Εξέλιξη συνόλου κυκλοφορούντων οχημάτων στην ΕΕ (σε μονάδες). Πηγή: ACEA

Η έκθεση «Οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους» της ACEA αναφέρεται στα πιο πρόσφατα δεδομένα για τον αριθμό των κυκλοφορούντων οχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης.

Η έκθεση κυκλοφορούντων οχημάτων της ACEA περιλαμβάνει επίσης άλλα βασικά δεδομένα, όπως η μέση ηλικία των οχημάτων, οι τύποι ισχύος κ.ά. Πέραν των υπολοίπων, το πιο ενδιαφέρον στοιχείο για τη χώρα μας είναι πως σε ολόκληρη της Ευρωπαϊκή Ένωση ο πλέον γηρασμένος στόλος είναι ο ελληνικός.

Τα δεδομένα είναι αποκαλυπτικά καθώς καταδεικνύουν πως τα δεδομένα πωλήσεων διαφορετικών τύπων οχημάτων, όπως τα ηλεκτρικά μπαταρίας (BEV), αποκαλύπτουν μια διαφορετική εικόνα για τα οχήματα που κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Παρά το γεγονός ότι τα BEV είναι πλέον η τρίτη πιο δημοφιλής επιλογή για τους αγοραστές νέων αυτοκινήτων, με μερίδιο αγοράς σχεδόν 15% των πωλήσεων, αντιπροσωπεύουν μόνο το 1,2% των κυκλοφορούντων οχημάτων στην ΕΕ.

Τα δεδομένα υπογραμμίζουν το γεγονός ότι μπορεί να χρειαστούν αρκετά χρόνια, ακόμη και δεκαετίες, για να αντικατασταθούν τα παλαιότερα από νεότερα οχήματα εξοπλισμένα με καθαρότερες και πιο πράσινες τεχνολογίες. Τα παλαιότερα οχήματα διαθέτουν συνήθως λιγότερο αποδοτικές τεχνολογίες, άρα εκπέμπουν περισσότερους ρύπους. «Αυτό τονίζει τη σημασία της διασφάλισης ότι αυτά τα παλαιότερα οχήματα θα αντικατασταθούν σύντομα από πιο πράσινα, καθαρά και ασφαλέστερα μοντέλα στα οποία ο κλάδος μας έχει επενδύσει σε μεγάλο βαθμό» επισημαίνει η Sigrid de Vries, Γενική Διευθύντρια της ACEA.

Η φετινή έκθεση διαπίστωσε, επίσης, ότι η μέση ηλικία όλων των τύπων οχημάτων αυξάνεται σταδιακά, καθώς και ο αριθμός των οχημάτων που κυκλοφορούν. Κυκλοφορούσαν πλέον 252 εκατομμύρια αυτοκίνητα στην ΕΕ το 2022, αύξηση 1% σε σχέση με το 2021. Ο αριθμός των βαν, των φορτηγών και των λεωφορείων αυξάνεται επίσης, ενισχύοντας τη σημασία της επιτάχυνσης της υιοθέτησης ηλεκτρικών μπαταρίας και άλλων μοντέλων με μηδενικές εκπομπές ρύπων στην Ευρώπη για αυτές τις κατηγορίες οχημάτων. Από όλους τους τύπους οχημάτων, τα λεωφορεία με μερίδιο σχεδόν 2% των κυκλοφορούντων να είναι ηλεκτρικά μπαταρίας πρωτοστατούν στην πράσινη μετάβαση. Τα αυτοκίνητα συνεχίζουν να αυξάνουν τη δημοτικότητά τους ως σημαντικά μέσα μεταφοράς, καθώς ο αριθμός των αυτοκινήτων ανά 1.000 κατοίκους αυξήθηκε και πάλι. Στην πραγματικότητα, τα στοιχεία δείχνουν ότι η πλειονότητα των ευρωπαϊκών νοικοκυριών εξακολουθεί να διαθέτει αυτοκίνητο.

