Υψηλές παραμένουν οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ευρώπη και αυτό προβλέπεται να συνεχιστεί έως το δεύτερο τρίμηνο του 2022.

Καθώς οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων επιβραδύνονται, οι πωλήσεις μεταχειρισμένων ανθίζουν. Πρόκειται για παγκόσμιο φαινόμενο, που προκαλείται λόγω έλλειψης μικροεπεξεργαστών. Τι επιπτώσεις έχει στους remarketers και ποια θα είναι η εξέλιξη; To Fleet Europe απευθύνθηκε σε δύο ειδικούς.

Τα νέα στοιχεία πωλήσεων του Βελγίου αποτελούν καλό κριτήριο για ό,τι συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη και στον κόσμο. Τον Αύγουστο πραγματοποιήθηκαν μόλις 27.734 ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στη χώρα. Το 2019 – ομολογουμένως έτος ρεκόρ – ο αριθμός αυτός ήταν 47.705. Αλλά ακόμα και τον Αύγουστο 2020, εν μέσω πανδημίας, ανήλθαν στις 34.829. Και στην Ελλάδα οι ταξινομήσεις του περασμένου μήνα είναι χαμηλότερες από εκείνες του Αυγούστου των δύο προηγουμένων ετών.

Το ζήτημα δεν είναι η ζήτηση, αλλά η προσφορά. Η παγκόσμια έλλειψη μικροεπεξεργαστών, απαραίτητων για τα σημερινά αυτοκίνητα, προκαλεί καθυστερήσεις στην παραγωγή και μεγάλους χρόνους αναμονής νέων οχημάτων. Ως εκ τούτου, οι πωλήσεις μεταχειρισμένων εκτινάσσονται. Τον περασμένο μήνα, 57.914 μεταχειρισμένα οχήματα πωλήθηκαν στο Βέλγιο – υπερδιπλάσια από τα νέα οχήματα. Και στη χώρα μας οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυξήθηκαν κατά 4,3% το οκτάμηνο του 2021.

Γενική άποψη

Ο Wolfgang Reinhold, πρόεδρος της European Car Remarketing Association (CARA), εκτιμά πως η κατάσταση είναι κρίσιμη, αλλά προσωρινή: «Λόγω της μεγάλης έλλειψης αυτοκινήτων στην Ευρώπη, οι τιμές των μεταχειρισμένων αυξάνονται σε πολύ υψηλά επίπεδα. Εκτιμούμε πως αυτή η κατάσταση θα διατηρηθεί το πρώτο τρίμηνο του 2022 και πιθανώς και το δεύτερο τρίμηνο του έτους».

Για να αξιολογηθεί η αντιστοιχία των δύο αγορών, είναι σημαντικό να γίνει αντιληπτό πως, ακόμα και υπό «φυσιολογικές» συνθήκες, η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων είναι μεγαλύτερη από την αγορά νέων, αναφέρει ο Jost Dieckhaus, Αντιπρόεδρος Remarketing Europe του AUTO1 Group, ενός από τους μεγαλύτερους οίκους remarketing αυτοκινήτων στην Ευρώπη.

Στενά συνδεδεμένες

Και φυσικά, η προσφορά και η ζήτηση συνδέονται στενά, καθώς τα σημερινά νέα οχήματα είναι τα μεταχειρισμένα του αύριο. Αλλά τα τελευταία τρίμηνα, δύο έκτακτα γεγονότα ανέτρεψαν τις ισορροπίες.

«Η κρίση κορωνοϊού και οι περιορισμοί επηρέασαν τις ευρωπαϊκές αγορές καινούργιων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, από άποψη ζήτησης και προσφοράς», αναφέρει ο κ. Dieckhaus. «Η αβεβαιότητα στην αρχή της πανδημίας έφερε την απομάκρυνση των εργαζομένων και τη μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων. Στη συνέχεια, οι κατασκευαστές δυσκολεύτηκαν να αυξήσουν πάλι την παραγωγή. Παράλληλα, υπήρξαν ελλείψεις πρώτων υλών – ειδικά ημιαγωγών».

