Το Euro NCAP δημοσίευσε τα αποτελέσματα ασφαλείας των: Volkswagen ID.7, BMW 5 Series, Mercedes-EQ EQE SUV, BYD TANG, Kia EV9, XPENG G9, VinFast VF8, smart #3, BYD SEAL-U, Honda ZR-V και Hyundai KONA.
Όπως επισημαίνει το Euro NCAP, στο πλαίσιο της COP28, είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι τα περισσότερα από αυτά είναι ηλεκτρικά οχήματα, αλλά διαφαίνεται η τάση αναζήτησης βαρύτερων, ισχυρότερων και υψηλότερων αυτοκινήτων που θέτουν άλλους οδηγούς σε κίνδυνο και έχουν αρνητικές επιπτώσεις και επίδραση στο περιβάλλον. Από τα 11 νέα αυτοκίνητα που αξιολογήθηκαν, μόνον τρία ζυγίζουν λιγότερο από δύο τόνους και μόνον ένα, το smart #3, έχει ταξινομηθεί ως μικρό οικογενειακό αυτοκίνητο. Η αυξανόμενη ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων προσφέρει ευκαιρίες σε νεοεισερχόμενους στην ευρωπαϊκή αγορά. Αρκετά αυτοκίνητα που δοκιμάστηκαν το 2023 ήταν κινεζικής κατασκευής. Για πρώτη φορά περιλαμβάνεται και ένα αυτοκίνητο από το Βιετνάμ. Το θετικό είναι ότι οι κατασκευαστές, καθιερωμένοι ή νέοι, ανταποκρίνονται θετικά στις απαιτήσεις του Euro NCAP που τέθηκαν σε ισχύ στις αρχές του τρέχοντος έτους και 8 από τα έντεκα οχήματα έλαβαν βαθμολογία πέντε αστέρων.
«Για χρόνια, κατηγορούσαν το Euro NCAP ότι συνέβαλε στην αύξηση του βάρους των αυτοκινήτων. Υπήρχε η εντύπωση πως τα πρόσθετα συστήματα ασφαλείας σήμαιναν επιπλέον μάζα. Αυτό δεν ίσχυε ποτέ στην πραγματικότητα και η σημερινή αύξηση βάρους που παρατηρείται δεν σχετίζεται καθόλου με την ασφάλεια – οφείλεται στην προτίμηση των καταναλωτών για μεγαλύτερα οχήματα και στην ηλεκτροκίνηση, με την χρήση όλο και μεγαλύτερων μπαταριών για την αντιμετώπιση του άγχους αυτονομίας. Αλλά πρόκειται για τάση που δεν ωφελεί ούτε την ασφάλεια ούτε το περιβάλλον: τα μεγάλα, βαριά αυτοκίνητα είναι συνήθως πιο ενεργοβόρα από τα μικρά, ελαφρά και δημιουργείται προβληματισμός για την ασφάλεια, σε περίπτωση σύγκρουσης ή, ακόμα χειρότερα, εμπλοκής ευάλωτων χρηστών του δρόμου», δήλωσε ο Dr Michiel van Ratingen, Γενικός Γραμματέας του Euro NCAP.
Το Volkswagen ID.7 είναι μεσαίο ηλεκτρικό οικογενειακό τετράθυρο, στο μέγεθος του καταργημένου πλέον Passat, με εξαιρετική συνολική απόδοση στην ασφάλεια συγκρούσεων και υψηλή βαθμολογία 95% στην Προστασία Ενηλίκων, επιτυγχάνοντας ένα από τα καλύτερα συνολικά αποτελέσματα της χρονιάς. Το αυτοκίνητο προσφέρει επίσης προστασία στους επιβάτες του και σε άτομα εκτός οχήματος. Ελαφρώς μικρότερη από την προκάτοχό της, η BMW Σειρά 5 είναι ελκυστική επιλογή σε έναν τομέα με ανταγωνιστές όπως το Audi A6, το Genesis G80, το Jaguar XF, το Lexus GS και το Volvo S90. Το μεγάλο οικογενειακό αυτοκίνητο κατατάσσεται ακριβώς πίσω από το Volkswagen σε επιδόσεις ασφαλείας, αν και δεν διαπρέπει στην προστασία λεκάνης και μηριαίων οστών στο μετωπικό crash test. Αμφότερα τα οχήματα επιτυγχάνουν άνετη βαθμολογία πέντε αστέρων.
Η Mercedes-EQ EQE είναι ακριβό και βαρύ ηλεκτρικό SUV πολύ καλών επιδόσεων, ιδιαιτέρως στις τεχνολογίες ασφαλούς υποστήριξης. Το όχημα υπολείπεται στο σύστημα κεντρικών αερόσακων, το οποίο μπορεί να επιτρέψει τραυματισμό κεφαλής μπροστινών επιβατών. Βαθμολογείται με πέντε αστέρια.
