Μετά από έκκληση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των αρχών προστασίας των καταναλωτών της ΕΕ, πέντε κορυφαίες εταιρείες του κλάδου, η Avis, η Europcar, η Enterprise, η Hertz και η Sixt, άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζουν τις τιμές ενοικίασης αυτοκινήτων, καθιστώντας τες απόλυτα διαφανείς για τους καταναλωτές.

Η Επιτροπή, οι ευρωπαϊκές αρχές προστασίας των καταναλωτών και οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων – οι οποίες αντιπροσωπεύουν τα δύο τρίτα του συνόλου των εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων στην ΕΕ – ξεκίνησαν διάλογο το 2014, αφότου τα ευρωπαϊκά κέντρα προστασίας καταναλωτών έλαβαν μεγάλο αριθμό καταγγελιών από τουρίστες σε όλη την ΕΕ (βλ. IP/15/5334). Οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων Avis, Europcar, Enterprise, Hertz και Sixt έχουν πλέον αλλάξει και βελτιώσει τις εμπορικές πρακτικές τους, τους όρους σύμβασης και τις εσωτερικές πολιτικές τους στο πλαίσιο του εν λόγω διαλόγου.

Ωστόσο, μέχρι σήμερα οι εταιρείες δεν είχαν εφαρμόσει πλήρως ορισμένες από τις δεσμεύσεις τους προκειμένου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι αρχές προστασίας των καταναλωτών της ΕΕ να θεωρήσουν ότι οι εταιρείες συμμορφώνονται πλήρως με το δίκαιο της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Η αξιολόγηση, που δημοσιεύτηκε στις 25 Μαρτίου, σημειώνει ότι η Enterprise και η Sixt έχουν πλέον προβεί σε όλες τις απαιτούμενες αλλαγές. Η Avis έχει δεσμευτεί να πραγματοποιήσει τις υπόλοιπες αλλαγές μέχρι τον Μάιο του 2019. Η Europcar, η οποία τώρα περιλαμβάνει την Goldcar, θα πραγματοποιήσει τις υπόλοιπες αλλαγές μέχρι τον Ιούνιο του 2019. Η Hertz έχει δεσμευτεί να προβεί σε όλες τις αναγκαίες αλλαγές το αργότερο μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2020.

Η επίτροπος Δικαιοσύνης, Καταναλωτών και Ισότητας των Φύλων, Vĕra Jourová δήλωσε τα εξής: “Χάρη στην πίεση που ασκήσαμε, δεν θα υπάρχουν πλέον δυσάρεστες εκπλήξεις στο γραφείο ενοικίασης κατά την παραλαβή αυτοκινήτου που έχετε νοικιάσει. Είναι πραγματικά ενοχλητικό να ξεκινά κανείς τις διακοπές του και να πρέπει να πληρώσει επιπλέον χρεώσεις που δεν τις έχει προβλέψει και να διαβάσει περίπλοκες συμβάσεις. Θέλω οι Ευρωπαίοι καταναλωτές να απολαμβάνουν τις διακοπές τους στο μέγιστο, χωρίς να πρέπει να ανησυχούν για δυσάρεστες εκπλήξεις στους τελικούς λογαριασμούς”.

Οι εταιρείες δεσμεύθηκαν:

