Τα οχήματα διαμοιρασμού στην Ευρώπη αυξάνονται, και αναμένεται να φτάσουν τα 7,5 εκατομμύρια μέχρι το 2035, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της ING. Παρόλα αυτά, υπάρχουν σημαντικά εμπόδια που εμποδίζουν αυτή την ανάπτυξη.

Η ING υπολόγισε ότι τα αυτοκίνητα που θα μοιράζονται περισσότεροι του ενός χρήστες θα αυξηθούν στα 7,5 εκατομμύρια μέχρι το 2035 στην Ευρώπη, από τα 370.000 που εκτιμάται ότι υπάρχουν σήμερα. Στην έκθεση «Car Sharing Unlocked» η ING ισχυρίζεται ότι το 30% των Ευρωπαίων που διαθέτουν άδεια οδήγησης δείχνουν ενδιαφέρον για την χρήση αυτοκινήτων από κοινού με άλλους, ενώ το 60% είναι έτοιμο να μοιραστεί το δικό του αυτοκίνητο, αν θα πληρωνόταν γι αυτό. Επιπλέον, οι χώρες της Νότιας Ευρώπης δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

Η KPMG κατέληξε σε παρόμοιο συμπέρασμα στην δική της παγκόσμια έρευνα για την αυτοκινητοβιομηχανία του 2018, υποστηρίζοντας ότι τα κοινόχρηστα αυτοκίνητα θα έχουν ένα μερίδιο αγοράς που θα φτάνει στο 50% μέχρι το 2040. Ειδικότερα λόγω της αυξανόμενης αστικοποίησης, το 43% των ερωτηθέντων παραδέχεται ότι δεν ενδιαφέρεται πλέον για την ιδιοκτησία ενός αυτοκινήτου μέχρι το 2025.

Εμπόδια

Παρ ‘όλα αυτά, μόνο το 0,1% όλων των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ευρώπη μοιράζονται σήμερα περισσότεροι του ενός χρήστες. Ο διαμοιρασμός των αυτοκινήτων αντιμετωπίζει τον ανταγωνισμό άλλων υπηρεσιών κινητικότητας, όπως η κλήση (ride hailing), αλλά υπάρχουν ακόμα περισσότερα άλλα εμπόδια.

Το 40% των ερωτηθέντων Ευρωπαίων θα ήθελαν να δουν κάποιες βελτιώσεις στην εμπειρία των χρηστών, όπως πιο αξιόπιστες, ταχύτερες και απλούστερες υπηρεσίες και αυξημένη προσφορά αυτοκινήτων. Επιπλέον, το 20% θα ήθελαν μείωση των χρεώσεων.

Η εξέλιξη αυτή μπορεί να ενισχυθεί και από την πλευρά της προσφοράς. Αρκετοί κατασκευαστές αυτοκινήτων προσφέρουν ήδη το car sharing, αλλά η επέκταση του στόλου είναι δαπανηρή, αργή και άκαμπτη. Η ενίσχυση των πλατφορμών και της τεχνολογίας θα διευκολύνει την επέκταση της προσφοράς και τη δημιουργία εμπιστοσύνης μεταξύ των ιδιοκτητών αυτοκινήτων για το διαμοιρασμό τους.

Η τεχνολογία, π.χ., θα μπορούσε να ξεπεράσει το φυσικό εμπόδιο της παράδοσης του κλειδιού, καθώς ένα κουμπί εφαρμογής και έναρξης της λειτουργίας του αυτοκινήτου θα μπορούσε να ξεπεράσει αυτή την απαραίτητη, αλλά δύσκαμπτη, συναλλαγή.

Όλα αυτά τα εμπόδια πρέπει να ξεπεραστούν ώστε να είναι πλήρως το δυναμικό των αυτοκινήτων κοινής χρήσης, το οποίο η ING εκτιμά ότι θα ανέλθει στο 80% όλων των επιβατών που ταξιδεύουν οδικώς στην ΕΕ σε ένα στόλο περίπου 270 εκατομμυρίων αυτοκινήτων.

Η νέα τεχνολογία δεν μπορεί να ξεπεράσει μόνο το ζήτημα του κλειδιού αλλά και να βοηθήσει στην απόκτηση εμπιστοσύνης μεταξύ των ιδιοκτητών αυτοκινήτων μέσω της παρακολούθησης της συμπεριφοράς των οδηγών. Τελικά, με την εισαγωγή των αυτόνομων αυτοκινήτων, το πρόβλημα αυτό θα επιλυθεί. Η ING εκτιμά ότι θα αυξηθούν τα αυτόνομα αυτοκίνητα επιπέδου 4 στους ευρωπαϊκούς δρόμους έως το 2025.

Επιπλέον, οι νομοθετικές ρυθμίσεις και τα κίνητρα μπορεί να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητα του κόστους των αυτοκινήτων διαμοιρασμού έναντι των ιδιόκτητων. Τα ειδικά συστήματα φορολογίας ή οι περιορισμοί κυκλοφορίας, ή/και οι περιορισμοί στους χώρους στάθμευσης, μπορεί να ενθαρρύνουν την κοινή χρήση των αυτοκινήτων.

Η αυξανόμενη ζήτηση για κοινόχρηστα αυτοκίνητα θα οδηγήσει τελικά σε μια καμπή, όταν ο συνολικός αριθμός των αυτοκινήτων στην Ευρώπη θα πέσει και οι πωλήσεις των νέων αυτοκινήτων θα μειωθούν. Σύμφωνα με την ING, από το 2035, 1 εκατομμύριο λιγότερα αυτοκίνητα θα πωλούνται κάθε χρόνο στην Ευρώπη.

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα εγκαταλείψουν την αγορά. Η ING προτείνει οι κατασκευαστές να αναλάβουν ηγετικό ρόλο στο car sharing, δημιουργώντας τις δικές τους πλατφόρμες, όπως η υπηρεσία DriveNow της BMW, και το ίδιο μπορεί να συμβεί και με τους ιδιοκτήτες στόλων, οι οποίοι βρίσκονται σε ισχυρή θέση στην εξέλιξη του car sharing.

Προηγούμενο άρθροΈχει σημασία το μέγεθος για τους στόλους LCV;
Επόμενο άρθροΚαινοτόμες Τεχνολογίες Φωτισμού από την Opel