
Μία μόνο πρόταση στο πλαίσιο εμπορικής συμφωνίας Ηνωμένων Πολιτειών – Ευρωπαϊκής Ένωσης θα μπορούσε να φέρει μερικές από τις μεγαλύτερες αλλαγές που έχει δει η αυτοκινητοβιομηχανία σε αυτόν τον αιώνα.
«Όσον αφορά τα αυτοκίνητα, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση προτίθενται να αποδεχθούν και να παρέχουν αμοιβαία αναγνώριση στα πρότυπα της άλλης πλευράς», σύμφωνα με κοινή δήλωση που δημοσιεύθηκε στις 21 Αυγούστου.
Η διατύπωση του Άρθρου 8 της δήλωσης έχει διχάσει τους ειδικούς του κλάδου.
Κάποιοι πιστεύουν ότι, εάν εφαρμοστεί, οι νέοι κανόνες θα επιτρέπουν την πώληση εισαγόμενων οχημάτων και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού χωρίς να πληρούν τα ίδια πρότυπα ασφάλειας και εκπομπών.
Άλλοι υποστηρίζουν ότι οι κατασκευαστές θα εξακολουθούν να χρειάζεται να προσαρμόζουν τα οχήματα στις ανάγκες κάθε αγοράς. Ωστόσο, οι πιθανές αλλαγές θα μπορούσαν να ωθήσουν τις δύο πλευρές να αποδεχθούν τα αποτελέσματα δοκιμών ασφάλειας, εκπομπών και κατανάλωσης καυσίμου της άλλης.
Οι αλλαγές θεωρούνται μάλλον φιλόδοξες. Η πρόθεση αναγνώρισης των προτύπων δεν είναι δέσμευση, δήλωσε η Jennifer Smith-Veluz, διεθνολόγος δικηγόρος εμπορικού δικαίου στην Butzel.
«Είναι κάτι προς το οποίο θα ήθελαν να κινηθούν», είπε. «Οι λεπτομέρειες του πώς θα λειτουργήσει αυτό θα αποτελέσουν προφανώς αντικείμενο περαιτέρω διαπραγματεύσεων».
Πιθανά σενάρια αμοιβαίας αναγνώρισης προτύπων ΗΠΑ – ΕΕ
Οι πιθανές αλλαγές θα μπορούσαν να επιτρέψουν στα οχήματα να πιστοποιούνται για πώληση είτε στην ΕΕ είτε στις ΗΠΑ ακριβώς όπως κατασκευάζονται, δήλωσαν ο Mitch Zajac, δικηγόρος εμπορικού δικαίου στην Butzel, και ο Sam Abuelsamid, αντιπρόεδρος ερευνών αγοράς στη συμβουλευτική Telemetry στο Ντιτρόιτ.
Ωστόσο, οχήματα που συμμορφώνονται με τα αμερικανικά πρότυπα ασφαλείας είναι πιθανό να δυσκολευτούν στις δοκιμές πρόσκρουσης του EuroNCAP, οι οποίες έχουν μεγάλη επιρροή στους Ευρωπαίους καταναλωτές.
Αντίστοιχα, δεν είναι σαφές πώς θα αποδίδουν τα ευρωπαϊκά οχήματα στις δοκιμές ασφάλειας των ΗΠΑ.
Το EuroNCAP δήλωσε ότι, ακόμη κι αν επιτραπεί η πώληση αμερικανικών οχημάτων στην Ευρώπη χωρίς τροποποιήσεις, εκείνο θα εξακολουθήσει να τα επιλέγει και να τα δοκιμάζει, παρέχοντας αξιολογήσεις ασφάλειας που επηρεάζουν σημαντικά τη φήμη μιας μάρκας.
Ο Καναδάς ζητά αμοιβαία αναγνώριση με ΕΕ και άλλες χώρες
Λομπίστες του κλάδου στον Καναδά έχουν ζητήσει από τη χώρα να αναγνωρίσει τα πρότυπα ασφαλείας της ΕΕ, της Ν. Κορέας και της Ιαπωνίας.
Μια συμφωνία ΗΠΑ – ΕΕ θα μπορούσε να επιταχύνει αυτήν την προοπτική, δεδομένου ότι ο Καναδάς παραδοσιακά ευθυγραμμίζεται με τους κανόνες των ΗΠΑ.
Ο Tim Reuss, διευθύνων σύμβουλος της Canadian Automobile Dealers Association, δήλωσε ότι τα πρότυπα άλλων χωρών «δεν είναι λιγότερο αυστηρά, απλώς διαφορετικά».