Το αποτέλεσμα ήταν η εκτενής και ισχυρή πίεση στην παραγωγή αυτοκινήτων. Ταυτοχρόνως, στην αγορά υπήρξε ισχυρή ζήτηση εκ μέρους καταναλωτών με αυξημένη αποταμίευση, λόγω της επιθυμίας τους για ατομική κινητικότητα – και αυτό είναι επίσης αποτέλεσμα της κρίσης κορωνοϊού, καθώς ο κόσμος ήθελε να αποφύγει τη μεταδοτικότητα στις δημόσιες συγκοινωνίες.

Δύσκολη κατάσταση

«Αυτό επέφερε μεγαλύτερη ζήτηση αυτοκινήτων. Αλλά η ζήτηση μεταχειρισμένων ήταν ακόμα μεγαλύτερη, διότι οι ενδιαφερόμενοι που αρχικά ήθελαν καινούργιο αυτοκίνητο στρέφονταν σε ελαφρώς μεταχειρισμένα», αναφέρει ο κ. Dieckhaus. «Παράλληλα με την αυξημένη ζήτηση, παρατηρείται μικρότερη προσφορά ελαφρώς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Και αυτό περιπλέκει την αγορά αυτή».

Έτσι, δεν έχει πρόβλημα μόνον η κατηγορία νέων αυτοκινήτων. Παραδοσιακοί προμηθευτές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, όπως εταιρείες ενοικίασης ή leasing, πωλούν λιγότερα οχήματα. Επίσης, λέει ο κ. Dieckhaus, «όπως μας πληροφορούν οι αντιπρόσωποι συνεργάτες μας, οι κατασκευαστές πωλούν λιγότερα ελαφρώς μεταχειρισμένα αυτοκίνητα».

Εν ολίγοις, οι τιμές των μεταχειρισμένων υφίστανται μεγάλες ανακατατάξεις: η ζήτηση έχει αυξηθεί, η προσφορά έχει συρρικνωθεί. Το αποτέλεσμα είναι η αύξηση των τιμών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων – προς όφελος των αντιπροσώπων συνεργατών της AUTO1 και άλλων πωλητών μεταχειρισμένων… εφ΄όσον βεβαίως αυτά βρεθούν.

Άλλαξαν οι συνθήκες

Όπως αναφέρει ο κ. Reinhold, η έλλειψη ημιαγωγών θα λήξει κάποτε. Ίσως όμως η αγορά να μη επιστρέψει στην «κανονικότητα», καθώς οι συνθήκες της αγοράς άλλαξαν.

Προχωρούμε στην ηλεκτροκινητικότητα, αλλά πολλοί καταναλωτές – και εταιρείες – εξακολουθούν να είναι πολύ αβέβαιοι για την πρακτικότητα των ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό μπορεί να προκαλέσει επιπλέον καθυστέρηση στη μείωση των πωλήσεων νέων οχημάτων, καθώς πολλοί καθυστερούν την επένδυση σε υβριδικό ή αμιγώς ηλεκτρικό νέο όχημα.

Τα μεταχειρισμένα οχήματα που διακινούνται ικανοποιητικά (τουλάχιστον στο Βέλγιο) είναι τα βενζινοκίνητα SUV που είναι αρκετά καινούργια ώστε να συμμορφώνονται με το ισχύον ευρωπαϊκό πρότυπο εκπομπών. Μέχρις ότου οι υψηλές τιμές – επί του παρόντος έως και 10% σε σχέση με πέρυσι – να επαναρρυθμίσουν τη ζήτηση υπέρ της αγοράς νέων οχημάτων…

Προηγούμενο άρθροΥποχωρούν οι ταξινομήσεις επιβατικών στην Ευρώπη
Επόμενο άρθροTo Nissan Qashqai διακρίθηκε στα βραβεία Towcar of the Year 2022