Το εργοστάσιο της BASF στο Pontecchio Marconi, στην Ιταλία

Το λευκό, σύμφωνα με ανάλυση της BASF, κυριάρχησε στην κατανομή των χρωμάτων στα αυτοκίνητα για το 2019, παρουσιάζει ωστόσο ελαφρά μείωση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Η συνολική κατανομή των χρωμάτων αντικατοπτρίζεται και στα οχήματα τύπου SUV, σε γενικές γραμμές, πάντως, τα μικρά οχήματα έχουν περισσότερο χρώμα.

Είτε οδηγείτε στους αυτοκινητόδρομους της Αμερικής, είτε της Ευρώπης ή της Ασίας, οι πιθανότητες είναι ότι θα δείτε περισσότερα λευκά αυτοκίνητα από κάθε άλλο χρώμα στο δρόμο. Αυτό είναι ένα από τα κεντρικά συμπεράσματα της έκθεσης BASF Color Report για το 2019, για τις εργοστασιακές βαφές αυτοκινήτων. Το 39% σχεδόν όλων των αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν σε όλο τον κόσμο βάφτηκαν λευκά. Πίσω από αυτόν τον αριθμό βρίσκεται μια ενδιαφέρουσα μεταβολή: Παρόλο που το λευκό αποτελεί το πιο δημοφιλές χρώμα, υπάρχουν σημαντικές διαφορές ανάλογα την περιοχή. Ενώ στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού, σχεδόν κάθε δεύτερο αυτοκίνητο βάφεται λευκό, μόνο κάθε τρίτο αυτοκίνητο στη Βόρεια Αμερική και τις χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής (ΕΜΕΑ) βάφεται με αυτό το χρώμα.

Άλλα αχρωματικά χρώματα – μαύρο, γκρι και ασημί- είναι τα επόμενα τρία πιο δημοφιλή χρώματα. Μαζί, επικαλύπτουν το άλλο 39% των αυτοκινήτων που βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής το 2019. Αυτή η τάση υπάρχει και στο πιο δημοφιλές είδος αυτοκινήτων συνολικά: στα οχήματα τύπου SUV. Αλλά ο κόσμος δεν είναι μόνο μαύρος και άσπρος. Το άλλο 22% των νέων οχημάτων παγκόσμια, βάφτηκαν με άλλου είδους χρώματα το 2019. Σχεδόν, το 9% όλων των οχημάτων που παράχθηκαν παγκόσμια ήταν μπλε και το 7% κόκκινο. Καθένα ικανοποιεί μια συναισθηματική ανάγκη του ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου και της ατομικότητάς του. Οι σχεδιαστές της BASF χρησιμοποιούν μοναδικές βαφές, εφέ και άλλες καινοτομίες για να δημιουργήσουν βαθιές και λαμπερές αποχρώσεις.

Τα αυτοκίνητα κατηγορίας Β και άλλα μικρότερα οχήματα είναι πιθανότερο να έχουν ένα διαφορετικό χρώμα. Εκτός από το μπλε και το κόκκινο, το καφέ και το μπεζ αρχίζουν να εμφανίζονται, ειδικά στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική.

 

Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική: Το λευκό φθίνει, το γκρι ανεβαίνει, το μπεζ εκπλήσσει

Με ένα ποσοστό της τάξης του 77%, τα αχρωματικά χρώματα κυριαρχούν ακόμη στην εικόνα των δρόμων στις χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής, παρόλο που το μερίδιο των λευκών αυτοκινήτων, το πιο δημοφιλές χρώμα συνολικά, ελαφρά μειώθηκε. Ενώ η δημοτικότητα του ασημί επίσης φθίνει, το γκρι συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία του με ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 20%. Το τμήμα των υπολοίπων χρωμάτων ανεβαίνει ελαφρά: Σχεδόν κάθε τέταρτο αυτοκίνητο στην Ευρώπη βάφτηκε με ένα διαφορετικό χρώμα. Μέσα στο τμήμα αυτό, το μπλε είναι στην κορυφή επιτυγχάνοντας ένα ποσοστό της τάξης του 11%. Με περίπου 160 διαφορετικές αποχρώσεις, κατέχει επίσης την πρώτη θέση στην ποικιλία των χρωμάτων. Με ποσοστό 2%, το μπεζ εμφανίζεται δυναμικά για πρώτη φορά: “Η ανάγκη για πιο απαλές και οπτικά ομαλές επιφάνειες έχει ως αποτέλεσμα την αυξανόμενη δημοτικότητα των αποχρώσεων του μπεζ – αλλά πρέπει να είναι μοντέρνες και ελκυστικές για να γίνουν αποδεκτές από τον τελικό καταναλωτή”, δήλωσε ο Mark Gutjahr, υπεύθυνος του Σχεδιασμού Χρωμάτων Αυτοκινήτων των χωρών EMEA.

