Οι υπεύθυνοι στόλου δεν πρέπει να διστάζουν να εφαρμόσουν την τηλεματική, κατέληξε η εναρκτήρια ενότητα του Connected Fleets Conference, που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Άμστερνταμ.
Συμμετείχαν οι Agnès Van De Walle, Connect Director της Arval, Fabian Seithel, Associate Vice President – Sales & Business Development της Geotab και David Brazell, Channel Sales Director – EMEA της Lytx.
Προβάλλοντας το θέμα “Βιωσιμότητα και συνδεσιμότητα”, ο αρχισυντάκτης του Fleet Europe, Steven Schoefs, υπογράμμισε τον στόχο του Συνεδρίου για “την ενίσχυση του οράματος των υπευθύνων στόλου για βιωσιμότητα εν μέσω μεγάλων προκλήσεων”. Ο Schoefs δήλωσε: “Είμαστε μάρτυρες της προσπάθειας για βιώσιμο σύστημα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Εμπνέουμε τους υπεύθυνους στόλου και τους προμηθευτές να ασπαστούν την συνδεσιμότητα για ομαλή μετάβαση στην ηλεκτρική ενέργεια και τις μηδενικές εκπομπές. Συνδεσιμότητα και βιωσιμότητα αλληλοσυμπληρώνονται και ενισχύονται”.
Συνδεδεμένοι: Όλα τα οφέλη της τηλεματικής και του leasing
Όταν ερωτήθηκε για τα πραγματικά οφέλη της τηλεματικής, η Van De Walle ανέφερε: «Καταδεικνύει τρεις πτυχές των συνδεδεμένων στόλων: βελτιστοποίηση του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας/χρήσης (TCO), ασφαλέστερο και πιο βιώσιμο στόλο και το γεγονός πως η συνδεδεμένη τεχνολογία αποτελεί το κατάλληλο εργαλείο για την επίτευξη αυτών των στόχων, όμως υπάρχουν πολύ περισσότερα πλεονεκτήματα».
Όταν ο στόλος διασυνδέεται με σύστημα leasing, οι υπεύθυνοι στόλου έχουν επίσης πρόσβαση σε συμβουλές υπηρεσιών ενοικίασης και απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματα της συνδεδεμένης συντήρησης, συνδεδεμένης διαχείρισης συμβολαίων και συνδεδεμένης ασφάλισης. Όταν οι στόλοι συνδέονται με αυτές τις υπηρεσίες, τα οφέλη έρχονται υπό μορφή ομαλής μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση για βελτίωση της ασφάλειας των οδηγών και αύξηση της απόδοσης.
«Για μένα», πρόσθεσε η Van De Walle, «ο συνδεδεμένος στόλος απολαμβάνει όλα τα οφέλη της τηλεματικής και του leasing».
Η υιοθέτηση της τηλεματικής θα βοηθήσει επίσης τους υπεύθυνους στόλου να αποφύγουν το δίλημμα «κότας – αυγού». Με πάνω από 2,6 εκατομμύρια οχήματα συνδεδεμένα στην πλατφόρμα τους, ο Fabian Seithel επισημαίνει την αύξηση της τιμής καυσίμων από τις αρχές του 2022. Καθώς οι τιμές καυσίμου φαίνεται να αποτελούν προτεραιότητα για τους υπεύθυνους στόλου, προβληματίζονται σοβαρά να επενδύσουν στην τηλεματική για να αντιμετωπίσουν το γεγονός. Ο Seithel τόνισε το πλεονέκτημα της τηλεματικής στη μείωση του κόστους καυσίμων, που φαίνεται να είναι της τάξης του 15%-18% κατά μέσο όρο. Η εφαρμογή της τηλεματικής θα αυξήσει επίσης την εξοικονόμηση πόρων σε εποχή αύξησης των τιμών.
Ωστόσο, η τηλεματική έχει πολλά περισσότερα να προσφέρει και οι καινοτομίες μοιάζουν με «επανάσταση βιωσιμότητας», σύμφωνα με τον David Brazell: «Παρέχουμε βίντεο για να σώσουμε ζωές», δήλωσε. “Το σημαντικό είναι πως η βιντεοτηλεματική δίνει έμφαση στο ανθρώπινο δυναμικό, υποστηρίζοντας παράλληλα την βιωσιμότητα. Η προστιθέμενη αξία του συστήματος βίντεο είναι η ασφάλεια, ακόμα και η ενίσχυση των πλεονεκτημάτων της τηλεματικής”.
Από πού αρχίζουμε;
Σύμφωνα με τα δεδομένα 400.000 συνδεδεμένων οχημάτων, η Van De Walle ανέφερε πως κατά μέσο όρο, το 30% των οχημάτων μπορούν να εξηλεκτρισθούν. Για κάποιους πελάτες, το ποσοστό αγγίζει το 80%. Επιπλέον, η Van De Walle είπε πως ο πληθωρισμός θα επηρεάσει και το κόστος των στόλων το 2022 κατά περίπου 5%-10%, κάτι που δεν οφείλεται στην μετά Covid περίοδο. Το σταθερό εργαλείο αντιμετώπισης αυτών των προκλήσεων είναι και πάλι η τηλεματική.
