Από το 2026, όλα τα νέα βαν της Mercedes-Benz θα βασίζονται σε μία καινοτόμο, σπονδυλωτή και επεκτάσιμη αρχιτεκτονική ονόματι VAN.EA, συντομογραφία του Van Electric Architecture.

Σύμφωνα με τη στρατηγική «μόνον ηλεκτρικά», η VAN.EA αναπτύχθηκε εξ αρχής ως ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας (BEV).

Όλα τα μελλοντικά μεσαία και μεγάλα, επαγγελματικά και ιδιωτικά βαν, θα κατασκευαστούν με αυτήν. Είτε αφορούν σε επαγγελματική χρήση, ως ευέλικτα πολυτελή οχήματα υψηλής ποιότητας, είτε ως ιδιωτικά πολυτελή βαν, τα οχήματα βάσει VAN.EA θα εστιάζουν στην προστιθέμενη αξία για τους πελάτες και τις προσωπικές τους ανάγκες.

Με τη στρατηγική αρχιτεκτονικής VAN.EA, η Mercedes Benz Vans θα επιτύχει συνολική μείωση της πολυπλοκότητας του χαρτοφυλακίου προϊόντων EV, με σημαντικές οικονομίες κλίμακας. Σχεδιάζεται να μειωθούν οι παραλλαγές του χαρτοφυλακίου πάνω από 50% σε σχέση με τα σημερινά βαν εσωτερικής καύσης (ICE), με παράλληλη κάλυψη των αναγκών των πελατών.

«Από το 2026 θα θεσπίσουμε την ειδική αρχιτεκτονική EV, VAN.EA, που θα μας δώσει τη δυνατότητα να ενοποιήσουμε τα μεσαία και μεγάλα βαν σε μία μοναδική αρχιτεκτονική και να μειώσουμε σημαντικά την πολυπλοκότητα του χαρτοφυλακίου προϊόντων μας. Μέγιστη προστιθέμενη αξία για τους πελάτες, με ταυτόχρονη βιώσιμη κερδοφορία: Η VAN.EA επιβεβαιώνει σαφώς την φιλοδοξία μας να καταστούμε «Πρωτοπόροι στα Ηλεκτρικά», δήλωσε ο Mathias Geisen, Επικεφαλής της Mercedes-Benz Vans.

Η αρχιτεκτονική (VAN.EA)

Με την VAN.EA, η Mercedes-Benz Vans εστιάζει στην απόδοση και τις επιδόσεις κάθε πτυχής του οχήματος – συμπεριλαμβανομένων της αεροδυναμικής, του συστήματος κίνησης, των ελαστικών και του πλαισίου. Στόχος είναι η επίτευξη μεγάλης αυτονομίας με βέλτιστη χωρητικότητα μπαταρίας, που σχετίζεται άμεσα με το βάρος και το κόστος του οχήματος.

Η σπονδυλωτή και κλιμακούμενη αρχιτεκτονική σημαίνει επίσης περισσότερες εφαρμογές, καθώς και μέγιστες συνέργειες μέσω λιτότερων, απλούστερων και ταχύτερων διαδικασιών. Η αποτελεσματικότερη χρήση πόρων για ανάπτυξη και παραγωγή εξασφαλίζει βιώσιμη κερδοφορία.

Τα τρία τμήματα της VAN.EA βοηθούν στην επίτευξη αυτών των στόχων:

Το εμπρόσθιο τμήμα αποτελείται από το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης και τον εμπρόσθιο άξονα. Το τμήμα αυτό είναι ίδιο σε όλες τις παραλλαγές της VAN.EA, για βελτιστοποιημένη στρατηγική κοινών ανταλλακτικών. Η διαφοροποίηση που επιθυμεί ο πελάτης απαντάται στα άλλα δύο τμήματα. Η κεντρική μονάδα κλιμακώνει το μήκος του οχήματος. Εδώ τοποθετείται επίσης η τυποποιημένη θήκη μπαταρίας. Στη θήκη τοποθετούνται μπαταρίες υψηλής τάσης με διαφορετική χωρητικότητα. Η πίσω μονάδα θα είναι διαθέσιμη σε δύο εκδόσεις: Με ηλεκτρικό κινητήρα για τις εκδόσεις τετρακίνησης της VAN.EA και χωρίς ηλεκτροκινητήρα για τις εκδόσεις με κίνηση στους εμπρός τροχούς.

