Κεραυνός εν αιθρία ήταν η παραίτηση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Stellantis, Carlos Tavares, την Κυριακή 1η Δεκεμβρίου 2024, δύο μόλις μήνες μετά το «σήμα κινδύνου» για την κερδοφορία του κολοσσού της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η κατασκευάστρια των Jeep, Fiat, Peugeot, Citroen, DS, Opel κ.α. έχει, ήδη, απωλέσει περίπου το 40% της αξίας της στο τρέχον έτος.

Η πρώτη είδηση της ξαφνικής παραίτησης του ισχυρού άνδρα της Stellantis, Carlos Tavares βγήκε από το Bloomberg News και πυροδότησε συζητήσεις γύρω από τα αίτια που τον οδήγησαν σε αυτή την απόφαση. Σχεδόν άμεσα, η εταιρεία δήλωσε επισήμως ότι θα επιδιώξει να βρει αντικαταστάτη του διευθύνοντος συμβούλου της το πρώτο εξάμηνο του 2025 –φήμες ότι θα αναλάβει στη θέση του ο CFO Apple, Luca Maestri, διαψεύστηκαν.

Cash burn και αποθέματα

Βεβαίως, ο Henri de Castries ο οποίος φέρει τον τίτλο του Ανώτερου Ανεξάρτητου Διευθυντή της Stellantis έσπευσε να πει ότι η απόφαση να αποχωρήσει ο Tavares προέκυψε «από διαφορετικές απόψεις που προέκυψαν τις τελευταίες εβδομάδες μεταξύ των μεγάλων μετόχων, του διοικητικού συμβουλίου και του ίδιου του Tavares».

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι από καιρό ανέκυπταν ποικίλες αντιδράσεις εσωτερικά για την αναποτελεσματική διοίκηση ενός από τα πιο σεβαστά στελέχη του κλάδου που αποτυπώθηκε, δυστυχώς, στα οικονομικά αποτελέσματα του 2024. Καταλυτική ήταν, μεταξύ άλλων, η πρόβλεψη για ταχύτατο cash burn (καύση μετρητών) της τάξης των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ, κυρίως λόγω του αργού ρυθμού στις πωλήσεις και των διογκωμένων αποθεμάτων της βορειοαμερικανικής αγοράς, που αποτελεί την κύρια πηγή εσόδων του ομίλου.

Στις πρώτες αρνητικές προβλέψεις η διοίκηση προσπάθησε να αντιδράσει με  εκτεταμένο ανασχηματισμό σε επίπεδο ανώτερων στελεχών, συμπεριλαμβανομένων των αλλαγών που έγιναν στις θέσεις του γενικού οικονομικού διευθυντή και του επιχειρησιακού διευθυντή Βόρειας Αμερικής, αλλά, στη συνέχεια, όπως φαίνεται, η καταιγίδα έπληξε και τον ίδιο τον Tavares. Να σημειωθεί πως σε πρώτη φάση, υποστηριζόταν αρμοδίως ότι, απλώς, δεν θα επεδίωκε ανανέωση της θητείας του που κανονικά έληγε στις αρχές του 2026.

«Δεκτή η παραίτηση»

Πλέον, τα πράγματα παίρνουν άλλη τροπή… Το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας, υπό την Προεδρία του John Elkann, έκανε αποδεκτή την παραίτηση του Tavares από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου «με άμεση ισχύ», μάλιστα. Ο Elkann, γόνος της οικογένειας Agnelli που ίδρυσε τη Fiat και είναι ο κορυφαίος μέτοχος της Stellantis μέσω της επενδυτικής της εταιρείας EXOR, ευχαρίστησε τον Tavares για τον ρόλο του στη δημιουργία του ομίλου, που αποτελεί την τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο βάσει πωλήσεων. Άλλοι μεγάλοι μέτοχοι είναι η οικογένεια Peugeot και η γαλλική κυβέρνηση, μέσω της τράπεζας δημοσίων επενδύσεων BPI France.

Ο Tavares, που του άρεσε να περιγράφει τις τρέχουσες προκλήσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία ως “Δαρβινική περίοδο”, ηγήθηκε της Stellantis από τη δημιουργία της στις αρχές του 2021, μέσω της συγχώνευσης της Fiat Chrysler Automobiles (FCA) με μέλη της τις Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Ferrari, Jeep, Lancia, Maserati, RAM Trucks, και του Group PSA, που ήδη είχε κάτω από την ομπρέλα του, ιστορικά, τις μάρκες PeugeotCitroen και στην πορεία είχε δημιουργήσει την DS Automobiles (γνήσιο τέκνο της Citroen), αποκτώντας και τα ευρωπαϊκά μέλη της GM, τη γερμανική Opel και τη δίδυμή της βρετανική Vauxhall.

