Διόδια αυτοκινητοδρόμου στην Ελλάδα

Εγκρίθηκε στις 17 Φεβρουαρίου η απόφαση για τα οδικά τέλη ώστε τα φορτηγά να μεταβούν από τη χρέωση βάσει χρόνου στη χρέωση βάσει απόστασης, καθιστώντας αποτελεσματικότερη την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει».

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έδωσε το τελικό «πράσινο φως» σε συμφωνία με τις κυβερνήσεις της ΕΕ σχετικά με την επικαιροποίηση των κανόνων που καθορίζουν τα τέλη που μπορούν να επιβάλλουν τα κράτη μέλη στα φορτηγά αλλά και στα λεωφορεία, τα ημιφορτηγά και τα επιβατικά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν τις οδούς του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Αυτό δεν θα υποχρεώσει τα κράτη μέλη της ΕΕ να επιβάλλουν τέλη στα οχήματα που χρησιμοποιούν τους δρόμους τους. Ωστόσο, εάν επιλέξουν να το πράξουν, θα πρέπει να τηρούν τους κανόνες της ΕΕ.

Διόδια αντί «βινιετών»

Στόχος των νέων κανόνων είναι η μετάβαση των οδικών τελών από ένα μοντέλο χρονοεξαρτώμενων χρεώσεων (βινιέτες), σε ένα σύστημα με βάση την απόσταση ή τα χιλιόμετρα, ώστε να αντικατοπτρίζονται καλύτερα οι αρχές «ο ρυπαίνων πληρώνει» και «ο χρήστης πληρώνει».

Οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν ότι τα κράτη μέλη θα καταργήσουν σταδιακά τις βινιέτες για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία) σε ολόκληρο το κεντρικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ εντός οκτώ ετών από την έναρξη ισχύος των νέων κανόνων, και θα αρχίσουν να εφαρμόζουν διόδια (τέλη βάσει απόστασης). Ωστόσο, τα κράτη μέλη θα εξακολουθούν να είναι σε θέση να διατηρούν βινιέτες για συγκεκριμένα τμήματα αυτού του δικτύου, εάν μπορούν να αποδείξουν ότι ένας νέος τρόπος χρέωσης θα ήταν δυσανάλογος προς τα αναμενόμενα έσοδα.

Οικολογικότερες χρεώσεις

Για να ενθαρρυνθεί η ευρύτερη χρήση πιο φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων, οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να καθορίσουν διαφορετικά τέλη χρήσης του οδικού δικτύου με βάση τις εκπομπές CO2 για τα φορτηγά και τα λεωφορεία και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις για τα ημιφορτηγά και τα μικρά λεωφορεία, από το 2026. Θα πρέπει επίσης να μειώσουν σημαντικά τα τέλη για τα οχήματα μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών.

Ημιφορτηγά και αυτοκίνητα φόρτισης

Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, οι βινιέτες θα ισχύουν για μικρότερες περιόδους (μία ημέρα, μία εβδομάδα ή 10 ημέρες) και θα έχουν ανώτατα όρια τιμών που μπορούν να επιβληθούν στα επιβατικά αυτοκίνητα, ώστε να διασφαλίζεται η δίκαιη μεταχείριση των περιστασιακών οδηγών από άλλες χώρες της ΕΕ. Οι χώρες της ΕΕ που επιθυμούν να χρεώσουν ελαφρύτερα οχήματα, όπως ημιφορτηγά, μικρά λεωφορεία και επιβατικά αυτοκίνητα, θα εξακολουθήσουν να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ συστημάτων διοδίων ή βινιετών.

Περισσότερη διαφάνεια

Οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν ότι τρία έτη μετά την έναρξη ισχύος των κανόνων, τα κράτη μέλη θα δημοσιοποιούν τα διόδια και τα τέλη χρήσης που επιβάλλονται στην επικράτειά τους, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τα έσοδα αυτά. Το ΕΚ επιθυμεί τα έσοδα που προκύπτουν από τα τέλη αυτά να συμβάλλουν στη βιωσιμότητα των μεταφορών, των υποδομών και της κινητικότητας.

