Η Volkswagen Group αναστέλλει την παραγωγή σε δύο εργοστάσιά της, ενώ ο προμηθευτής εξαρτημάτων Bosch προχωρά σε απολύσεις 13.000 εργαζομένων.

Και οι δύο εταιρείες επικαλούνται παρόμοιους λόγους για τις περικοπές: χαμηλή ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα (EVs). Όμως το πρόβλημα ξεπερνά τα EVs. Ολόκληρη η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε βαθιά κρίση.

Επιβράδυνση της ζήτησης για BEV

Δεν υπάρχουν αρκετοί αγοραστές για τα αμιγώς ηλεκτρικά BEVs που παράγει η Volkswagen Group. Για τον λόγο αυτό, ο όμιλος αναστέλλει την παραγωγή για μία εβδομάδα στα μέσα Οκτωβρίου στα εργοστάσια της Δρέσδης (που ειδικεύεται σε μπαταρίες και πρωτότυπα) και του Τσβίκαου, όπου κατασκευάζονται τα ID.3, ID.4 και Audi Q4 e-tron.

Επώδυνη παραδοχή

Τα δύο εργοστάσια παράγουν συνολικά έξι διαφορετικά μοντέλα BEV για τις μάρκες VW, Audi και Cupra. Το Τσβίκαου μόνο παράγει σχεδόν το ήμισυ της συνολικής παραγωγής BEV του ομίλου, γεγονός που καθιστά την παύση παραγωγής επώδυνη παραδοχή υπερπαραγωγικής ικανότητας.
Ο όμιλος σχεδιάζει επίσης μείωση της εργάσιμης εβδομάδας κατά μία ημέρα στο εργοστάσιο του Όσναμπρικ, ενώ εξετάζει προσωρινό κλείσιμο του εργοστασίου του Έμντεν, όπου παράγονται τα ID.4 και ID.7.

«Η Volkswagen προσαρμόζει το παραγωγικό της πρόγραμμα ανάλογα με τη ζήτηση των πελατών για τα μοντέλα που κατασκευάζονται σε κάθε εργοστάσιο», ανέφερε η εταιρεία. «Σε ορισμένες μονάδες, αυτό θα οδηγήσει σε ακυρώσεις βαρδιών, ενώ σε άλλες σε πρόσθετες βάρδιες.»

«Πτώση της ζήτησης»

Η προσθήκη βάρδιων Σαββατοκύριακου στο εργοστάσιο του Βόλφσμπουργκ αποκαλύπτει πολλά για την αλλαγή προτεραιοτήτων του ομίλου: δεν είναι μόνο η έδρα της VW, αλλά και το κέντρο παραγωγής κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Ο CEO του ομίλου, Oliver Blume, είχε ήδη επισημάνει πριν τις περικοπές ότι οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν «σαφή πτώση της ζήτησης για BEVs», προκαλώντας «μαζικές αλλαγές» στον κλάδο.

Υποτονικές πωλήσεις EVs

Οι πωλήσεις BEV στην Ευρώπη αυξάνονται πιο αργά από τις προβλέψεις. Σύμφωνα με την ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), μόλις 16% των νέων αυτοκινήτων είναι BEV, ενώ 37% είναι υβριδικά (συνδυάζουν κινητήρα καύσης και ηλεκτρικό μοτέρ).

Δημόσια φόρτιση και ανησυχίες καταναλωτών

Τα στοιχεία της ACEA δείχνουν έντονες περιφερειακές διαφορές: πολύ υψηλή διείσδυση στη Νορβηγία, πρωτοπόρο χώρα στην ηλεκτροκίνηση, αλλά πολύ χαμηλή στη Νότια Ευρώπη και σε περιοχές με ανεπαρκές δίκτυο φόρτισης.
Η υποτονική ζήτηση για αμιγώς ηλεκτρικά BEVs, σε αντίθεση με την ισχυρή προτίμηση προς τα υβριδικά, δείχνει ότι οι καταναλωτές εξακολουθούν να ανησυχούν για την αυτονομία και την προσβασιμότητα δικτύων φόρτισης.
Η VW δεν είναι η μόνη που αντιδρά. Η Stellantis έχει επίσης ανακοινώσει παύσεις παραγωγής σε πολλά ευρωπαϊκά εργοστάσιά της.

Μαζικές απώλειες θέσεων εργασίας

Η επιβράδυνση πλήττει ιδιαίτερα τη Γερμανία. Η Bosch ανακοίνωσε 13.000 απολύσεις στη Γερμανία έως το 2030, δηλαδή 10% του εγχώριου εργατικού δυναμικού και 3% του παγκόσμιου. Αυτό έρχεται πέραν των 9.000 απολύσεων του προηγούμενου έτους.
Οι λόγοι: αναιμική αγορά αυτοκινήτου, κυρίως λόγω υποαπόδοσης των BEVs, και έντονες πιέσεις τιμών από τον ανταγωνισμό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει χάσει περίπου 51.500 θέσεις εργασίας μέσα σε έναν χρόνο, δηλαδή 7% του συνολικού εργατικού δυναμικού.
Περικοπές ανακοινώθηκαν όχι μόνο από τη Bosch, αλλά και από Schaeffler και Continental. Οι Mercedes-Benz, BMW και Audi έχουν εκδώσει προειδοποιήσεις για μείωση κερδών, ξεκινήσει προγράμματα λιτότητας και ανακοινώσει απολύσεις.

«Γερμανική πολυκρίση»

Το χειρότερο είναι ότι δεν υπάρχει μία μόνο αιτία για την κρίση. Ο ειδικός του κλάδου Stefan Bratzel την αποκαλεί «γερμανική πολυκρίση», αποτέλεσμα πολλών παραγόντων:

  • Η αιφνίδια λήξη των επιδοτήσεων EV στη Γερμανία στο τέλος του 2023 αναστάτωσε τη διαδικασία ηλεκτροποίησης.
  • Οι εξαγωγές (80% της γερμανικής παραγωγής) απειλούνται: στην Κίνα μαίνεται πόλεμος τιμών, ενώ οι δασμοί του Τραμπ μειώνουν την ανταγωνιστικότητα των γερμανικών μοντέλων στις ΗΠΑ.
  • Οι υψηλές τιμές ενέργειας, κληρονομιά του πολέμου στην Ουκρανία, αυξάνουν το κόστος παραγωγής στη Γερμανία έναντι φθηνότερων περιοχών της Ανατολικής Ευρώπης ή της Ασίας.
  • Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες επεκτείνονται όχι μόνο στην Κίνα αλλά και στην Ευρώπη, προσφέροντας ποιοτικά και φθηνότερα EVs, που κερδίζουν έδαφος εις βάρος των ευρωπαϊκών —ιδίως των γερμανικών— εταιρειών.

Όλα αυτά συνθέτουν πράγματι μια πολυκρίση και μια κρίσιμη καμπή για τους γερμανούς πολιτικούς και βιομηχανικούς παράγοντες.
Οι αποφάσεις τους θα κρίνουν αν ο γερμανικός αυτοκινητικός κλάδος θα συνεχίσει την πορεία προς τη βιομηχανική παρακμή, ή αν θα ανακτήσει τη δύναμη και τη ζωντάνια που χρειάζεται για να αντιμετωπίσει τον κινεζικό ανταγωνισμό, να ξεπεράσει τους αμερικανικούς δασμούς και να κερδίσει ξανά τους ευρωπαίους καταναλωτές.

Προηγούμενο άρθροΜελέτη: Εκπαίδευση και ασφάλεια των στόλων
Επόμενο άρθροTesla: Aναβαθμίσεις σε Model 3 και Model Y