Τιμές EV: Η Κίνα κερδίζει, Ευρώπη και ΗΠΑ χάνουν

Στις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV) η Κίνα κερδίζει, η Ευρώπη και οι ΗΠΑ χάνουν. Από το 2015, το μέσο EV κατέστη πολύ πιο ακριβό στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Στην Κίνα, όμως, οι τιμές των EV μειώθηκαν περίπου στο μισό.

Ως αποτέλεσμα, οι κινεζικές μάρκες είναι έτοιμες να κατακτήσουν τις δυτικές αγορές, επισημαίνει η JATO Dynamics.

Στην πρόσφατη έκθεσή τους, με θέμα «Προσιτά ηλεκτρικά οχήματα και μαζική υιοθέτηση: Η πρόκληση του κλάδου», οι ειδικοί στην έρευνα αυτοκινήτων της JATO Dynamics διερευνούν την ανισορροπία των τιμών EV μεταξύ των περιοχών και την επίδρασή τους στην παραγωγή και την πώληση στις μεγάλες αγορές.

Απόκλιση τιμών

Το πιο σημαντικό στοιχείο είναι η απόκλιση στις τιμές των EV μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ αφενός, και Κίνας αφετέρου.

Ευρώπη

  • Το 2015, το μέσο EV κόστιζε κάτι λιγότερο από 49.000 €.
  • Το πρώτο εξάμηνο του 2022, η τιμή αυξήθηκε σχεδόν στα 56.000 €, αύξηση 14%.
  • Αποτέλεσμα, το EV στην Ευρώπη είναι 27% ακριβότερο από το βενζινοκίνητο.

Ηνωμένες Πολιτείες

  • Το 2015, το μέσο EV κόστιζε λίγο περισσότερο από 53.000 €.
  • Το πρώτο εξάμηνο του 2022, η τιμή αυξήθηκε σχεδόν στα 64.000 €, αύξηση 20%.
  • Αποτέλεσμα, το EV στις ΗΠΑ είναι 43% ακριβότερο από το βενζινοκίνητο.

Κίνα

  • Το 2015, το μέσο EV κόστιζε σχεδόν 67.000 €.
  • Το πρώτο εξάμηνο του 2022, η τιμή μειώθηκε κάτω από τα 32.000 €, μείωση 52%.
  • Αποτέλεσμα, το EV στην Κίνα είναι πλέον 33% φθηνότερο από το βενζινοκίνητο.

Προσέγγιση παραγωγής

Η απόκλιση μεταξύ Κίνας και Ευρώπης και ΗΠΑ είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή, αναφέρει η JATO, λόγω διαφορετικής προσέγγισης παραγωγής.

  • Στην Ευρώπη, οι αυτοκινητοβιομηχανίες επικεντρώνονται στον εξηλεκτρισμό μοντέλων και κατηγοριών premium, γεγονός που διατηρεί υψηλές τις μέσες τιμές EV.
  • Στις ΗΠΑ, η προτίμηση των καταναλωτών για μεγάλα φορτηγά και SUV αποτελεί εμπόδιο για την οικονομικά αποδοτική ηλεκτροκίνηση. Οι περισσότεροι βορειοαμερικανικοί κατασκευαστές υστερούν στην ηλεκτροκίνηση έναντι των κινέζων και ευρωπαίων ομολόγων τους. Η Tesla αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα.
  • Στην Κίνα, όμως, η κυβέρνηση πιέζει ενεργά την διάδοση των ηλεκτρικών οχημάτων, χρησιμοποιώντας τις τιμές ως σημαντικό μοχλό.

Η διαφορά τιμής στην Κίνα (με τα ηλεκτρικά οχήματα να είναι πλέον σημαντικά φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα) παρέχει σημαντική ώθηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων. Επιπλέον, η διαφορά τιμής των ηλεκτρικών οχημάτων παραγωγής ΗΠΑ και Ευρώπης προσφέρει στους κινέζους κατασκευαστές την ευκαιρία να καλύψουν τις ανάγκες των πελατών Βόρειας Αμερικής και Ευρώπης που επιθυμούν να συνδυάσουν οικονομική προσιτότητα με βιωσιμότητα.

Όχι μόνον η Κίνα

Προς το παρόν, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες διευρύνουν και βελτιώνουν την γκάμα των μοντέλων τους για να ευθυγραμμιστούν με τις ευρωπαϊκές επιθυμίες. Το 2021, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιπροσώπευαν το 21% των νέων ταξινομήσεων EV στην Ευρώπη, με τις κινεζικές στη δεύτερη θέση, με μερίδιο αγοράς 19%. Δεδομένων των σημαντικών προσπαθειών εταιρειών όπως η NIO και η Polestar, αυτό το μερίδιο φαίνεται πως θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια, αναφέρει η JATO.

Ωστόσο, η Κίνα δεν είναι η μόνη νεοεισερχόμενη αγορά. Η έκθεση της JATO επισημαίνει ιδιαίτερα την Ινδία, επισημαίνοντας πως η ινδική κυβέρνηση υποστηρίζει σθεναρά την παραγωγή EV. Το α’ εξάμηνο, πουλήθηκαν στην Ινδία τόσα ηλεκτρικά οχήματα όσα τα δύο προηγούμενα χρόνια μαζί (ο αριθμός αυτός εξακολουθούσε να ανέρχεται σε λίγο λιγότερο από 20.000).

Μαζική υιοθέτηση

«Ένα σημαντικό μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού εξακολουθεί να αποκλείεται από τη μετάβαση των ηλεκτρικών οχημάτων λόγω οικονομικής προσιτότητας», λέει ο David Kraijcek, CEO της JATO Dynamics. «Χωρίς τη μαζική υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, οι στόχοι μείωσης εκπομπών θα είναι ανέφικτοι – κάτι που αποτελεί πραγματική και σοβαρή απειλή για όλους μας».

Η έκθεση καταδεικνύει πως Ευρώπη και ΗΠΑ είναι δύο αγορές που δεν έχουν ακόμη καταφέρει να μειώσουν τις τιμές των EV για να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις αγοραστών αυτοκινήτων με μεσαία και χαμηλότερα εισοδήματα.

Η προτεραιότητα του κέρδους έναντι του μεριδίου αγοράς μπορεί τελικά να κοστίσει ακριβά στους ευρωπαίους και αμερικανούς κατασκευαστές, καθώς αυτοκινητοβιομηχανίες από την Κίνα, την Ινδία και άλλες αναδυόμενες χώρες παράγουν φθηνότερα μοντέλα που θα μπορούσαν να κατακτήσουν μεγάλο μέρος των παγκόσμιων αγορών, καθώς και τις ώριμες αγορές της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής.

Προηγούμενο άρθροΤο τμήμα Heritage της Stellantis στην Auto e Moto d’Εpoca
Επόμενο άρθροΣτο εσωτερικό του αναμενόμενου Volvo EX90