
Ο ευρωπαϊκός κλάδος των εταιρικών στόλων εμφανίζεται βαθιά διχασμένος σχετικά με την πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Greening Corporate Fleets», η οποία προβλέπει την εισαγωγή υποχρεωτικού πλαισίου με δεσμευτικά ποσοστά ηλεκτρικών οχημάτων για τους εταιρικούς στόλους. Η ανακοίνωση του σχεδίου αναμένεται εντός της εβδομάδας.
Οι εταιρικές ταξινομήσεις αντιστοιχούν περίπου στο 60% της αγοράς επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ και σχεδόν στο 100% των πωλήσεων επαγγελματικών οχημάτων, γεγονός που σημαίνει ότι η επιτάχυνση της υιοθέτησης οχημάτων μηδενικών εκπομπών σε αυτόν τον τομέα θα στήριζε ουσιαστικά την ατζέντα αποανθρακοποίησης της Επιτροπής.
Πολιτικά ευαίσθητο ζήτημα
Η δικηγορική εταιρεία Squire Patton Boggs επισημαίνει ότι υπάρχουν «σημαντικές πολιτικές ευαισθησίες» γύρω από το νομοσχέδιο της υποχρέωσης, καθώς τα κράτη-μέλη της ΕΕ διαφωνούν ως προς «τη βιωσιμότητα εθνικών στόχων, την αναλογικότητα πιθανών κριτηρίων τοπικού-εθνικού περιεχομένου και το διοικητικό βάρος των νέων απαιτήσεων». Σύμφωνα με την ίδια πηγή, η Επιτροπή ενδέχεται τελικά να καταλήξει στη θέσπιση εθνικών στόχων για τη σταδιακή αύξηση των οχημάτων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών στους εταιρικούς στόλους. Επιπλέον, οι διαχειριστές στόλων ενδέχεται να υποχρεωθούν να υποβάλλουν συγκεκριμένα στοιχεία για τα χαρακτηριστικά των οχημάτων και τις επιδόσεις τους ως προς τις εκπομπές στις εθνικές αρχές.
Αντιδράσεις στόλων και κατασκευαστών
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) υποστηρίζει ότι τα κίνητρα είναι πολύ πιο αποτελεσματικά από τις υποχρεώσεις στην προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων, επικαλούμενη τη Νορβηγία και το Βέλγιο ως χαρακτηριστικά παραδείγματα, όπου φοροαπαλλαγές, επιδοτήσεις αγοράς, κίνητρα διοδίων και άλλα προνόμια, όπως προνομιακή στάθμευση και χρήση λεωφορειολωρίδων, έχουν εκτοξεύσει τη διείσδυση των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Στο πλαίσιο της διαβούλευσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την πρωτοβουλία «Greening Corporate Fleets», στόλοι οχημάτων, εταιρείες leasing και ενοικίασης έχουν ήδη εκφράσει έντονη αντίθεση στην πρόταση για υποχρεωτικό ποσοστό οχημάτων μηδενικών εκπομπών.
Ο Όμιλος Bosch, που διαχειρίζεται στόλο 10.000 οχημάτων στη Γερμανία, σημειώνει ότι η υιοθέτηση κλιματικά ουδέτερων αυτοκινήτων (ZEV) εξαρτάται κυρίως από το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας, τη διαθεσιμότητα υποδομών και τους χρόνους φόρτισης. Συνέστησε επίσης να αποφευχθούν οι υποχρεωτικές ποσοστώσεις για τους στόλους, υποστηρίζοντας ότι «θα επιβάλουν πρόσθετα χρηματοοικονομικά και διοικητικά βάρη σε εταιρείες που ήδη έχουν κίνητρα, μέσω της υφιστάμενης νομοθεσίας ETS II, CSRD και άλλων, να μειώσουν τις εκπομπές CO2».
Παρασκηνιακές πιέσεις της τελευταίας στιγμής
Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, στις 8 Δεκεμβρίου, το Reuters μετέδωσε ότι συμμαχία 67 κατασκευαστών οχημάτων, καθώς και εταιρειών leasing και ενοικίασης, απέστειλε επιστολή στην Επιτροπή, καλώντας την να μην προχωρήσει στην επιβολή υποχρεωτικών στόχων για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων για τους εταιρικούς στόλους. Υποστήριξαν ότι τα EV είναι ακριβότερα στην απόκτηση και στη χρήση, ενώ οι υποδομές φόρτισης σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση παραμένουν ανεπαρκείς για να υποστηρίξουν μαζική ηλεκτροκίνηση.
