Η T&E (Transport & Environment) επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωση πως το σχέδιο μεταφορών της ΕΕ αποτελεί ένα μεγάλο βήμα, αλλά κινδυνεύει να επαναληφθεί το φιάσκο με τα βιοκαύσιμα.
Η ΕΕ χάραξε μια πορεία ώστε η αεροπορία και η ναυτιλία να αποφύγουν τα ορυκτά καύσιμα μετά την κρίση του Covid. Η T&E χαιρέτισε τη στρατηγική κινητικότητας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά ανέφερε πως η μεγάλη εξάρτηση από τα βιοκαύσιμα αντί των ηλεκτρικών καυσίμων για αεροπλάνα και πλοία κινδυνεύει να προκαλέσει οικολογική καταστροφή παρόμοια με το τελευταίο συμβάν των βιοκαυσίμων.
Όσον αφορά στις οδικές μεταφορές, η στρατηγική αυτή αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την ηλεκτροκίνηση αυτοκινήτων και φορτηγών, μολονότι η εκτελεστική αρχή της ΕΕ συνεχίζει να αποφεύγει το θέμα του πότε θα πάψουν να πωλούνται αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη.
Μέχρι το 2030, η Επιτροπή επιθυμεί αεροπλάνα και πλοία να αρχίσουν να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Ωστόσο, λέει πως το μεγαλύτερο μέρος θα προέρχεται από βιοκαύσιμα και μόνο λίγα από αυτά θα βασίζονται στο υδρογόνο, όπως η αμμωνία ή η e-κηροζίνη (συνθετική κηροζίνη)[1]. Η T&E επισημαίνει ότι η εξάρτηση από τα βιοκαύσιμα έρχεται σε αντίθεση με τη στρατηγική της Επιτροπής για το υδρογόνο, καθώς και τη φιλοδοξία της να σταματήσει την αποψίλωση των δασών. Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι η Ευρώπη μπορεί να αυξήσει την παραγωγή συνθετικών καυσίμων για την τροφοδότηση όλων των αεροπλάνων και των πλοίων της έως το 2050.
Ο William Todts, εκτελεστικός διευθυντής της T&E, δήλωσε: “Είναι υπέροχο το γεγονός ότι η ΕΕ λαμβάνει σοβαρά υπόψη το πρόβλημα του κλίματος λόγω αερομεταφορών και ναυτιλίας, αλλά τα βιοκαύσιμα δεν αποτελούν λύση. Η τελευταία περιπέτεια της Ευρώπης με τα βιοκαύσιμα κατέληξε σε φιάσκο και προκάλεσε την αποψίλωση των δασών παγκοσμίως. Τώρα έχουμε μια εξαιρετική εναλλακτική λύση με τα ανανεώσιμα καύσιμα υδρογόνου που δεν είναι μόνο καθαρότερα, αλλά παρουσιάζουν επίσης μια μεγάλη βιομηχανική ευκαιρία”.
Στο τέλος της δεκαετίας, θα υπάρχουν τουλάχιστον 30 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα στους δρόμους της Ευρώπης. Η T&E εκτιμά ότι αυτό συνάδει με το σχέδιο της Επιτροπής για αναβάθμιση του στόχου μείωσης εκπομπών CO2 των αυτοκινητοβιομηχανιών στο 50% το 2030. Για πρώτη φορά, η Επιτροπή δεσμεύτηκε επίσης να αναλάβει δράση για την εξάλειψη του άνθρακα στους εταιρικούς στόλους, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέους κανόνες επιτάχυνσης της ηλεκτροκίνησης εταιρικών αυτοκινήτων και αστικών στόλων. Το έγγραφο αναφέρει τη δέσμευση αναθεώρησης, το 2022, των προτύπων CO2 του 2030 για τους κατασκευαστές φορτηγών, ώστε να ενισχύσει την προσφορά ηλεκτρικών και υδρογονοκίνητων φορτηγών.
Ο William Todts κατέληξε: “Αυτό αποτελεί άλλο ένα βήμα προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση αυτοκινήτων και φορτηγών. Όμως η Επιτροπή συνεχίζει να αποφεύγει το μεγάλο ερώτημα: πότε θα σταματήσει η Ευρώπη τις πωλήσεις ρυπογόνων οχημάτων; Το Ηνωμένο Βασίλειο, η Καλιφόρνια και ακόμα και αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volvo, δήλωσαν πως το 2035 είναι μια καλή ημερομηνία λήξης των πωλήσεων ρυπογόνων αυτοκινήτων. Ήρθε η ώρα η Ευρώπη να καταστεί σαφής για το μέλλον προς τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, τους καταναλωτές και τους πολίτες”.
Γράφημα: Biofuels factsheet, Transport & Environment