Τον αποδοκίμαζαν…

Είναι γεγονός πως ο Tavares ήταν αυτό που λέμε «ντόμπρος», μιλούσε χωρίς περιστροφές, με ρεαλισμό, γι’ αυτό και είχε έρθει, αρκετές φορές, σε σύγκρουση με ομολόγους και συνομιλητές του, συμπεριλαμβανομένων της ιταλικής κυβέρνησης που «παραπονέθηκε» για τις αποφάσεις του να μειώσει την παραγωγή αυτοκινήτων στην Ιταλία, αλλά και των επικεφαλής συνδικάτων των ΗΠΑ.

Στο Michigan, όπου λειτουργεί μία κρίσιμη μονάδα συναρμολόγησης της Stellantis, στο Sterling Heights, μάλλον… χάρηκαν όταν πληροφορήθηκαν πως ο Tavares φεύγει. «Ήταν ώρα», ανέφεραν κάποιοι εργαζόμενοι όπως ο John Maynard, που θεωρεί ότι ο παραιτηθείς έριξε το ηθικό τους όσο καιρό διοικούσε, κάνοντας πράγματα που ήταν σε βάρος τους. Στο συγκεκριμένο εργοστάσιο 200 εργαζόμενοι απολύθηκαν τον Σεπτέμβριο, ενώ άλλοι 1.100 απολύθηκαν ένα μήνα αργότερα στο εργοστάσιο συναρμολόγησης φορτηγών Warren. Η εταιρεία δε, προειδοποίησε ότι ενδέχεται να υπάρχουν ακόμη περισσότερες απολύσεις στην πορεία…

Οι συνδικαλιστές:

Το ισχυρό σωματείο United Auto Workers εξέφρασε την αποδοκιμασία του στο πρόσωπο του Tavares. Ο Πρόεδρός του, Sean Fain, χαρακτήρισε αποτυχημένη την ηγεσία του σε μια εκτενή δήλωση-φωτιά:

«Το UAW χαιρετίζει την παραίτηση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Stellantis, Carlos Tavares, ένα σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση για μια εταιρεία που έχει υποστεί κακή διαχείριση και ένα εργατικό δυναμικό που υφίσταται κακομεταχείριση για πάρα πολύ καιρό. Για εβδομάδες, χιλιάδες μέλη της UAW στη Stellantis ζητούν από την εταιρεία να απολύσει τον Carlos Tavares λόγω της αλόγιστης κακοδιαχείρισης της εταιρείας. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να δούμε την εταιρεία να ανταποκρίνεται στην πίεση και να διορθώνει την πορεία. Ο Ταβάρες αφήνει πίσω του ένα χάος από επώδυνες απολύσεις και υπερτιμημένα οχήματα που στοιβάζονται στις αντιπροσωπείες.

Ανυπομονούμε για μια νέα ηγεσία της Stellantis που θα σέβεται τα εργατικά μέλη του UAW και θα είναι έτοιμη να τηρήσει την υπόσχεσή της στην Αμερική επενδύοντας στους ανθρώπους που κατασκευάζουν τα προϊόντα της. Θα συνεχίσουμε να χρησιμοποιούμε όλα τα διαθέσιμα μέσα για να καταστήσουμε υπεύθυνη τη Stellantis και να επιβάλουμε τη σύμβαση που κερδίσαμε το 2023, συμπεριλαμβανομένης της προώθησης παραπόνων για απεργία έως ότου η Stellantis διατηρήσει τις επενδύσεις και τις δεσμεύσεις της προς τους εργαζομένους στο Belvidere, στο Michigan και πέρα ​​από αυτά.

Ανυπομονούμε να συναντηθούμε με τον νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο, με την υποστήριξη χιλιάδων μελών του UAW Stellantis, που έτοιμα να αναλάβουν δράση και να συζητήσουμε το σχέδιό τους να συνεχίσουν να κατασκευάζουν οχήματα παγκόσμιας κλάσης εδώ στις Ηνωμένες Πολιτείες.»

Στο ίδιο μήκος κύματος και οι Καναδοί αντιπρόσωποι Stellantis λένε ότι ο πρώην διευθύνων σύμβουλος Carlos Tavares δεν καταλάβαινε την αγορά της Βόρειας Αμερικής…

Η διαδικασία για τον διορισμό του νέου μόνιμου Διευθύνοντος Συμβούλου έχει αρχίσει και θα επιταχυνθεί για να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025. Στο μεταξύ, θα συσταθεί νέα Προσωρινή Εκτελεστική Επιτροπή, υπό την προεδρία του John Elkann.

 

Προηγούμενο άρθροYadea Fierider: Ηλεκτρικό scooter με €5.995
Επόμενο άρθρο“ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ 2025”: Η τελική αναμέτρηση των 11 φιναλίστ