Τα εφέ είναι ένα σημαντικό εργαλείο σχεδιασμού, καθώς αναδεικνύουν την καμπυλότητα και το σχήμα ενός αυτοκινήτου και προσφέρουν μια ιδιαίτερη εμφάνιση. Συνεπώς, η εστίαση σε χρώματα με ειδικό διακοσμητικό αποτέλεσμα ήταν μέρος της αξιολόγησης. Ιδιαίτερα, οι σκούρες βαφές συνδυάζονται συχνά με χρωστικές ειδικής διακόσμησης. Τα λευκά χρώματα κυριαρχούν στα μη μεταλλικά. Επιπλέον, η ανάλυση δείχνει ένα μεγάλο μερίδιο ειδικών διακοσμητικών χρωμάτων μέσα στην παλέτα των υπολοίπων χρωμάτων.

Βόρεια Αμερική: Το λευκό είναι ακόμη στην κορυφή, αλλά αυτό αλλάζει

Στους δρόμους της Βόρειας Αμερικής τα αχρωματικά χρώματα είναι ξεκάθαρα η πλειοψηφία: λευκό, μαύρο, ασημί και γκρι καλύπτουν το 77% της αγοράς, ακολουθώντας τις παγκόσμιες τάσεις. Σε σύγκριση όμως με την παγκόσμια τάση, η κατανομή των χρωμάτων είναι πιο ισορροπημένη, καθώς το πιο δημοφιλές χρώμα, το λευκό, καταλαμβάνει μόνο το 29% της συνολικής κατανομής. Η βορειοαμερικανική αγορά παρουσιάζει πρώτη τη μεταβολή από τα ζεστά λευκά – αυτά με τις κίτρινες αποχρώσεις– σε πιο ψυχρά λευκά – εκείνα με τις μπλε αποχρώσεις και το εφέ του λευκού περλέ, ιδιαίτερα σε πολυτελή και ηλεκτρικά οχήματα.

Επιπλέον, η Βόρεια Αμερική είναι ένας παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα των ημιφορτηγών. Καθώς αλλάζουν από χρηστικά εργαλεία σε πολυτελή οχήματα, παρουσιάζουν μια τάση προς τα βαθιά, πλούσια μαύρα, μαζί με ένα μεγάλο αριθμό λευκών φορτηγών (38%) και ένα σχετικά υψηλό μερίδιο αγοράς κόκκινων με 11%. “Δεν είναι τα φορτηγάκια του πατέρα σας”, δήλωσε ο Paul Czornij, υπεύθυνος σχεδιασμού για τη Βόρεια Αμερική. “Είναι πολυτελή οχήματα και υιοθετούν τα χρώματα που βλέπετε στο σχεδιασμό της αγοράς πολυτελών οχημάτων”.

Ασία-Ειρηνικός: Αύξηση των χρωμάτων, ενώ το λευκό ακόμη κυριαρχεί

Τα περισσότερα οχήματα στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού είναι αχρωματικά, με ένα αμετάβλητο ποσοστό 77%. Σχεδόν κάθε δεύτερο αυτοκίνητο εδώ παραμένει λευκό, με ένα κυρίαρχο 49%, το οποίο είναι το υψηλότερο ανάμεσα σε όλες τις περιοχές. Το λευκό περλέ είναι ιδιαίτερα δημοφιλές. Από την άλλη πλευρά, το μαύρο είναι ακόμη χαμηλά σε σύγκριση με άλλες περιοχές, αλλά προτιμάται σαν μια σπορ και ιδιαίτερη επιλογή. Οι διαφορετικές αποχρώσεις, τόνοι και εφέ των υπολοίπων χρωμάτων είναι χαρακτηριστικά στην Ασία-Ειρηνικό. Ανάμεσα σε αυτά τα χρώματα, το μπλε είναι στην κορυφή με 7%, καθώς παρουσιάζεται συχνά στα ηλεκτρικά οχήματα (EV), ακολουθούμενο από το κόκκινο στο 6%.

“Το μπλε και το λευκό υποστηρίζουν την εικόνα του καθαρού, απλού και διαχρονικού σχεδιασμού”, είπε ο Chiharu Matsuhara, υπεύθυνος Σχεδιασμού Χρωμάτων Ασίας-Ειρηνικού. Οι αγοραστές αυτοκινήτων στις χώρες της Ασίας-Ειρηνικού ζητούν επίσης υψηλότερη ποιότητα στον σχεδιασμό και εξατομικευμένο χαρακτήρα. “Το γκρι παίζει έναν σημαντικό ρόλο για τα EV, με μοναδικά εφέ, όπως τα ημι-αδιαφανή και τα μεταξωτά χρώματα που ενισχύουν τη φουτουριστική εικόνα των νέων τεχνολογιών, περιλαμβανομένων των αυτόνομων οχημάτων και των αυτοκινήτων κοινής χρήσης. Τα νέα EV φέρνουν νέες αξίες και νέο σχεδιασμό χρωμάτων στη βιομηχανία αυτοκινήτων συνολικά”.