Το πρώτο κινεζικό αυτοκίνητο στις δοκιμές του Δεκεμβρίου του Euro NCAP είναι το BYD TANG, το οποίο συμπληρώνει την τριάδα των αυτοκινήτων της BYD με πέντε αστέρια. Η BYD είναι από τους μεγαλύτερους παραγωγούς μπαταριών στον κόσμο και κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα επί σχεδόν μια δεκαετία, αν και είναι καινούργια στην Ευρώπη. Η εταιρεία επιδεικνύει καλή πολιτική ασφαλείας, με συνολική βαθμολογία πέντε αστέρων. Σε αυτήν την αξιολόγηση, το Euro NCAP δοκίμασε το μικρό SUV της BYD, το SEAL-U, το οποίο επίσης αποδίδει καλά, με άριστη βαθμολόγηση του συστήματος αυτόματης πέδησης εκτάκτου ανάγκης. Με βάρος άνω των δύο τόνων, το αυτοκίνητο είναι μικρότερο από τα περισσότερα SUV που δοκιμάστηκαν.
Μαζί με το BYD SEAL, το κορεατικής κατασκευής Kia EV9 είναι υποψήφιο για Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2024 και είναι το πρώτο ηλεκτρικό όχημα τριών σειρών καθισμάτων της Kia. Διαθέτει συστήματα ασφάλειας για παιδιά και καλές επιδόσεις, επιτυγχάνοντας βαθμολογία πέντε αστέρων.
Το XPENG G9 είναι το δεύτερο κινεζικό XPENG που δοκιμάζεται από το Euro NCAP. Έλαβε διπλή βαθμολογία πέντε αστέρων, καθώς υποβλήθηκε ταυτοχρόνως σε δοκιμές ασφαλείας και Green NCAP. Στις δοκιμές ασφαλείας, το G9 SUV απέδωσε καλά, εκτός της δοκιμής πλήρους ελέγχου, κατά την οποία η λεκάνη του ανδρείκελου ολίσθησε κάτω από την ζώνη και υποδηλώνει υψηλότερο κίνδυνο τραυματισμού κοιλίας. Η προστασία της κεφαλής πεζών δεν ήταν τόσο καλή όσο άλλων αυτοκινήτων που δοκιμάστηκαν. Ωστόσο, το G9 πληροί τις προϋποθέσεις πέντε αστέρων Euro NCAP και πέντε αστέρων Green NCAP.
Το smart #3 κατασκευάζεται στην Κίνα από την Geely και είναι το δεύτερο ηλεκτρικό SUV της εταιρείας. Μεγαλύτερο από τα προηγούμενα οχήματα της Smart, αντιμετωπίζει κάποιες προκλήσεις στην προστασία του συνεπιβάτη. Το όχημα δεν διαθέτει ανίχνευση παιδικής παρουσίας. Ωστόσο, επιτυγχάνει βαθμολογία ασφαλείας πέντε αστέρων.
Η βιετναμέζικη startup ηλεκτρικών οχημάτων VinFast παρουσίασε πρόσφατα το πρώτο της μοντέλο στην Ευρώπη, το 5θέσιο, δύο σειρών καθισμάτων, VF8 SUV, το πρώτο VinFast που δοκιμάζει το Euro NCAP. Το αυτοκίνητο πέτυχε βαθμολογία τεσσάρων αστέρων, λόγω έλλειψης στιβαρότητας του συστήματος συγκράτησης, αλλά η παιδική προστασία και των ευάλωτων χρηστών αποδείχθηκε καλή.
Το μικρό SUV ZR-V της Honda είναι το μόνο με υβριδικό κινητήρα και με βάρος 1,6 τόνων είναι το ελαφρύτερο της αξιολόγησης. Οι επιδόσεις του σε δοκιμές σύγκρουσης και ενεργητικής ασφάλειας ήταν μόλις κάτω από τα όριο των πέντε αστέρων, με αποτέλεσμα τέσσερα αστέρια.
Στην τελευταία θέση της αξιολόγησης είναι το Hyundai KONA, που βαθμολογείται με τέσσερα αστέρια. Το αποτέλεσμα οφείλεται στις κατώτερες επιδόσεις του, ειδικά στην υποστήριξη οδηγού και την αποφυγή σύγκρουσης. Η Hyundai μεγάλωσε το αυτοκίνητο και το εσωτερικό του για να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό, αλλά το επίπεδο ασφαλείας του υστερεί έναντι αυτού.