Τα μέτρα πολιτικής που έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής δεν λαμβάνουν ιδιαίτερα υπόψη τις βιομηχανικές πτυχές, δήλωσε η Γενική Γραμματέας της CLEPA (Ένωση Ευρωπαίων Προμηθευτών Αυτοκινητοβιομηχανίας), Sigrid de Vries, στο δικό της μήνυμα ανταποκρινόμενη στη Στρατηγική για βιώσιμη και έξυπνη κινητικότηταπου δημοσιοποίησε η ΕΕ.

Οι άνθρωποι λατρεύουν την ελευθερία, την άνεση και την ασφάλεια των αυτοκινήτων τους και περισσότερα αγαθά από ποτέ παραδίδονται στο κατώφλι μας κάθε μέρα. Η πανδημία COVID-19, εκτός από την πίεση που δείχνει στο οικοσύστημα του πλανήτη, υπογράμμισε επίσης σταθερά τον ρόλο που διαδραματίζουν οι μεταφορές στη διατήρηση της κοινωνίας σε λειτουργία. Η “Στρατηγική για βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα της Ευρώπης, που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, το αναγνωρίζει. Όμως, είναι κρίσιμο να επιτευχθεί σωστή ισορροπία έχει επιτευχθεί μεταξύ της οικονομίας και του περιβάλλοντος, επισημαίνει η Sigrid de Vries.

Η στρατηγική απαριθμεί πάνω από 80 δράσεις σε 10 κατηγορίες, ανακοινώνοντας έναν «νέο τύπο κινητικότητας»: προσιτή, προσβάσιμη τόσο στις πόλεις όσο και στις αγροτικές περιοχές, καθαρή, ανθεκτική στο κλίμα, άνετη και αποτελεσματική. Τα αυτοκίνητα θα εξακολουθήσουν να έχουν ρόλο και θα εξακολουθούν να χρειάζονται φορτηγά, υπογράμμισε τόσο ο Επίτροπος για το Κλίμα Frans Timmermans όσο και η Επίτροπος Μεταφορών Adina Vălean. Όμως η εφοδιαστική θα γίνει εξυπνότερη, τα εμπορεύματα θα μεταφέρονται όλο και περισσότερο με σιδηρόδρομο και τα αυτοκίνητα θα είναι λιγότερο κυρίαρχα στους δρόμους. Από αυτά που κυκλοφορούν, 30 εκατομμύρια περίπου – δηλαδή το 10% – θα είναι ηλεκτρικά έως το 2030, αναφέρει η στρατηγική.

Αναμφίβολα, η ΕΕ πρέπει να έχει ισχυρό όραμα για το μέλλον των μεταφορών. Η στρατηγική προωθεί ορθά μια ολιστική άποψη για τις ανάγκες βιώσιμων μεταφορών και κινητικότητας της κοινωνίας και τον αντίκτυπο των μέτρων πολιτικής στη ζωή και τα μέσα διαβίωσης των ανθρώπων. Η Adina Vălean τόνισε τη σπουδαιότητα των μεταφορών – οι Ευρωπαίοι ταξίδεψαν περίπου 6.000 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα το 2019 – αναφέροντας ότι η κινητικότητα είναι συχνά η δεύτερη μεγαλύτερη δαπάνη ενός νοικοκυριού.

Όμως το μάντρα “κανείς δεν πρέπει να μείνει πίσω” χρειάζεται πολύ περισσότερη επεξεργασία σε όλες τις προτάσεις πολιτικής της ΕΕ. Το πώς θα διατηρήσουμε την κινητικότητα μας προσιτή θα αποτελέσει κρίσιμο ερώτημα τα επόμενα χρόνια. Η “δίκαιη μετάβαση” χρειάζεται επίσης κάποια “πόδια” για να σταθεί. Όσον αφορά τον αντίκτυπο της πράσινης μετάβασης στην απασχόληση, δεν αρκεί απλώς να δηλώνεται ότι η ηλεκτροκίνηση δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας. Το κάνει, αλλά κοστίζει επίσης θέσεις εργασίας. Εδώ έρχεται η ανάγκη για μια καλά διαχειριζόμενη μετάβαση.

