To 2020 ήταν ένα έτος με σκαμπανεβάσματα για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Οι περιορισμοί και τα απαγορευτικά του κορωνοϊού προξένησαν χάος στην αγορά ολόκληρο το 2020, όπως φαίνεται από την Indicata Market Watch. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις μεταχειρισμένων για ολόκληρο το 2020 έπεσαν ελαφρώς κατά 0,4% σε σύγκριση με το 2019.

  • Οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων του Δεκεμβρίου σημείωσαν ελαφρά ανάκαμψη κατά 4,2% σε ετήσια βάση.
  • Υπάρχουν ενδείξεις πως ορισμένοι κατασκευαστές υποστηρίζουν τις πωλήσεις (0χλμ / προ-ταξινομήσεις), ιδίως εναλλακτικών κινητήρων σε ορισμένες αγορές. Τον Δεκέμβριο οι πωλήσεις μεταχειρισμένων BEV αυξήθηκαν κατά 172% σε ετήσια βάση και τα υβριδικά αυξήθηκαν κατά 111%.
  • Οι πωλήσεις μεταχειρισμένων Δεκεμβρίου για αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ παρέμειναν σχετικά σταθερές σε ολόκληρη την Ευρώπη.
  • Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης πωλήσεων του Δεκεμβρίου αποτελούσε τυπικό απόθεμα αντιπροσώπων franchise αυτοκινήτων ηλικίας 6 ετών και νεότερων.
  • Τα παλαιότερα αυτοκίνητα αποτελούν το ταχύτερα εκποιούμενο απόθεμα.
  • Τα επίπεδα αποθεμάτων τέλους του έτους ισοδυναμούν με αυτά των αρχών του 2020, μόλις 0,5% χαμηλότερα
  • Ο μέσος όρος αποθεμάτων στο σύνολο των κινητήρων παραμένει υψηλότερος τον Δεκέμβριο του 2020, σε ετήσια βάση.
  • Το απόθεμα οχημάτων ICE (ντίζελ 5,3x, βενζίνη 4,8x) κινείται ταχύτερα από τους εναλλακτικούς κινητήρες (BEV 4,1x, υβριδικά 3,9x).

Η αγορά αυτοκινήτου περνά συνήθως μια οικονομική ύφεση κάθε 8-10 χρόνια και γενικά για λόγους πέραν του ελέγχου του ίδιου του κλάδου, π.χ. την οικονομική κρίση του 2008. Μπορεί να έχουν περάσει 12 χρόνια από αυτήν την κρίση, αλλά το 2020 ήταν σίγουρα ένα έτος με σκαμπανεβάσματα για την αυτοκινητοβιομηχανία.

Κατά το πρώτο απαγορευτικό του Μαρτίου υπήρξε κατάρρευση των πωλήσεων νέων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Μόλις χαλάρωσαν οι περιορισμοί, η συσσωρευμένη ζήτηση έφερε ραγδαία αύξηση πωλήσεων σε ετήσια βάση, κατά 15,9% τον Ιούλιο, 9,6% τον Αύγουστο και περαιτέρω αύξηση 16,7% και 11,0% τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, αντίστοιχα. Αυτό φάνηκε να λήγει τον Νοέμβριο, όταν επιβλήθηκαν νέοι περιορισμοί στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης και φάνηκε να επέρχεται η συνηθισμένη πτώση τέλους του έτους νωρίτερα, με τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 10,5% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2019.

Φαίνεται πως το 2020 επεφύλασσε μια ακόμα έκπληξη για τους αντιπροσώπους μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, καθώς οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 4,2% τον Δεκέμβριο σε ετήσια βάση. Οι πωλήσεις μεταχειρισμένων του Δεκεμβρίου αυξήθηκαν ιδιαίτερα στην Ιταλία (+ 26,4%), τη Σουηδία (+ 24,2%) και την Πορτογαλία (+ 21,2%) σε ετήσια βάση. Ακόμα πιο απρόσμενα, παρά τη μείωση των πωλήσεων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κατά σχεδόν 53% τον Απρίλιο, η συνολική αγορά μεταχειρισμένων για ολόκληρο το έτος ήταν σχετικά σταθερή σε σύγκριση με το 2019, με τις συνολικές πωλήσεις να μειώνονται μόλις 0,4% για τις χώρες που καλύπτουμε.

Από τις πέντε μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία σημείωσαν πτώση ετήσιων πωλήσεων μεταχειρισμένων σε σύγκριση με το 2019, -12,3% και -4,9% αντίστοιχα, αλλά αυτό αντισταθμίστηκε από τους υγιείς ρυθμούς ανάπτυξης στη Γερμανία (+ 3,6%) στην Ιταλία ( + 4,5%) και ισχυρή αύξηση (+ 25,7%) στην Ισπανία. Σύμφωνα με τις πρόσφατες εκδόσεις του Market Watch, εξακολουθεί η εστίαση στους όγκους και στα αποθέματα κατά τη διάρκεια της τρέχουσας κρίσης κορωνοϊού.

Στο τέλος του έτους ανέβηκαν οι πωλήσεις

Η πτώση του Νοεμβρίου στις πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων επηρέασε όλες τις ηλικίες οχημάτων, αλλά η εκτίναξη του Δεκεμβρίου αφορούσε σαφώς αυτοκίνητα ηλικίας έξι ετών και νεότερα, δηλαδή, το τυπικό απόθεμα των αντιπροσώπων.

