Διευθύνοντες σύμβουλοι και στελέχη 50 εταιρειών προτρέπουν την ΕΕ να μην ανοίξει ξανά τη συζήτηση για τον στόχο των μηδενικών εκπομπών ρύπων το 2035 για όλα τα καινούργια αυτοκίνητα και βαν. Με ξεκάθαρες τοποθετήσεις τους, οι διευθυντές εταιριών από τους τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθαρής τεχνολογίας, μεταφορών και ενέργειας – που περιλαμβάνουν τις Volvo Cars, Maersk, Uber και τη μεγαλύτερη εταιρεία leasing της Ευρώπης, Ayvens – δηλώνουν ότι ο στόχος είναι όχι μόνο «εφικτός και αναγκαίος», αλλά ήδη δρομολογημένος.
«Ο στόχος του 2035 παρέχει μια σαφή κατεύθυνση που θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις, μαζί με όλους τους άλλους ενδιαφερόμενους, να επικεντρωθούν στην πραγματοποίηση της απαραίτητης μεταμόρφωσης», αναφέρεται στη δήλωση των στελεχών στην ιστοσελίδα Industryfor2035.org. «Παρέχει επίσης την απαραίτητη επενδυτική βεβαιότητα για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη».
Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων Polestar και Rivian υπέγραψαν επίσης τη δήλωση, μαζί με τη ηλεκτρική εταιρεία Iberdrola, την εταιρία λιανικού εμπορίου Tesco και τον μεγαλύτερο franchisee της IKEA, την Ingka. Οι υπογράφοντες δηλώνουν ότι είναι ισχυρά δεσμευμένοι στον στόχο κλιματικής ουδετερότητας της ΕΕ για το 2050 και τονίζουν πως πολλές από αυτές τις εταιρείες έχουν επενδύσει μαζικά για να τον επιτύχουν.
«Ως εκ τούτου, καλούμε τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων να μην επανεξετάσουν τα πρόσφατα υιοθετημένα πρότυπα CO2 για αυτοκίνητα και βαν το 2026, διατηρώντας έτσι τον στόχο των 100% μηδενικών εκπομπών ρύπων το 2035», αναφέρει χαρακτηριστικά η δήλωση.
Ο Dominic Phinn, επικεφαλής μεταφορών της Climate Group, δήλωσε: «Για να επιδιώξουμε τις επιχειρηματικές και βιομηχανικές μεταμορφώσεις που απαιτούνται για τη μείωση των εκπομπών, οι διευθύνοντες σύμβουλοι και τα στελέχη χρειάζονται ρυθμιστική σταθερότητα. Το μήνυμά τους στους νεοδιορισθέντες πολιτικούς της ΕΕ είναι: “Μην μας απογοητεύσετε”. Η αβεβαιότητα σχετικά με την ήδη συμφωνηθείσα κατάργηση πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035 θα θέσει σε κίνδυνο τις επενδύσεις τους, τους στόχους απανθρακοποίησης των στόλων τους και, τελικά, τον στόχο κλιματικής ουδετερότητας της ΕΕ».
Οι εταιρείες επισημαίνουν ότι ο στόχος μηδενικών εκπομπών το 2035 είχε λάβει δημοκρατική εντολή από τις κυβερνήσεις της ΕΕ και τους ευρωβουλευτές τον Μάρτιο του 2023. Αντί να επανεξετάσουν τη νομοθεσία που έχει ήδη συμφωνηθεί, δηλώνουν ότι οι προσπάθειες θα πρέπει να επικεντρωθούν στην υλοποίηση αυτών που έχουν ήδη συμφωνηθεί. Δηλαδή στην στοχευμένη βιομηχανική πολιτική και υποστήριξη επενδύσεων για μια βιώσιμη τοπική αλυσίδα μπαταριών, στην ανάπτυξη υποδομών φόρτισης και καθαρής προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, σε έναν, φιλικό προς το περιβάλλον – «πράσινο» εταιρικό στόλο και επανακατάρτιση των εργαζομένων για τη μετάβαση στην ηλεκτρική ενέργεια.
Σύμφωνα με τον Alex Keynes, διευθυντή πολιτικής αυτοκινήτων στο Transport & Environment, «αλλαγή του στόχου του 2035 θα σήμαινε ότι θα καταστραφεί ο χάρτης στον οποίο οι επιχειρήσεις βασίζουν τις επενδύσεις τους. Αντίθετα, ας υποστηρίξουμε τη μετάβαση με ένα πράσινο σχέδιο αυτοκινήτου που θα εστιάζει στην ταχύτερη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και στην αύξηση της ζήτησης μέσω ταχύτερου εξηλεκτρισμού του στόλου. Χρειάζεται επίσης υποστήριξη για την τοπική, καθαρή παραγωγή μπαταριών».
Οι εκπομπές ρύπων από αυτοκίνητα και βαν αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ένα όγδοο (13%) των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ. Οι εκπομπές CO2 από αυτοκίνητα αυξήθηκαν κατά 6% μεταξύ 2000 και 2019.