Με βάση αυτές τις τρεις ενότητες, το VAN.EA επιτρέπει μια σαφή διαφοροποίηση μεταξύ ιδιωτικών και επαγγελματικά χρησιμοποιούμενων βαν καθώς και για μέγιστες συνέργειες.

Τα πολυτελή ιδιωτικά βαν (VAN.EAP)

Τα VAN.EA-P είναι ιδιωτικά βαν μεσαίας κατηγορίας με νέο επίπεδο πολυτέλειας. Είτε ως λεωφορείο VIP για πελάτες lifestyle με υψηλές απαιτήσεις, είτε ως κινητό γραφείο ελεύθερο CO2 ή για οικογενειακή αναψυχή. Χάρη στο καινοτόμο Λειτουργικό Σύστημα Mercedes Benz (MB.OS), το VAN.EA-P είναι «συνεχώς έτοιμο» για όλες τις καθημερινές προκλήσεις. Με αυτονομία άνω των 500 χιλιομέτρων, είναι απολύτως κατάλληλο για όλα τα είδη δραστηριοτήτων, ακόμα και εκτός πόλεων. Με το λανσάρισμα στην αγορά, θα διατίθεται με αυτοματοποιημένη οδήγηση SAE Επιπέδου 2, ενώ η SAE Επιπέδου 3 προβλέπεται μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Τα premium επαγγελματικά βαν (VAN.EA-C)

Τα VAN.EA-C είναι premium επαγγελματικά βαν μεσαίας και μεγάλης κατηγορίας. Αποτελούν ιδανική λύση για πελάτες που επιθυμούν λειτουργικότητα, αυτονομία, ωφέλιμο φορτίο και χώρο φόρτωσης. Χάρη στην σπονδυλωτή και επεκτάσιμη αρχιτεκτονική τους προσαρμόζονται σε διάφορες διαμορφώσεις και λύσεις. Από οχήματα ταχυμεταφοράς και ταχείας διανομής και παράδοσης δεμάτων (CEP) έως ασθενοφόρα, παντοπωλείου, δημοτικών βαν ή επίπεδων πλατφορμών, ανυψωτικών ή οχήματα αναψυχής (RV ), σχεδόν τα πάντα είναι εφικτά.

Με το σύστημα MB.OS, η Mercedes Benz Vans θα προσφέρει περισσότερες ψηφιακές λειτουργίες στους επαγγελματίες πελάτες, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης σε εφαρμογές τρίτων. Κατά το λανσάρισμα θα διατίθεται η αυτοματοποιημένη οδήγηση SAE Επιπέδου 2, ενώ η SAE Επιπέδου 4, για μετακίνηση χωρίς οδηγό, προβλέπεται μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

«Σύμφωνα με τη στρατηγική «μόνον ηλεκτρικά», το VAN.EA αναπτύσσεται εξ’ αρχής ως ηλεκτρικό όχημα, αξιοποιώντας πλήρως τα πλεονεκτήματα της νέας τεχνολογίας. Ο στόχος μας, για μερίδιο BEV άνω του 50% έως το 2030, σημαίνει σημαντική μείωση εκπομπών CO2 σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής των νέων βαν» δήλωσε ο Andreas Zygan, Επικεφαλής Ανάπτυξης της Mercedes-Benz Vans.

Νέες αγορές, νέοι πελάτες

Η Mercedes-Benz Vans επιδιώκει περαιτέρω κερδοφόρα ανάπτυξη στις πιο σημαντικές περιοχές της. Σήμερα, η Ευρώπη αποτελεί την ισχυρότερη αγορά, με μερίδιο 60% επί των συνολικών πωλήσεων και η εταιρεία επιθυμεί να ενισχύσει τη θέση της. Όσον αφορά στο μέλλον, διαφαίνεται σημαντική δυνατότητα ανάπτυξης στις ΗΠΑ για τα premium επαγγελματικά μεγάλα βαν και στην Κίνα για τα πολυτελή ιδιωτικά.

Στις ΗΠΑ, επιδιώκει κερδοφόρα και σημαντική αύξηση των πωλήσεων έως το 2030, καθώς και στην επέκταση του χαρτοφυλακίου της, με την προσθήκη της γκάμας VAN.EA.

Η εταιρεία σχεδιάζει να διαθέσει στις ΗΠΑ και την Κίνα ιδιωτικά βαν τύπου VAN.EA, ιδιαίτερης πολυτέλειας. Στις ΗΠΑ, θα προσφέρει για πρώτη φορά πολυτελές βαν μεσαίου μεγέθους για ιδιωτική χρήση.