Ενώ οι πωλήσεις μικρής ηλικίας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ήταν ακόμα μειωμένες κατά 2% τον Δεκέμβριο σε ετήσια βάση, είναι πολύ χαμηλότερες από ό, τι καταγράψαμε κατά το μεγαλύτερο μέρος του έτους και δείχνουν πως ορισμένοι κατασκευαστές υποστήριζαν κάποιες πωλήσεις τον τελευταίο μήνα του 2020.

Οι εναλλακτικοί κινητήρες σημείωσαν την μεγαλύτερη αύξηση σε ετήσια βάση τον Δεκέμβριο με τις πωλήσεις μεταχειρισμένων BEV να αυξάνονται κατά 172% και τα υβριδικά κατά 111% σε σύγκριση με την αύξηση 84% (BEV) και 62% (υβριδικά) του Νοεμβρίου. Με κάποια κίνηση σε νεότερα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, δηλαδή κάτω των 12 μηνών, θα μπορούσαμε να υποθέσουμε πως αυτή η αύξηση μπορεί να οφείλεται σε κατασκευαστές που ενήργησαν για μείωση των κυρώσεων «Μέσης Εταιρικής Οικονομίας Καυσίμου» CAFÉ.

Όμως, με τη μερική βελτίωση των αποθεμάτων των BEV, 4,1 x έναντι 3,8 x τον περασμένο μήνα, ενώ τα υβριδικά παρουσίασαν αντίστροφη πορεία, από 4,2 x τον Νοέμβριο σε 3,9 x τον Δεκέμβριο, φαίνεται πως η όποια αύξηση στις πωλήσεις εναλλακτικών κινητήρων δεν κατέληξε σε έντονη αύξηση των αποθεμάτων, με την προσφορά και τη ζήτηση να παραμένουν σχετικά σταθερές

Οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ντίζελ σημείωσαν μικρή πτώση 2% τον Δεκέμβριο σε ετήσια βάση, σε σύγκριση με την πτώση 22% που παρατηρήθηκε τον περασμένο μήνα, ενώ οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων βενζίνης αυξήθηκαν από -15% σε ετήσια βάση τον Νοέμβριο σε μικρή αύξηση 4% τον Δεκέμβριο. Με την αύξηση των αποθεμάτων κατά 6% στα ντίζελ και 11% στη βενζίνη σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2019 και μεταβολή στο 5,3x για το ντίζελ και 4,8x για τη βενζίνη, οι περιορισμοί που παρατηρήσαμε για μεγάλο μέρος του έτους φαίνεται να έχουν αρθεί, με την προσφορά και τη ζήτηση πιο κοντά σε κανονικά επίπεδα.

Τα επίπεδα των αποθεμάτων εξομαλύνονται το 2021

Τον Ιούνιο του 2020 τα επίπεδα αποθεμάτων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων πλησίασαν αυτά των αρχών του έτους, οπότε στην παρούσα έκδοση αποφασίσαμε να συγκρίνουμε την κατάσταση τέλους του έτους με αυτήν των αρχών του έτους.

Από τον Δεκέμβριο του 2019 έως τον Ιανουάριο του 2020 οι αντιπρόσωποι είχαν ανεφοδιαστεί βάσει των προσδοκιών μιας κανονικής εμπορικής χρονιάς, αλλά τα πράγματα άλλαξαν δραστικά τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο. Οι πωλήσεις νέων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κατέρρευσαν, τόσο στη λιανική, όσο και στη χονδρική αγορά.

Με την χαλάρωση των απαγορευτικών μέτρων της πρώτης περιόδου η ζήτηση αυξήθηκε κατακόρυφα και ενώ υπήρχε αρκετό απόθεμα για να καλυφθεί αυτή η πρώιμη ζήτηση έως τον Ιούνιο, αυτό που ακολούθησε ήταν μια προσπάθεια προμήθειας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων για κάλυψη της ζήτησης που συνεχίστηκε τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Μέχρι τον Σεπτέμβριο τα επίπεδα των αποθεμάτων μειώθηκαν κατά 15% εντός ενός τριμήνου.

Καθώς έληγε το έτος, οι περισσότερες αγορές έμοιαζαν να έχουν ισορροπήσει σε μια «νέα κανονικότητα» εν μέσω των περιορισμών και των απαγορευτικών μέτρων. Οι ετήσιες πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ήταν σε καλή τροχιά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αν και εκτός των συνήθων εποχικών τάσεων. Η μεταβολή αποθεμάτων, ειδικά για τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης “ICE” πλησίαζε την κανονικότητα για την περιοχή και, όπως μπορείτε να δείτε στον πίνακα, με μία ή δύο αξιοσημείωτες εξαιρέσεις, τα επίπεδα των αποθεμάτων ήταν γενικά σύμφωνα με αυτά των αρχών του έτους, επιτρέποντας φυσιολογικά επίπεδα διακύμανσης.

Αν ενδιαφέρεστε να μάθετε περισσότερα για την αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκίνήτων, εγγραφείτε στο Remarketing Expert Track που πραγματοποιείται στις 2 Μαρτίου από τις 13.30 έως τις 17.30 CET (ώρα Ελλάδος 14:30 – 18:30).

Προηγούμενο άρθροΑνθεκτικότητα δείχνουν τα αποτελέσματα της ALD
Επόμενο άρθροΗ πορεία των μαρκών τον Ιανουάριο του 2021