αυτή η τεχνολογία υπάρχει ως προαιρετική επιλογή υποβοηθούμενης οδήγησης στο 90% περίπου των νέων αυτοκινήτων και βοηθά στην ασφάλεια των οδηγών. Στο πλαίσιο του προγράμματος αξιολόγησης, το Euro NCAP εξετάζει τα συστήματα υποβοηθούμενης οδήγησης την τελευταία τριετία και η τελευταίες αξιολογήσεις αποκαλύπτουν την ποιότητα αυτών των συστημάτων. Το Euro NCAP δημοσίευσε τα αποτελέσματα τριών οχημάτων – των Renault Austral, Nissan Ariya και Alfa Romeo Tonale.
Οι έρευνες επισημαίνουν πως η ακούσια έξοδος από τη λωρίδα κυκλοφορίας και τον αυτοκινητόδρομο, λόγω απόσπασης της προσοχής ή υπνηλίας ή σύγκρουσης με το προπορευόμενο αυτοκίνητο, είναι τα πιο κοινά ατυχήματα που μπορούν να συμβούν σε αυτοκινητόδρομο. Όταν τα συστήματα υποβοηθούμενης οδήγησης χρησιμοποιούνται σωστά βοηθούν στην αντιμετώπιση αυτών των συμβάντων, διατηρώντας τους οδηγούς σε εγρήγορση και αντιμετωπίζοντας καταστάσεις που προκύπτουν από κόπωση. Τα συστήματα αυτά μπορούν να κρατήσουν το αυτοκίνητο στη λωρίδα του και να διατηρήσουν ασφαλή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να φρενάρει με ασφάλεια.
Ωστόσο, αυτά τα συστήματα, αν και υποστηρίζουν τον οδηγό, δεν τον αντικαθιστούν. Το Euro NCAP είναι υπέρ μιας προσέγγισης ισορροπημένης συνεργασίας, όπου αυτοκίνητο και οδηγός διαμοιράζονται την οδήγηση.
Εάν η τεχνολογία ή το σύστημα λειτουργούν σωστά σε αυτήν την ισορροπημένη προσέγγιση, τότε συμβάλλουν πραγματικά στην ασφαλή οδήγηση. Σε αντίθετη περίπτωση ή σε εκατέρωθεν απουσία επικοινωνίας, οι οδηγοί μπορεί να θέσουν τον εαυτό τους ή τους άλλους σε κίνδυνο. Το Euro NCAP χρησιμοποιεί ορισμένες αυστηρά κριτήρια βάσει δοκιμών για αξιολόγηση της απόδοσης του συστήματος. Οι δοκιμές κρίνουν την ικανότητα διεύθυνσης και πέδησης των οχημάτων, την συμμετοχή του συστήματος (αποτροπής επικίνδυνης υπερβολικής εξάρτησης) και, εάν τα πράγματα πάνε στραβά, πόσο ικανοποιητικά θα αποφευχθεί μια δυνητικά επικίνδυνη κατάσταση. Τέλος, επανελέγχονται οι πληροφορίες (υλικό μάρκετινγκ και φυλλάδια) που παρέχονται στον καταναλωτή και η ενημέρωση του οδηγού. Η αξιολόγηση του Euro NCAP εστιάζει σε δύο τομείς και πέντε επίπεδα βαθμολόγησης. Ικανότητα Υποβοήθησης (περιλαμβάνει εμπλοκή οδηγού και υποβοήθηση οχήματος) και Εφεδρική Ασφάλεια (μέτρηση απόκρισης του οχήματος όταν αποτυγχάνουν τα συστήματα).
Οι πιο πρόσφατες αξιολογήσεις αποκαλύπτουν την ικανότητα αυτών των συστημάτων και επισημαίνουν την αυξανόμενη εγκατάστασή τους σε αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής. Τα συστήματα που εντυπωσιάζουν στην πρόσφατη δημοσίευση είναι το Renault Austral Active Driver Assist και το Nissan Ariya ProPILOT Assist, τα οποία πέτυχαν πολύ καλές βαθμολογίες. Το σύστημα του Austral πέτυχε τους υψηλότερους βαθμούς από κάθε άλλο σύστημα υποβοηθούμενης οδήγησης της Renault που έχει δοκιμαστεί μέχρι σήμερα από το Euro NCAP. Τα αυτοκίνητα εντυπωσίασαν τους μηχανικούς δοκιμών με βαθμολογία 25 βαθμών στις δοκιμές συλλογικής οδήγησης, που υποδηλώνει πως τα οχήματα συνεργάζονται με τον οδηγό και δεν επιτρέπουν υπερβολική εξάρτηση από το σύστημα. Εντυπωσιακή είναι επίσης η ικανότητα των συστημάτων να αντιδρούν στις οδικές συνθήκες, να επιβραδύνουν στις κλειστές στροφές και τους κόμβους, ενισχύοντας την ασφάλεια του οδηγού και μειώνοντας την κόπωση. Το Nissan επιβραδύνει επίσης στις διασταυρώσεις, ένα επιπλέον πλεονέκτημα. Ωστόσο, η Renault τελικά αντιδρά στα άλλα οχήματα με πιο ολοκληρωμένο τρόπο και επιτυγχάνει ελαφρώς καλύτερη βαθμολογία. Και τα δύο οχήματα διαθέτουν εξαιρετικά εφεδρικά συστήματα ασφαλείας και εξαιρετικές ενδείξεις λειτουργικότητας και ορίων των συστημάτων τους.
Το διαφημιστικό υλικό του Alfa Romeo Tonale Active Driving Assist περιείχε λανθασμένες αναφορές σε αυτοματισμούς, γεγονός που μείωσε τη βαθμολογία του, αλλά παρ’ όλα ταύτα το σύστημα ήταν ισορροπημένο, με μέτρια επίπεδα υποβοήθησης οχήματος και εμπλοκής οδηγού και καλή βαθμολογία εφεδρικής ασφαλείας, καταλήγοντας σε μέτρια βαθμολόγηση.
«Με τα συστήματα υποβοηθούμενης οδήγησης, το Euro NCAP υποστηρίζει την προσέγγιση συνεργασίας μεταξύ οχήματος και οδηγού που θα διασφαλίζει πάντα την προσοχή του οδηγού στο δρόμο και τα χέρια του στο τιμόνι, χωρίς υπερβολική εξάρτηση. Ανυπομονούμε να δούμε την συμμόρφωση των νέων αυτοκινήτων στα διευρυμένα πρωτόκολλά μας υποβοηθούμενης οδήγησης σε συνθήκες εκτός αυτοκινητόδρομου, τα οποία θα ισχύουν του χρόνου» — Δρ Michiel van Ratingen, Γενικός Γραμματέας Euro NCAP