«Η έκθεση καταδεικνύει πως ενώ οι νομοθετικοί στόχοι μπορούν να βοηθήσουν στην αλλαγή, αποτελούν μόνο ένα μέρος του παζλ για την απελευθέρωση των οδικών μεταφορών από τον άνθρακα. Η Ευρώπη χρειάζεται ένα ευρύτερο πλαίσιο συνθηκών, όπως υποδομές φόρτισης και φορολογικά κίνητρα αγοράς, για να τονωθεί η ζήτηση για νέα μοντέλα και να αντικατασταθούν τα οχήματα στους δρόμους της Ευρώπης με καθαρότερα και πιο πράσινα μοντέλα» τονίζει η κ. de Vries.

Αναλυτικά

  • Το 2022, ο στόλος επιβατικών αυτοκινήτων της ΕΕ αυξήθηκε κατά 1% σε σύγκριση με το 2021. Τα κυκλοφορούντα αυτοκίνητα στην ΕΕ ήταν 252.237.775 ενώ συνολικά στην ΕΕ, την ΕΖΕΣ και το ΗΒ κυκλοφορούσαν 297.170.530 επιβατικά αυτοκίνητα. Σχεδόν όλες οι χώρες της ΕΕ διεύρυναν τον στόλο αυτοκινήτων τους, η μεγαλύτερη ανάπτυξη σημειώθηκε στη Ρουμανία (+3,3%). Στη Ελλάδα τα κυκλοφορούντα αυτοκίνητα το 2022 αυξήθηκαν κατά 1,6%.
  • 30,2 εκατομμύρια βαν κυκλοφορούν σε όλη την ΕΕ, σχεδόν τα μισά από τα οποία βρίσκονται σε τρεις χώρες: Γαλλία (6,3 εκατ.), Ιταλία (4,4 εκατ.) και Ισπανία (4 εκατ.). Στην Ελλάδα κυκλοφορούν 955.997 βαν (+1,2%).
  • 6,5 εκατομμύρια μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα κυκλοφορούν στην ΕΕ, αύξηση 1,9% σε σύγκριση με το 2021. Με σχεδόν 1,3 εκατομμύρια οχήματα, η Πολωνία διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο φορτηγών. Στην Ελλάδα κυκλοφορούν 224.719 μεσαία και βαρέα φορτηγά (-0,4%).
  • Τα λεωφορεία που κυκλοφορούν σε όλη την ΕΕ είναι 720.783, σχεδόν τα μισά από τα οποία βρίσκονται σε τρεις χώρες: Πολωνία (128.677), Ιταλία (100.014) και Γαλλία (94.074). Στην Ελλάδα κυκλοφορούν 27.662 λεωφορεία (-1,3%).
  • Τα επιβατικά αυτοκίνητα της ΕΕ είναι πλέον κατά μέσο όρο ηλικίας 12,3 ετών. Η Ελλάδα, η Εσθονία και η Τσεχία διαθέτουν τους γηραιότερους στόλους αυτοκινήτων, με οχήματα ηλικίας 17,3 ετών, 16,6 και 15,9 ετών αντιστοίχως. Τα νεότερα αυτοκίνητα βρίσκονται στο Λουξεμβούργο (7,9 ετών), στην Αυστρία και τη Δανία (8,9 ετών).
  • Η μέση ηλικία των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ είναι 12,5 έτη. Από τις τέσσερις μεγάλες αγορές της ΕΕ, η Ιταλία έχει τον γηραιότερο στόλο φορτηγών (14,7 ετών), ακολουθούμενη από την Ισπανία (14 ετών). Ο γηραιότερος στόλος βαν είναι μακράν όλων ο ελληνικός με μέση ηλικία τα 21,4 έτη. Οι αμέσως επόμενοι είναι της Ρουμανίας (15,8 ετών) και της Πορτογαλίας (15,5 ετών).
  • Τα φορτηγά έχουν μέσο όρο ηλικίας 13,9 ετών στην ΕΕ. Με μέσο όρο ηλικίας τα 23 έτη, η Ελλάδα έχει τον γηραιότερο στόλο φορτηγών, ακολουθούμενη από τη Ρουμανία (20,9 ετών), ενώ τα νεότερα βρίσκονται στην Αυστρία (6,7 ετών) και στη Δανία (7,9 ετών).
