Το υδρογόνο είναι η άλλη βιώσιμη εναλλακτική λύση στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αλλά ένα ηλεκτρικό όχημα κυψελών καυσίμου υδρογόνου (FCEV) δεν έχει καμία σχέση με ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας (BEV). Ακολουθούν 10 σημαντικές διαφορές (και ορισμένες ομοιότητες) μεταξύ των δύο.

Πηγή ενέργειας

Τόσο τα BEV, όσο και τα FCEV, διαθέτουν ηλεκτρικούς κινητήρες. Ωστόσο, αντλούν την ισχύ τους από εντελώς διαφορετική πηγή. Τα BEV τροφοδοτούνται από μπαταρίες, συνήθως ιόντων λιθίου, που αποθηκεύουν ενέργεια. Τα FCEV τροφοδοτούνται από κυψέλη καυσίμου υδρογόνου. Εκτός από την κυψέλη καυσίμου, το FCEV μπορεί να διαθέτει και μπαταρία για αποθήκευση ενέργειας.

Αποτύπωμα άνθρακα

Τόσο τα FCEV, όσο και τα BEV, έχουν μηδενικές εκπομπές καυσαερίων. Ωστόσο, η ενέργεια τροφοδότησης της κυψέλης καυσίμου και της μπαταρίας, μπορεί να δημιουργήσει αέρια θερμοκηπίου, αντιστοίχως. Η ηλεκτρική ενέργεια επαναφόρτισης της μπαταρίας μπορεί να προέρχεται από σταθμούς παραγωγής ενέργειας ορυκτών καυσίμων. Και το υδρογόνο παράγεται εν πολλοίς με φυσικό αέριο, το οποίο είναι μη ανανεώσιμο. Μια λύση είναι το λεγόμενο «πράσινο υδρογόνο», που παράγεται με χρήση αιολικής, ηλιακής και άλλων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Βάρος

Οι μπαταρίες είναι πιο αποδοτικές από τις κυψέλες καυσίμου, αλλά το υδρογόνο είναι υψηλότερης ενεργειακής πυκνότητας από τις μπαταρίες. Αυτό αποτελεί πλεονέκτημα ειδικά για μεταφορές βαρέως τύπου, μακράς εμβέλειας. Σε ένα φορτηγό με αυτονομία 800 χλμ, το σύστημα κίνησης κυψελών καυσίμου υδρογόνου μπορεί να ζυγίζει έως και δύο τόνους λιγότερο από ένα ηλεκτρικό. Με άλλα λόγια, το υδρογόνο σημαίνει μεγαλύτερη αυτονομία και βαρύτερα ωφέλιμα φορτία.

Αυτονομία

Η αυτονομία των EV ποικίλλει σημαντικά, αναλόγως μοντέλου, από 250 χλμ έως και άνω των 600 χλμ για τα νεότερα και ακριβότερα μοντέλα. Τα αυτοκίνητα καυσίμου υδρογόνου καλύπτουν ή ξεπερνούν άνετα αυτά τα όρια.

Διάρκεια ανεφοδιασμού

Σε έναν απλό φορτιστή, μπορεί να χρειαστούν ώρες για την πλήρη επαναφόρτιση ενός BEV. Ένα FCEV επαναφορτίζεται σε λίγα λεπτά, μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο ακινησίας, κάτι είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον για οχήματα πολλαπλών ημερήσιων αποστολών. Επίσης, τα FCEV είναι λιγότερο ευαίσθητα σε χαμηλές θερμοκρασίες από τα BEV.

Κόστος

Πρόσφατη μελέτη (του Συμβουλίου Υδρογόνου) αναφέρει ότι η απανθρακοποίηση μεσαίων και βαρέων μεταφορών είναι φθηνότερη με την χρήση οχημάτων κυψελών καυσίμου υδρογόνου, παρά μπαταρίας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι μπαταρίες ήταν λιγότερο ελκυστικές λόγω μεγάλου μεγέθους, βάρους, κόστους και διάρκειας επαναφόρτισης. Η πρόοδος στην τεχνολογία υδρογόνου μειώνει γρήγορα το κόστος, που σχετίζεται κυρίως με ακριβά καταλυτικά υλικά, όπως η πλατίνα. Ωστόσο, το TCO των αυτοκινήτων υδρογόνου εξακολουθεί να υπερβαίνει κατά πολύ αυτό των αντίστοιχων ηλεκτρικών.

Ασφάλεια

Τόσο τα FCEV, όσο και τα BEV, έχουν τους δικούς τους κινδύνους ασφαλείας. Με πυκνότητα 14 φορές μικρότερη από του αέρα και υψηλότερη ενεργειακή απόδοση ανά μονάδα μάζας σε σχέση με τα άλλα καύσιμα, το υδρογόνο είναι εξαιρετικά πτητικό και ιδιαίτερα εύφλεκτο. Αυτό απαιτεί πολύπλοκα συστήματα ελέγχου. Στα BEV, το κύριο θέμα είναι η διαχείριση της θερμότητας. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την υπερθέρμανση, η οποία σε κάποιες περιπτώσεις προκαλεί πυρκαγιές που είναι δύσκολο να σβήσουν. Ωστόσο και τα FCEV και τα BEV είναι πολύ ασφαλή και τέτοιου είδους δυσλειτουργίες είναι εξαιρετικά σπάνιες.

Υποδομή

Ενώ η υποδομή επαναφόρτισης των BEV αναπτύσσεται σήμερα με ταχείς ρυθμούς, η υποδομή ανεφοδιασμού υδρογόνου πρέπει να ξεκινήσει σχεδόν από το μηδέν. Προ ενός έτους υπήρχαν λιγότεροι από 1.000 σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου παγκοσμίως. Το υδρογόνο είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο, καθότι δεν υπάρχουν αρκετά αυτοκίνητα υδρογόνου, επομένως δεν έχει νόημα η δημιουργία ακριβών πρατηρίων καυσίμων υδρογόνου. Και εφ’ όσον δεν υπάρχουν αρκετά πρατήρια καυσίμων υδρογόνου, δεν φαίνεται να έχει νόημα η αγορά αυτοκινήτου υδρογόνου.

Δημοτικότητα

Η πιο προφανής διαφορά μεταξύ FCEV και BEV έγκειται στην δημοτικότητα. Τα ηλεκτρικά οχήματα καθιερώνονται. Ένα στα επτά οχήματα που πωλούνται παγκοσμίως είναι πλέον ηλεκτρικό (BEV ή PHEV). Ο αριθμός των FCEV είναι συγκριτικά μικρός. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, προ ενός έτους κυκλοφορούσαν μόλις 40.000 υδρογονοκίνητα οχήματα.

Συμπληρωματικές επιλογές

Ο καλύτερος τρόπος εξέτασης των διαφορών μεταξύ FCEV και BEV δεν είναι να τα εκλάβουμε ως ανταγωνιστικές τεχνολογίες, αλλά ως συμπληρωματικές, αναλόγως των αναγκών, των απαιτήσεων και των περιπτώσεων μετακίνησης. Με το σημερινό επίπεδο τεχνολογίας και υποδομής, το υδρογόνο θα αποτελεί επιλογή κυρίως για ελαφρά και βαρέα επαγγελματικά οχήματα, σε περιοχές όπου είναι εφικτός ο ανεφοδιασμός.

Προηγούμενο άρθροΞεκινά η κοιπραξία των PowerCo και Umicore
Επόμενο άρθροΣυμφωνία Advent Technologies – Hyundai Motor