Η τηλεματική είναι η καλύτερη τεχνολογία υιοθέτησης της ηλεκτροκίνησης, αλλά εξαρτάται από τα χαρακτηριστικά κάθε στόλου, λέει ο Seithel. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ηλεκτροκίνηση αποτελεί θέμα λογικής και δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί συναισθηματικά. Η ανάλυση οχημάτων πρέπει να συντελείται βάσει εξοικονόμησης πόρων και η βελτιστοποίηση προϊόντος βάσει βιωσιμότητας. Διαφορετικά, ένα αυτοκίνητο με αέριο μπορεί να είναι πιο αποδοτικό από ένα EV σε αχρηστία.
“Το GDPR βοηθά στην καλύτερη κατανόηση της ιδιωτικότητας”
«Οι περισσότερες πληροφορίες είναι πάντα καλύτερες», λέει η Van De Walle. Αλλά η προστασία της ιδιωτικότητας αποτελεί πρόκληση για την ανάπτυξη τηλεματικής. Ωστόσο, η επικοινωνία και η εφαρμογή ευρέος φάσματος εργαλείων προστασίας δεδομένων θα βοηθήσουν τους στόλους στην υιοθέτηση τηλεματικής.
Ο Seithel πιστεύει πως ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων (GDPR) έχει βοηθήσει το οικοσύστημα στόλου να κατανοήσει την ιδιωτικότητα. Αν και εξακολουθούν να υπάρχουν πολλές παρανοήσεις σχετικά με αυτήν, οι κανόνες είναι διαχειρίσιμοι. Πολλά δημοτικά συμβούλια τάσσονται κατά της τηλεματικής λόγω προβληματισμού, αλλά καθώς έρχονται στο προσκήνιο γεγονότα που δεν είναι δυνατόν να αγνοηθούν, όπως η διάσωση ζωών, οι παρανοήσεις θα εξαλειφθούν.
Για παράδειγμα, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η Πορτογαλία και η Αυστρία δεν επιτρέπουν την εγκατάσταση καμερών στο παρμπρίζ. Σύμφωνα με τον Brazell, το διακύβευμα είναι στην πραγματικότητα η ιδιωτικότητα. Οι προβληματισμοί πρέπει να ξεπεράσουν το “ποιος επεξεργάζεται τα δεδομένα και ποιος εξουσιοδοτείται να τα αναλύσει;” Η δυνατότητα παραμετροποίησης θα βοηθήσει τελικά στην υιοθέτηση της τηλεματικής.
“Η τεχνητή νοημοσύνη είναι μόνον η κορυφή του παγόβουνου”
Η κινητικότητα είναι άλλη μια τάση που δεν μπορεί να αγνοηθεί στο οικοσύστημα. «Αντιλαμβανόμαστε την συνδεσιμότητα και την κινητικότητα ως βασικά στοιχεία της διαχείρισης στόλου και στηριζόμαστε πολύ και στα δύο», είπε η Van De Walle. Η Arval αναπτύσσει πολλές λύσεις και δημιουργεί συνεργασίες για να την διάδοσή τους. Εάν το σύνολο των πλεονεκτημάτων της τηλεματικής αξιοποιηθεί προς αντιμετώπιση των προβλημάτων ιδιωτικότητας, θα αυξηθεί η προσαρμοστικότητα.
Και ποια είναι η θέση της Ευρώπης; Η Ευρώπη αποτελεί κομβικό σημείο βιωσιμότητας και κινητικότητας, τονίζει ο Seithel. Η Geotab δραστηριοποιείται όλο και περισσότερο στην Ευρώπη, εφόσον είναι στρατηγικά σημαντική για την εξέλιξη της κινητικότητας. Για να αντιληφθούμε πώς η τεχνολογία υποστηρίζει τη διαχείριση της βιωσιμότητας, η Ευρώπη αποτελεί την αιχμή του δόρατος της αλλαγής και παράλληλα, εστία καινοτομίας.
Και τι γίνεται με το μέλλον;
Σύμφωνα με τον Brazell, θα χρειαστεί η βιντεοτηλεματική τις επόμενες δεκαετίες και η σύγκλιση θα είναι σημαντική για την ανάπτυξή της. Όλο και περισσότερα συνδεδεμένα οχήματα και δεδομένα αναλύονται από τη διαχείριση στόλου και από επιχειρησιακές προοπτικές. Πολλές μάρκες με διαφορετικό εξοπλισμό θα οδηγήσουν τελικά σε ενιαία σύγκλιση δεδομένων. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η βιντεοτηλεματική θα καθορίζει και την τεχνολογία των αυτόνομων οχημάτων (AV). Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη (AI) μόλις αναπτύσσεται. Ο Brazell αναφέρει: «Σήμερα, χρησιμοποιούμε συσκευές χειρός, αλλά θα υπάρξουν πολλές νέες ανακαλύψεις τα επόμενα χρόνια».