Η Mercedes Benz Vans θα επεκτείνει επίσης το χαρτοφυλάκιο των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων με νέα σειρά αμιγώς ηλεκτρικών μεσαίων και μεγάλων μοντέλων, βασισμένων στην VAN.EA. Ο σχετικός τομέας σκοπεύει να καθορίσει το νέο βιομηχανικό πρότυπο αυτοκινούμενων τροχόσπιτων, από κοινού με τους επιχειρηματικούς εταίρους του διεθνώς.

Η παγκόσμια αγορά υπηρεσιών ταχυμεταφορών και διανομής και παράδοσης δεμάτων, με ετήσια ανάπτυξη 6%-8% ετησίως, αποτελεί ισχυρό κίνητρο αμιγούς ηλεκτρικής κινητικότητας, αστικής και υπεραστικής. Η Mercedes-Benz Vans εστιάζει στις υψηλότερες κατηγορίες τιμών του κλάδου CEP, όπου σκοπεύει να προσφέρει για πρώτη φορά μια εργοστασιακή έκδοση του VAN.EA CEP.

Το δίκτυο παραγωγής

Η Mercedes-Benz Vans αναδιοργανώνει το παγκόσμιο δίκτυο παραγωγής με το πρώτο της εργοστάσιο αμιγώς ηλεκτρικών ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (eLCV) στο Jawor της Πολωνίας. Το εργοστάσιο θα θέσει νέα πρότυπα παραγωγικότητας, λιτών λειτουργιών και βιωσιμότητας στην κατασκευή premium eLCV παγκοσμίως. Οι εγκαταστάσεις παραγωγής μεγάλων βαν VAN.EA θα είναι ουδέτερες άνθρακα, όπως όλα τα εργοστάσια της εταιρείας. Για πρώτη φορά, σκοπεύει να καλύψει το 100% των ενεργειακών της αναγκών από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που θα περιλαμβάνουν χρήση φωτοβολταϊκών, αιολική ενέργεια και θέρμανση από αντλίες θερμότητας, γεωθερμική και ηλιακή ενέργεια και μικρές ποσότητες βιοαερίου, εναλλακτικά εάν χρειαστεί σε περιόδους αιχμής.

Πέραν των βαν eSprinter και των Sprinter με συστήματα ICE, το μεγάλο πλαίσιο καμπίνας βάσει VAN.EA θα κατασκευάζεται επίσης στο Ντίσελντορφ. Το εργοστάσιο του Ludwigsfelde θα συνεχίσει να παράγει τα Mercedes Benz Sprinter και Mercedes Benz eSprinter και θα μετατραπεί σε κέντρο προσαρμογής eVan, π.χ. για αυτοκινούμενα τροχόσπιτα. Επιπλέον, η εταιρεία θα κατασκευάζει βαν μεσαίου μεγέθους βάσει VAN.EA στο εργοστάσιο της Βιτόρια, στην Ισπανία. Θα ακολουθήσουν και άλλα εργοστάσια.

Στρατηγική ηλεκτροκίνησης

Η Mercedes-Benz Vans έχει εκφράσει οριστικά τις προθέσεις της για ηλεκτρική κινητικότητα στη στρατηγική της.

Με το Vito E-CELL υπήρξε πρωτοπόρος στα βαν άνευ εκπομπών CO2 το 2010.

Το 2023 προσφέρει αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις σε κάθε κατηγορία μικρών, μεσαίων και μεγάλων βαν.

Με την VAN.EA, η Mercedes-Benz Vans υλοποιεί το επόμενο στάδιο ηλεκτροκίνησης. Από το 2026, όλα τα μεσαία και μεγάλα βαν της νέας σπονδυλωτής αρχιτεκτονικής θα είναι μόνον ηλεκτρικά.

Η εταιρεία είχε μερίδιο αγοράς άνω του 20% σε ηλεκτρικά βαν μεγάλου και μεσαίου μεγέθους στην Ευρώπη το 2022. Περισσότερα από 40.000 eVans έχουν ήδη πουληθεί και η Mercedes-Benz Vans επιδιώκει περαιτέρω ανάπτυξη στην ηλεκτρική κατηγορία.

Προηγούμενο άρθροALD – LeasePlan, ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα
Επόμενο άρθροMercedes-Benz AG: αλουμίνιο με σχεδόν 70% λιγότερο CO2