“Η αυτοκινητοβιομηχανία θα ακμάσει στην Ευρώπη”, είπε ο κ. Timmermans, τονίζοντας τη λέξη “θα”. Η CLEPA τονίζει, ως απάντηση, ότι αυτή η δήλωση πρέπει να είναι κάτι περισσότερο από ευσεβής πόθος. Ο μετασχηματισμός της βιομηχανίας βρίσκεται σε εξέλιξη, γίνονται σημαντικές επενδύσεις, οι επιλογές τεχνολογίας είναι ξεκάθαρες. Ωστόσο, τα μέτρα πολιτικής που έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής δεν λαμβάνουν ιδιαίτερα υπόψη τις βιομηχανικές εκτιμήσεις.

Η στρατηγική είναι σαφής: η τεχνολογική λύση που προτιμάται από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής είναι ηλεκτρική.

Η στρατηγική υποστηρίζει ότι η διατήρηση της τεχνολογικής ουδετερότητας σε όλες τις λειτουργίες είναι το κλειδί –  τότε αυτό δεν πρέπει να οδηγήσει σε αδράνεια ή εξάλειψη λύσεων με βάση τα ορυκτά καύσιμα. Με την ανάγκη σεβασμού της αρχής της τεχνολογίας-ουδετερότητας, ο ηλεκτρισμός και το υδρογόνο θεωρούνται ως οι πιο ελπιδοφόρες επιλογές, σύμφωνα με το το έγγραφο.

Ως εκ τούτου, έως τον Ιούνιο του 2021, η Επιτροπή θα αναθεωρήσει τα πρότυπα CO2 για τα αυτοκίνητα και τα βαν, προκειμένου να εξασφαλίσει μια σαφή πορεία από το 2025 και μετά προς την “κινητικότητα μηδενικών εκπομπών”. Η Επιτροπή θα κάνει το ίδιο για τα βαρέα οχήματα το 2022.

Ο όρος κινητικότητα μηδενικών εκπομπών εξακολουθεί να είναι ο προτιμώμενος, αν και αγνοεί τις εκπομπές άνθρακα κατά την παραγωγή ενέργειας, καθώς και την παραγωγή οχημάτων και μπαταριών. Η “μηδενική εκπομπή” εφαρμόζεται τώρα κατά τη συζήτηση της πολιτικής για τις εκπομπές ρύπων ή το πρότυπο “Euro 7”.

Αυτή η λεπτομέρεια έχει μεγάλη σημασία και τελικά μεταφράζεται σε μηχανικούς στόχους, χαρτοφυλάκια προϊόντων και στον βαθμό στον οποίο οι θέσεις εργασίας θα διατηρηθούν, επισήμανε η CLEPA. Μια διαχειρίσιμη μετάβαση, για το κλίμα, τη βιομηχανία και την απασχόληση βασίζεται σε ανταγωνιστικές τεχνολογίες όπως ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, τα plug-in υβριδικά, οι κυψέλες καυσίμου και τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας. Η κλιματικά ουδέτερη εσωτερική καύση με καύσιμα από βιώσιμες ανανεώσιμες πηγές είναι μια βιώσιμη επιλογή ως μέρος του συνολικού συνδυασμού λύσεων.

Μόνο ένας μετασχηματισμός που είναι βιομηχανικά επιτυχημένος και κοινωνικά αποδεκτός μπορεί να είναι βιώσιμος πολιτικά και να επιτύχει τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας. Μια στρατηγική που βασίζεται αποκλειστικά σε ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία και κυψέλες καυσίμου έρχεται σε αντίθεση με την αρχή της τεχνολογικής διαφάνειας και δεν θα επιτύχει ουδετερότητα άνθρακα ούτε θα υποστηρίξει την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα.

Οι προμηθευτές αυτοκινήτων υποστηρίζουν πλήρως τη συμφωνία του Παρισιού και τον στόχο της επίτευξης της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. Η βιομηχανία είναι επίσης αυτή που παρέχει τις τεχνολογικές λύσεις που θα επιτρέψουν τελικά την επίτευξη αυτών των στόχων. Τώρα θα εξετάσουμε λεπτομερώς την επικοινωνία και θα συμβάλλουμε στον λεπτομερή σχεδιασμό των κανόνων, των κανονισμών και των ορισμών που διαμορφώνουν την πορεία προς τα εμπρός, καταλήγει η κ. de Vries.

Προηγούμενο άρθροPeugeot και Total αποκαλύπτουν τον Peugeot Hybrid4 500KW
Επόμενο άρθροMobility Insights Report: Η νέα κανονικότητα