Οι συμβατικοί τύποι καυσίμων κυριαρχούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση με μερίδιο αγοράς 75,5% το 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ACEA.
Κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2020, σχεδόν ένα στα έξι επιβατικά αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν ηλεκτρικά φορτιζόμενο (16,5%). Τα κίνητρα που εισήγαγαν οι κυβερνήσεις για να αυξήσουν τη ζήτηση, μετά τον άνευ προηγουμένου αντίκτυπο του COVID-19 στις πωλήσεις αυτοκινήτων, επιδίωξαν να τονώσουν τα οχήματα εναλλακτικής ισχύος, ιδίως, αυξάνοντας τη ζήτηση για αυτοκίνητα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών.
Συνολικά το 2020, τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα αποτελούσαν το 11,9% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ΕΕ, από 5,7% το 2019. Τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα οχήματα σημείωσαν παρόμοια αύξηση της ζήτησης πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας το 10,5% όλων των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων στην ΕΕ, σε σύγκριση με 3,0% το προηγούμενο έτος. Αν και η συνολική πτώση των 3 εκατομμυρίων μονάδων στις ταξινομήσεις αυτοκινήτων ως αποτέλεσμα της πανδημίας χτύπησε περισσότερο τα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα, οι συμβατικοί τύποι καυσίμων κυριαρχούν ακόμη στις πωλήσεις αυτοκινήτων της ΕΕ, με μερίδιο αγοράς 75,5% το 2020.
Αυτοκίνητα βενζίνης και πετρελαίου – Οι συμβατικοί τύποι καυσίμων κυριαρχούν
Από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2020, οι πωλήσεις αυτοκινήτων πετρελαίου και βενζινοκίνητων σημείωσαν σημαντική πτώση. Ο αριθμός των πετρελαιοκίνητων οχημάτων που ταξινομήθηκαν στην ΕΕ μειώθηκε κατά 23,0% στις 730.837 μονάδες, με την πλειονότητα των αγορών της ΕΕ να σημειώνει πτώση. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο πετρελαίου στην αγορά αυτοκινήτων μειώθηκε από 30,5% το τέταρτο τρίμηνο του 2019 σε 25,4% κατά την ίδια περίοδο το 2020 – μειώνοντας το μερίδιο αγοράς πετρελαίου όλο το έτος σε 28%. Στη χώρα μας, πάντως, παρά το γεγονός ότι η μεταβολή στο σύνολο του έτους ήταν αρνητική (-26,7%), το τελευταίο τρίμηνο παρατηρήθηκε αύξηση 12,8% στα πετρελαιοκίνητα. Αντίθετα τα αυτοκίνητα βενζίνης κατέγραψαν πτώση τόσο το τρίμηνο (-31,8%) όσο και το έτος (-42,1%).
Η ζήτηση για βενζινοκίνητα αυτοκίνητα σημείωσε ακόμη μεγαλύτερη πτώση όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη την ΕΕ (-33,7%), από πάνω από 1,7 εκατομμύρια μονάδες το 2019 σε 1,2 εκατομμύρια το τέταρτο τρίμηνο του 2020. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το μερίδιο αγοράς σε επίπεδο ΕΕ να πέσει στο 40,6%, από 56,6% το τελευταίο τρίμηνο του 2019. Εκτός από την Ιρλανδία, όλες οι αγορές της ΕΕ σημείωσαν πτώση στις ταξινομήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια αυτού του τριμήνου, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων σημαντικών. Συνολικά, ωστόσο, το 2020, η βενζίνη αντιπροσώπευε σχεδόν το ήμισυ (47,5%) των πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ.
Οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV)
Κατά το τέταρτο τρίμηνο, οι ταξινομήσεις των ηλεκτρικά φορτιζόμενων οχημάτων (ECV) στην ΕΕ αυξήθηκαν από 130,992 μονάδες το 2019 σε σχεδόν μισό εκατομμύριο (+ 262,8%), ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτή η ισχυρή αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV) και υβριδικών plug-in (PHEV) – με τις ταξινομήσεις να αυξάνονται κατά 216,9% και 331,0% αντίστοιχα – οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις κρατικές ενισχύσεις για οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών. Πράγματι, η μεγαλύτερη αύξηση παρατηρήθηκε σε χώρες με τα πιο γενναιόδωρα κίνητρα. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, οι ταξινομήσεις BEV αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 500% το τελευταίο τρίμηνο του 2020. Στην Ελλάδα, με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» οι ταξινομήσεις BEV το τελευταίο τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 918,4%, ενώ στα PHEV η αύξηση ήταν 762%!
Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) σημείωσαν εξίσου εντυπωσιακή αύξηση κατά το τέταρτο τρίμηνο, με τις πωλήσεις να διπλασιάζονται (+ 104,7%) από 212.612 μονάδες το 2019 σε 435.260 πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας το 15,1% της αγοράς αυτοκινήτων στην ΕΕ. Για πρώτη φορά, περισσότερες από ένα εκατομμύριο μονάδες επιβατικών αυτοκινήτων συνολικά υβριδικών (1.182.792) και ηλεκτρικά φορτιζόμενων (1.045.831) πωλήθηκαν στην ΕΕ από τον Ιανουάριο έως τον Δεκέμβριο του 2020.
Οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα – αιθανόλη (E85), υγρό πετρέλαιο (LPG) και φυσικό αέριο (NGV) – αυξήθηκαν κατά 19,6% σε 69.877 μονάδες στην ΕΕ κατά το τέταρτο τρίμηνο. Αυτό οφείλεται κυρίως στην αξιοσημείωτη αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων με καύσιμο υγραέριο (+ 69,5%), ενώ οι ταξινομήσεις οχημάτων με φυσικό αέριο μειώθηκαν κατά την ίδια περίοδο (-35,3%).
Όλα τα οχήματα με εναλλακτικό κινητήρα (APV) αντιπροσώπευαν το 34,0% της αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ το τέταρτο τρίμηνο, με σχεδόν ένα εκατομμύριο μονάδες να καταγράφονται συνολικά (αύξηση 143,9% σε σύγκριση με το 2019). Με εξαίρεση την Κύπρο, οι ταξινομήσεις APV αυξήθηκαν σε ολόκληρη την ΕΕ από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2020. Εξετάζοντας τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων, σημαντική αύξηση σημειώθηκε στη Γερμανία (+ 236,6%), τη Γαλλία (+ 156,7%) και την Ιταλία (+ 108,9% ), λόγω της αύξησης των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας και υβριδικών plug-in στο τέλος του έτους. Στην Ελλάδα πουλήθηκαν συνολικά 15.666 οχήματα APV το 2020 (των ηλεκτρικών συμπεριλαμβανομένων), έναντι 9.414 το 2019, καταγράφοντας αύξηση 66,4%.