Το Green NCAP κοινοποιεί τα αποτελέσματα για 24 αυτοκίνητα που υποβλήθηκαν σε αυστηρές δοκιμές. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξεχωρίζουν ως καθαρότερα και πιο αποδοτικά, αλλά υπάρχουν επίσης μεγάλες διαφορές μεταξύ των αυτοκινήτων συμβατικών κινητήρων με καλύτερες και χειρότερες αποδόσεις.
Η αξιολόγηση συνδυάζει ακριβείς μετρήσεις ενδελεχών εργαστηριακών δοκιμών με αντίστοιχες δοκιμές οδήγησης υπό πραγματικές συνθήκες. Το σύστημα αξιολόγησης προσθέτει πλέον την αξιολόγηση των αερίων θερμοκηπίου στην αξιολόγηση καθαρού αέρα και ενεργειακής απόδοσης, παρέχοντας πληρέστερη και ολοκληρωμένη πληροφόρηση στους καταναλωτές.
Τα 24 αυτοκίνητα που εξετάστηκαν από το Green NCAP είναι τα: Audi A4, BMW 3-Series, Dacia Duster, Honda CR-V, Hyundai KONA, Jeep Renegade, Kia Sportage, Mazda CX-5, Mercedes-Benz C-Class, Mercedes-Benz V-Class, Nissan Qashqai, Opel/Vauxhall Zafira Life, Peugeot 2008, Peugeot 208, Peugeot 3008, Renault Captur, Renault Clio, Renault ZOE, SEAT Ibiza, Suzuki Vitara, Toyota C-HR, VW Passat, VW Polo, VW Transporter.
Τα δύο ηλεκτρικά αυτοκίνητα που δοκιμάστηκαν αυτή τη φορά – τα Hyundai KONA και Renault ZOE – επιτυγχάνουν μέγιστη βαθμολογία πέντε αστέρων, με άριστη βαθμολογία καθαρού αέρα, ενεργειακής απόδοσης και αερίων θερμοκηπίου. Ακολουθεί το Toyota C-HR με τρισήμιση αστέρια. Το Toyota βελτιώνει την αποδοτικότητά του με χρήση υβριδικής τεχνολογίας, παράλληλα με τον βενζινοκινητήρα του και αποδίδει καλύτερα από το παρόμοιου συστήματος κίνησης Honda CR-V, το οποίο αποσπά δυόμισι αστέρια.
Τα τρία δημοφιλή σούπερ μίνι – το VW Polo, το Renault Clio και το Peugeot 208 – απέσπασαν τρία αστέρια. Τα μεγάλα επιβατικά – VW Transporter, Mercedes-Benz V-Class και Opel Zafira – παίρνουν ενάμισι αστέρι, κυρίως λόγω του βάρους και της αεροδυναμικής τους. Αν και τα συστήματά τους επεξεργασίας ρύπων είναι πολύ αποτελεσματικά και ελέγχουν καλά τις εκπομπές τους, χρειάζονται πολλή ενέργεια – καύσιμα – για να μεταφέρουν το βάρος τους. Τα SUV αποδεικνύονται λίγο καλύτερα από τα βαν, με μέσο όρο λίγο πάνω από δύο αστέρια.
Στην κατηγορία των μεγάλων οικογενειακών αυτοκινήτων, η Mercedes-Benz C220d παίρνει τρία αστέρια, ενώ η BMW 320d και το VW Passat 2.0 TDI παίρνουν από δυόμισι αστέρια. Η Mercedes, ειδικότερα, εντυπωσίασε με το σύστημα ελέγχου εκπομπών ρύπων, το οποίο, αν και δεν επιτυγχάνει τις μηδενικές εκπομπές εξάτμισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, απέδειξε πως ο καλός σχεδιασμός κινητήρα, σε συνδυασμό με την επεξεργασία καυσαερίων, μπορούν να φέρουν καλά αποτελέσματα.
Το αναθεωρημένο σύστημα αξιολόγησης ανταποκρίνεται στις ευαισθησίες που προέκυψαν από μια ολοκληρωμένη έρευνα ευρωπαίων καταναλωτών, τα πλήρη αποτελέσματα της οποίας θα δημοσιευθούν στις αρχές του επόμενου έτους.