  • Τα κυκλοφορούντα λεωφορεία στην ΕΕ είναι κατά μέσο όρο 12,5 ετών. Με ηλικία 18,8 ετών, τα ελληνικά λεωφορεία είναι τα γηραιότερα στην περιοχή. Μόνο επτά χώρες στην ΕΕ διαθέτουν στόλο λεωφορείων ηλικίας μικρότερης των 10 ετών. Η Αυστρία έχει τον νεότερο στόλο λεωφορείων (4,4 ετών).
  • Παρά την έντονη αύξηση πωλήσεων που καταγράφουν τα τελευταία χρόνια, τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα αυτοκίνητα (ηλεκτρικά μπαταρίας και plug-in υβριδικά) εξακολουθούν να αποτελούν μόνο το 1,2% του συνολικού στόλου αυτοκινήτων της ΕΕ. Μόνο έξι χώρες έχουν μερίδιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας υψηλότερο του 2%. Στην Ελλάδα το μερίδιο των κυκλοφορούντων BEV είναι 0,1%, το ίδιο και των PHEV, τα υβριδικά καλύπτουν το 1,2% των κυκλοφορούντων, φυσικού αερίου και LPG από 0,1%, ντίζελ 8,7% και βενζίνης 89,6%.
  • Τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που κινούνται με ντίζελ εξακολουθούν να κυριαρχούν στην ΕΕ με 90,7% του στόλου και μόλις το 0,8% των βαν είναι ηλεκτρικά μπαταρίας. Στην Ελλάδα 35,3% των βαν είναι βενζίνης, 38,6% ντίζελ και υπάρχει ένα ποσοστό 25,9% που είναι αδιευκρίνιστο.
  • Το 96% όλων των φορτηγών στην ΕΕ κινούνται με ντίζελ, ενώ με βενζίνη το 0,7% του στόλου. Μόνο το 0,1% των φορτηγών στην ΕΕ έχουν κινητήρα μηδενικών εκπομπών. Στη χώρα μας το 0,1% είναι βενζίνης, το 56,8% ντίζελ και το 43,1% αδιευκρίνιστο.
  • Τα λεωφορεία ντίζελ αντιπροσωπεύουν το 90,5% του στόλου της ΕΕ, μόνο το 1,9% είναι ηλεκτρικά μπαταρίας και 2% υβριδικά. Ωστόσο, σημαντικό μερίδιο ηλεκτρικών λεωφορείων βρίσκονται στην Ολλανδία (15,9%), στο Λουξεμβούργο (12,7%) και στην Ιρλανδία (13,1%). Στην Ελλάδα το 78% των λεωφορείων είναι ντίζελ, το 4,3% φυσικού αερίου και το 17,7% αδιευκρίνιστο.
  • Η ΕΕ αριθμεί 574 επιβατικά αυτοκίνητα και 85 επαγγελματικά οχήματα και λεωφορεία ανά 1.000 κατοίκους. Στην Ελλάδα έχουμε 525 επιβατικά και 116 επαγγελματικά οχήματα και λεωφορεία ανά 1.000 κατοίκους
  • Η Πολωνία έχει την υψηλότερη πυκνότητα αυτοκινήτων στην ΕΕ (703 ανά 1.000 άτομα), ενώ η Κύπρος έχει την υψηλότερη πυκνότητα επαγγελματικών οχημάτων και λεωφορείων (137 ανά 1.000 κατοίκους). Αντίθετα, η χαμηλότερη πυκνότητα αυτοκινήτων βρίσκεται στη Λετονία (410). Η Λιθουανία και η Γερμανία έχουν τη χαμηλότερη πυκνότητα επαγγελματικών οχημάτων και λεωφορείων (52).
  • Στη Λετονία, σχεδόν το 43% όλων των νοικοκυριών δεν διαθέτουν αυτοκίνητο, ενώ το 31,3% των γαλλικών νοικοκυριών έχει δύο επιβατικά αυτοκίνητα. Η μέση ετήσια απόσταση που διανύεται είναι 12.540 χιλιόμετρα.

Προηγούμενο άρθροΟ Massimo Frascella επικεφαλής σχεδιασμού της Audi
Επόμενο άρθροEcomobility: Οι μαθητές και οι συνθήκες μετακίνησης