Ο Όμιλος BMW προειδοποίησε ότι «η επιβολή ποσοστώσεων για εταιρικούς στόλους μηδενικών εκπομπών θα στρεβλώσει τις αγορές, θα πιέσει τις υπολειμματικές αξίες και θα αυξήσει το κόστος για τις εταιρείες leasing και τους διαχειριστές στόλων». Εκτός αυτών, πρόσθεσε ότι η υποχρεωτική χρήση ηλεκτρικών εταιρικών αυτοκινήτων από εργαζομένους που δεν το επιθυμούν ενδέχεται να οδηγήσει σε στροφή προς επιδόματα, επιβραδύνοντας την υιοθέτηση των EV και αυξάνοντας τη μέση ηλικία του υφιστάμενου στόλου στην Ευρώπη. Κατά τη BMW, η πρόκληση εντοπίζεται στην τόνωση της ζήτησης και όχι της προσφοράς, με την ΕΕ να οφείλει να εξασφαλίσει επαρκείς υποδομές και προσιτή ενέργεια ώστε να ενθαρρύνει τη μετάβαση των στόλων στην ηλεκτροκίνηση.
Τα κίνητρα αγοράς και οι επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης έχουν στηρίξει την επιτυχημένη υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων σε κράτη-μέλη της ΕΕ. Η κατάργηση αυτών των κινήτρων στην Ολλανδία και τη Γερμανία, για παράδειγμα, υπονόμευσε τους όγκους πωλήσεων EV.
Πράσινοι στόλοι υπέρ της υποχρέωσης
Ωστόσο, μέλη εταιρικών στόλων που συμμετέχουν στο δίκτυο EV100 της Climate Group υποστηρίζουν την ιδέα μιας υποχρέωσης για τους εταιρικούς στόλους, υπό την προϋπόθεση ότι θα συνοδεύεται από τα κατάλληλα κίνητρα και επενδύσεις σε υποδομές. Η Climate Group αναφέρει ότι μια τέτοια υποχρέωση θα επιτάχυνε δραστικά τις πωλήσεις EV, θα πίεζε τις τιμές προς τα κάτω και θα δημιουργούσε μια δυναμική αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων. Επίσης, έχει καλέσει την Επιτροπή να θεσπίσει στόχο 100% για επιβατικά οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το 2030, 100% μηδενικών εκπομπών για τα βαν και τα μεσαίας κατηγορίας επαγγελματικά έως το 2035 και 100% μηδενικών εκπομπών για βαρέα οχήματα έως το 2040.
Δεκαεννέα μεγάλοι εταιρικοί στόλοι, μεταξύ των οποίων οι AstraZeneca, Coca-Cola, EDF, Geopost, IKEA, Tesco και Zurich Insurance, υπέγραψαν επιστολή στήριξης της επιβολής υποχρεωτικού πλαισίου για εταιρικούς στόλους ελαφρών, μεσαίων και βαρέων οχημάτων, τονίζοντας ότι «θα αποτελούσε σημαντικό εργαλείο για τη διευκόλυνση της υιοθέτησης οχημάτων μηδενικών εκπομπών, παράλληλα με τις απαραίτητες προϋποθέσεις, όπως η διασφαλισμένη προσφορά τέτοιων οχημάτων και η συνεπής ανάπτυξη υποδομών φόρτισης σε ολόκληρη την ΕΕ».
Ο Galileo Barbieri, υπεύθυνος κανονιστικών θεμάτων για τα ηλεκτρικά οχήματα και την ευελιξία στην EDF, δήλωσε ότι «όλοι γνωρίζουν πως οι εταιρικοί στόλοι αποτελούν τον μεγαλύτερο μοχλό της αγοράς αυτοκινήτου στην Ευρώπη. Αν πιέσουμε πραγματικά την ηλεκτροκίνηση σε αυτό το τμήμα, θα λειτουργήσει εξαιρετικά, όχι μόνο για την πρωτογενή αγορά αλλά και για τη δευτερογενή, μειώνοντας το κόστος για όλους».
«Αυτή είναι η στιγμή της αλήθειας για τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη», δήλωσε ο Dominic Phinn, επικεφαλής μεταφορών της Climate Group. «Διατηρώντας σταθερό τον στόχο του 2035, θέτοντας φιλόδοξους και δεσμευτικούς στόχους για τους εταιρικούς στόλους και επενδύοντας σε ένα σύγχρονο δίκτυο, η Ευρώπη μπορεί να εξασφαλίσει τη θέση της στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας κούρσας για καθαρές μεταφορές. Αν χάσει τώρα την αποφασιστικότητά της, διακινδυνεύει όχι μόνο την αυτοκινητοβιομηχανία της, αλλά και τη θέση της στην παγκόσμια οικονομία.»