Ο Niels Jacobsen, CEO της Διεθνούς Έρευνας και Δοκιμών Καταναλωτών και Πρόεδρος του Euro NCAP, δήλωσε: “Είμαι περήφανος που το Green NCAP μπορεί πλέον να εφαρμόσει την πιο ολοκληρωμένη και ενδελεχή βαθμολογία περιβαλλοντικών επιπτώσεων των νέων αυτοκινήτων και να βοηθήσει τους καταναλωτές να προβούν σε βιώσιμες επιλογές οχημάτων. Το σύστημα αξιολόγησης του Green NCAP αναθεωρήθηκε διεξοδικά και περιλαμβάνει πλέον αξιολόγηση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, καθώς και καθαρού αέρα και ενεργειακής απόδοσης. Καθώς μετράμε μόνο τις εκπομπές στην εξάτμιση, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποδεικνύονται φυσικά καλύτερα σε αυτήν τη φάση αξιολογήσεων. Ωστόσο, το Green NCAP θα συνεχίσει να εξελίσσεται και σκοπεύουμε να συμπεριλάβουμε μετρήσεις εκπομπής ρύπων πλήρους κύκλου καυσίμου (well to wheel emissions) και, τελικά, την ανάλυση κύκλου ζωής, ως επίπεδο αναφοράς για μελλοντικές αξιολογήσεις. Με τις υπάρχουσες αξιολογήσεις μας, τα υβριδικά αυτοκίνητα έχουν σαφείς πιθανότητες καλύτερης βαθμολογίας από τα μη υβριδικά, αλλά όχι πάντα, καθώς οι κατασκευαστές ενδέχεται να αποφασίσουν να μειώσουν το κόστος, παραλείποντας απλά αλλά αποτελεσματικά συστήματα επεξεργασίας καυσαερίων, όπως τα φίλτρα μικροσωματιδίων. Τέτοιες πρακτικές είναι αποκαλυπτικές και απογοητευτικές. Μεταξύ των αυτοκινήτων με κινητήρα καύσης, τα μικρότερα αυτοκίνητα έχουν τις καλύτερες επιδόσεις, όταν είναι εξοπλισμένα με αποτελεσματικά συστήματα επεξεργασίας καυσαερίων και η υβριδική τεχνολογία τους χαρίζει επιπλέον βαθμούς στις αξιολογήσεις”.
Όλες οι δοκιμές που παρουσιάζονται σε αυτήν την έκδοση χρηματοδοτήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ως μέρος του προγράμματος Green Vehicle Index (GVI). Ο Eric Cerneaz του Εκτελεστικού Οργανισμού Καινοτομίας και Δικτύων (INEA) και Υπεύθυνος Έργου GVI, δήλωσε:
“Παρά την πολυπλοκότητα που προκύπτει από τις διάφορες τεχνολογίες προώθησης οχημάτων και τις δυσκολίες που προκαλούνται από την πανδημία, το GVI παρουσίασε μια νέα ολιστική μεθοδολογία βάσει πλήθους δοκιμών και συλλογής δεδομένων. Είμαστε ευτυχείς για τη δημοσίευση αυτής της πρώτης φάσης αποτελεσμάτων και βέβαιοι πως το έργο που πραγματοποιήθηκε αποτελεί το πρώτο σημαντικό βήμα στην ανάπτυξη ενός ευρέως αποδεκτού δείκτη πράσινων οχημάτων, που θα βοηθήσει στη σωστή επιλογή των καταναλωτών και θα συμβάλει σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον”.
Δεν περιλαμβάνονται plug-in υβριδικά σε αυτήν τη φάση δοκιμών, αλλά θα συμπεριληφθούν στην επόμενη, που αναμένεται τον Φεβρουάριο του επόμενου έτους. Το Green NCAP σκοπεύει να επεκτείνει περαιτέρω την ανάλυσή της «δεξαμενής – τροχών» (tank to wheel) σε ανάλυση «πλήρους κύκλου καυσίμου» (well to wheel) και να συμπεριλάβει τις αναλογούσες εκπομπές παραγωγής καυσίμων ή ηλεκτρικής ενέργειας. Προς το παρόν, οι αξιολογήσεις της Green NCAP για το 2020 εξακολουθούν να βασίζονται στο “tank to wheel”, παρόλο που η πρόσφατη αναβάθμιση της μεθοδολογίας και η συμπερίληψη νέων μετρήσεων σημαίνει πως οι βαθμολογίες διαφέρουν σημαντικά από αυτές που δημοσιεύθηκαν το 2019 και δεν είναι συγκρίσιμες.
Φωτογραφία: Green NCAP