«Πιστεύετε πραγματικά ότι ένα όχημα που έχει πιστοποιηθεί για το περιβάλλον και θεωρείται αρκετά ασφαλές για να κινείται σε γερμανική autobahn δεν είναι ασφαλές για τον Καναδά;» είπε χαρακτηριστικά.
Ο καθηγητής Peter Frise, μηχανικός αυτοκινήτων στο Πανεπιστήμιο Windsor, πρόσθεσε: «Τα πρότυπα ασφάλειας είναι συγκρίσιμα και δεν πιστεύω στην επανάληψη ελέγχων και πιστοποιήσεων. Όταν μπαίνετε σε ταξί στην Ιαπωνία, νιώθετε λιγότερη ασφάλεια;»
Νέοι κανόνες, λίγες λεπτομέρειες
Εάν το Άρθρο 8 σημαίνει ότι τα οχήματα που πληρούν είτε τους κανονισμούς ασφαλείας και εκπομπών της ΕΕ είτε των ΗΠΑ μπορούν να πωλούνται όπως είναι, προκύπτουν πολλά αναπάντητα ερωτήματα:
- Θα ισχύει και για οχήματα κατασκευασμένα σε Μεξικό ή Καναδά (USMCA);
- Θα μπορούν αντιπρόσωποι να παραγγέλνουν μοντέλα που δεν προορίζονταν για ΗΠΑ, όπως diesel Land Rover Defender ή Ferrari FXX K Evo;
- Θα καταργηθεί ο κανόνας που απαιτεί τα ευρωπαϊκά μεταχειρισμένα να έχουν ηλικία 25 ετών για να εισαχθούν στις ΗΠΑ;
- Θα ισχύει και για την Καλιφόρνια και τις 17 πολιτείες με αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών;
Ο Abuelsamid τόνισε ότι, παρά τις φιλοδοξίες, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές δεν πρόκειται να αρχίσουν να αγοράζουν μαζικά αμερικανικά pickup και SUV, αλλά το άνοιγμα θα μπορούσε να ωφελήσει τα αμερικανικά ηλεκτρικά οχήματα, όπως τα Cadillac.
Σύμφωνα με τον Zajac, οι Αμερικανοί κατασκευαστές θα μπορούσαν να εξάγουν στην Ευρώπη χωρίς συμμόρφωση με τις απαιτήσεις προστασίας πεζών και άλλες ευρωπαϊκές ιδιαιτερότητες, μειώνοντας δραστικά το κόστος.
Αντίστοιχα, οι Ευρωπαίοι δεν θα χρειάζονταν να προσαρμόζουν τα οχήματα στα αμερικανικά πρότυπα (π.χ. ενισχυμένοι προφυλακτήρες, ειδικά φώτα, επιπλέον ηλεκτρονικά συστήματα).
Η ανησυχία της ΕΕ για την αμοιβαία αναγνώριση
Κάποιες ευρωπαϊκές οργανώσεις κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου.
Ο Antonio Avenoso, εκτελεστικός διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, δήλωσε ότι η αμοιβαία αναγνώριση υπονομεύει την ασφάλεια.
«Η ΕΕ ύψωσε λευκή σημαία στην οδική ασφάλεια», είπε, κατηγορώντας ότι η εμπορική ευκολία τίθεται πάνω από τη διάσωση ζωών.
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις επίσης αντιδρούν, υποστηρίζοντας ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξισώνει «τερατώδη» αμερικανικά φορτηγά όπως RAM και F-150 με ένα Fiat 500.
«Αν εφαρμοστεί, 20 χρόνια προόδου στην ασφάλεια, στη ρύπανση και στο CO2 θα ακυρωθούν μέσα σε μια νύχτα», δήλωσε ο James Nix, υπεύθυνος πολιτικής οχημάτων στο λόμπι T&E.
Πώς διαφέρουν τα πρότυπα ΕΕ και ΗΠΑ
- Τα αμερικανικά πρότυπα ασφαλείας εστιάζουν κυρίως στην προστασία των επιβατών.
- Τα ευρωπαϊκά δίνουν έμφαση στους πεζούς.
- Οι ΗΠΑ έχουν αυστηρότερους κανόνες για τα οξείδια του αζώτου (αιθαλομίχλη).
- Η ΕΕ εστιάζει περισσότερο στο διοξείδιο του άνθρακα (CO2).