Δηλώσεις

Ο εισηγητής του ΕΚ Giuseppe Ferrandino, δήλωσε: «Η κατάργηση της βινιέτας για τα βαρέα οχήματα θα τυποποιήσει ένα σύστημα που επί του παρόντος είναι υπερβολικά κατακερματισμένο. Θα ενθαρρύνουμε τον κόσμο των μεταφορών να χρησιμοποιεί καθαρότερα οχήματα. Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που πετύχαμε την καθιέρωση της μονοήμερης βινιέτας για όλα τα οχήματα που κυκλοφορούν, η οποία θα επιτρέψει στους ταξιδιώτες να καταβάλλουν εύλογο αντίτιμο για το ταξίδι τους. Αυτό αποτελεί επίσης θετική εξέλιξη για τον τουρισμό: διασφαλίζει ότι οι ταξιδιώτες δεν θα τιμωρούνται».

Επόμενα βήματα

Οι κανόνες θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Τα κράτη μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους δύο χρόνια για να προετοιμαστούν για την εφαρμογή των νέων κανόνων.

ACEA: ΛΥΣΗ ΑΠΑΝΘΡΑΚΟΠΟΙΗΣΗΣ

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), είχε εκδώσει σχετική ανακοίνωση, όπου ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής: Ενώ η φιλοδοξία των κατασκευαστών φορτηγών για οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών στην αγορά είναι σαφής, πρέπει να σημειωθεί πως η ζήτηση για αυτά τα οχήματα δεν θα αυξηθεί όσο οι επιλογές οχημάτων ορυκτών καυσίμων παραμένουν φθηνότερες. Το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO) των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων μηδενικών εκπομπών δεν μπορεί ακόμα να ανταγωνιστεί τις συμβατικές τεχνολογίες ορυκτών καυσίμων.

Ένα συνεκτικό, υποστηρικτικό και ευνοϊκό πλαίσιο πολιτικής είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη σαφούς πλεονεκτήματος για οχήματα χαμηλών και κυρίως, μηδενικών εκπομπών. Από αυτή την άποψη, η θέσπιση διαφορετικών τελών κυκλοφορίας βάσει CO2 στην Ευρώπη είναι επείγουσα και υψίστης σημασίας, προκειμένου να εκπληρωθούν οι φιλοδοξίες της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ.

Η αναθεώρηση της οδηγίας Ευρωβινιέτας, συμπεριλαμβανομένης της διαφοροποίησης των τελών βάσει CO2, αποτελεί βασική νομοθεσία και σημαντικό παράγοντα για την μετάβαση σε οδικές εμπορευματικές μεταφορές χωρίς άνθρακα.

TRANSPORT & ENVIRONMENT: ΟΡΟΣΗΜΟ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΑΣΙΝΑ ΦΟΡΤΗΓΑ

Για το ίδιο θέμα, η Transport & Environment, επισημαίνει μεταξύ άλλων: Τα κράτη μέλη της ΕΕ έχουν περιθώριο έως το 2023 για να εφαρμόσουν το νέο σύστημα διοδίων που παρέχει ισχυρά κίνητρα για φορτηγά μηδενικών εκπομπών, αφού οι ευρωβουλευτές ψήφισαν την έγκριση νέας νομοθεσίας. Η Transport & Environment (T&E) χαιρέτισε τον αναθεωρημένο νόμο για Ευρωβινιέτα ως ορόσημο για τις πράσινες μεταφορές, που θα ωφελήσει το κλίμα, την ποιότητα του αέρα και τους μεταφορείς, αλλά κάλεσε τα κράτη μέλη να ξεκινήσουν τις διαδικασίες εφαρμογής του αμέσως.

Τα φορτηγά ευθύνονται για το 23% των εκπομπών οδικών μεταφορών της ΕΕ και για πάνω από 20% των εκπομπών NOx.

Φωτογραφία: Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Προηγούμενο άρθροFord Puma: ασφαλέστερο… δεν γίνεται
Επόμενο άρθροValeo: εξαγόρασε το 100% της Valeo Siemens eAutomotive