Νότια Αμερική: Το λευκό και το κόκκινο εξακολουθούν να είναι τα αγαπημένα χρώματα

Το λευκό παραμένει το αγαπημένο χρώμα ανάμεσα στους νοτιαμερικανούς καταναλωτές, καταλαμβάνοντας ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 39%. Αυτή η τάση υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια. “Συνδεδεμένο με την τεχνολογία στις αρχές του 2010, με το λανσάρισμα των κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών μικροσυσκευών αυτού του χρώματος, το λευκό σήμερα ενισχύει την πλευρά του ‘περιβαλλοντικού χρώματος’, καθώς σχετίζεται με την καθαρότητα και την απλότητα του αέρα και του νερού και με τη προστασία του περιβάλλοντος”, επισήμανε ο Marcos Fernandes, Διευθυντής του τομέα Χρωμάτων Αυτοκινήτων της BASF για τη Νότια Αμερική. Άλλα αχρωματικά χρώματα είναι επίσης μέρος των προτιμήσεων των αγοραστών: το 23% επιλέγει ασημί και το 14% γκρι. Το μαύρο, το οποίο καλύπτει το 11% της αγοράς, είναι λιγότερο δημοφιλές στη Νότια Αμερική, σε σχέση με 16% σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ανάμεσα στα υπόλοιπα χρώματα, το κόκκινο συνεχίζει να κατακτά τις καρδιές των νοτιαμερικανών, με το 8% του μεριδίου αγοράς, ακολουθούμενο από το μπλε και το μπεζ. “Το κόκκινο έχει παραδοσιακή παρουσία στις πωλήσεις, είναι ένα ζωντανό χρώμα, συνδεδεμένο με τη σπορ διάθεση και την ομορφιά και επιπλέον ένα χρώμα που διατηρεί  την αξία του στη μεταπώληση”, συμλπήεωσε ο M. Fernandes.

Το τμήμα Coatings της BASF

Η έκθεση BASF Color Report για τις εργοστασιακές βαφές αυτοκινήτων είναι μια ανάλυση δεδομένων από το τμήμα Coatings της BASF, με βάση την παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων και την εφαρμογή βαφών σε ελαφρά οχήματα το 2019.

Το τμήμα Coatings της BASF είναι ένας παγκόσμιος ειδικός στην ανάπτυξη, παραγωγή και εμπορία καινοτόμων και βιώσιμων εργοστασιακών βαφών αυτοκίνητων και επιχρισμάτων, διακοσμητικών βαφών, καθώς και επιχρισμάτων επεξεργασίας επιφανειών που εφαρμόζονται σε μεταλλικά, πλαστικά και γυάλινα υποστρώματα για ένα ευρύ φάσμα κλάδων. Το χαρτοφυλάκιο συμπληρώνεται από το πρόγραμμα “Καινοτομία πέρα από το χρώμα”, το οποίο αποσκοπεί στην ανάπτυξη νέων αγορών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Δημιουργούμε προηγμένες και αποδοτικές λύσεις και με τις επιδόσεις, τη σχεδίαση και τις νέες εφαρμογές που αναπτύσσουμε, ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες των συνεργατών μας σε όλο τον κόσμο. Η BASF διαθέτει τις δεξιότητες, τις γνώσεις και τους πόρους μιας παγκόσμιας, δι-επιστημονικής ομάδας προς όφελος των πελατών της και ένα εκτεταμένο δίκτυο εγκαταστάσεων παραγωγής στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, τη Νότια Αμερική και την Ασία-Ωκεανία. Το 2018, το τμήμα Coatings κατέγραψε συνολικές πωλήσεις ύψους περίπου 3,86 δισ. ευρώ.

Περισσότεροι από 122.000 άνθρωποι εργάζονται στο Όμιλο της BASF παγκοσμίως. Η γκάμα των προϊόντων της διαρθρώνεται σε έξι τομείς: Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care και Agricultural Solutions. Η BASF κατέγραψε πωλήσεις περίπου 63 δισ. ευρώ το 2018, ενώ είναι εισηγμένη στα χρηματιστήρια της Φρανκφούρτης και των ΗΠΑ.

Προηγούμενο άρθροΠροσαρμογή οδικών θαλάμων για φόρτιση EV
Επόμενο άρθροΗ GreenMobility με EV car-sharing στο Βέλγιο