  • να συμπεριλαμβάνουν όλες τις χρεώσεις στη συνολική τιμή κράτησης: στους καταναλωτές θα προσφέρεται πλέον μια βασική τιμή στον ιστότοπο, η οποία θα αντιστοιχεί στην τελική τιμή που θα πρέπει να πληρώσουν. Η τιμή αυτή πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις πρόσθετες χρεώσεις, όπως ειδική επιβάρυνση για υπηρεσίες καυσίμων, τέλη αεροδρομίου και επιπλέον χρέωση για νέο οδηγό ή για επιστροφή του αυτοκινήτου σε τόπο διαφορετικό από τον τόπο παραλαβής·
  • να περιγράφουν με σαφήνεια τις βασικές υπηρεσίες ενοικίασης με τους όρους και τις προϋποθέσεις σε όλες τις εθνικές γλώσσες: οι καταναλωτές δεν θα έρχονται πλέον αντιμέτωποι με ασαφείς ή παραπλανητικές πληροφορίες σχετικά με τα κύρια χαρακτηριστικά της ενοικίασης, όπως ενδεχόμενο περιορισμό χιλιομέτρων, την πολιτική για τα καύσιμα, την πολιτική ακύρωσης και τις απαιτήσεις καταβολής εγγύησης κ.λπ.·
  • να αναφέρεται σαφώς, στην προσφορά τιμής, η τιμή και οι λεπτομέρειες των προαιρετικών πρόσθετων επιλογών, ιδίως των ασφαλιστικών καλύψεων που μειώνουν την οικονομική ευθύνη του ενοικιαστή σε περίπτωση ζημιάς. Θα πρέπει να αναφέρεται με σαφήνεια τι καλύπτει η βασική τιμή ενοικίασης όσον αφορά τις ζημίες, και ιδίως τι μπορεί να χρειαστεί να πληρώσει επιπλέον ο οδηγός. Εάν αγοράζεται πρόσθετη ασφάλιση ή ασφάλιση με απαλλαγή, το τι περιλαμβάνεται σε αυτή και τι όχι θα πρέπει επίσης να αναφέρεται σαφώς πριν αποδεχτεί ο καταναλωτής την αγορά.

Ο κανονισμός της ΕΕ για τη συνεργασία όσον αφορά την προστασία των καταναλωτών συγκεντρώνει τις εθνικές αρχές προστασίας καταναλωτών σε ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο επιβολής της νομοθεσίας, μέσω του οποίου η εθνική αρχή μιας χώρας της ΕΕ μπορεί να επικοινωνήσει με την ομόλογή της σε μια άλλη χώρα της ΕΕ για να συντονίσουν τις δράσεις τους όσον αφορά την αντιμετώπιση διαδεδομένων προβλημάτων σχετικά με την προστασία των καταναλωτών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διευκολύνει το έργο αυτό.

Υπό τον συντονισμό της αρχής ανταγωνισμού και αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου, το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών ξεκίνησε επαφές με τις πέντε μεγάλες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων μετά από αύξηση των καταγγελιών στα ευρωπαϊκά κέντρα καταναλωτών σε ολόκληρη την ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρείχε οργανωτική υποστήριξη στην πρωτοβουλία αυτή.

Οι εν λόγω εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, η Avis Budget Group, η Enterprise Rent-A-Car, η Hertz Europe Limited, η Sixt SE και η Europcar Mobility Group, βελτίωσαν τις εμπορικές τους πρακτικές, τους συμβατικούς όρους και τις εσωτερικές πολιτικές τους κατά τη διάρκεια αυτού του διαλόγου, ο οποίος ολοκληρώθηκε το 2017. Ωστόσο, η Επιτροπή και οι αρχές προστασίας των καταναλωτών δεν ήταν ικανοποιημένες από το επίπεδο εφαρμογής ορισμένων δεσμεύσεων και, ως εκ τούτου, ζήτησαν από τις εταιρείες αυτές να προβούν σε πρόσθετες βελτιώσεις.

Επόμενα βήματα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών στο ευρωπαϊκό δίκτυο συνεργασίας καταναλωτών θα παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς την εφαρμογή των υπόλοιπων αλλαγών. Αν και οι εταιρείες που συμμετέχουν σε αυτή τη δράση αποτελούν τα δύο τρίτα των ιδιωτικών εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων στην ΕΕ, άλλοι έμποροι, όπως οι μεσάζοντες και οι μικρότερες εταιρείες, διαδραματίζουν κι αυτοί σημαντικό ρόλο στην εν λόγω αγορά. Οι αρχές και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνεχίσουν να παρακολουθούν όλους τους παράγοντες της αγοράς για να διασφαλίσουν ότι τηρούν πλήρως τους κανόνες της ΕΕ για τους καταναλωτές.

Εάν οι εταιρείες δεν τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους, οι αρχές προστασίας των καταναλωτών μπορούν να αποφασίσουν να προσφύγουν σε μέτρα επιβολής.

Διαβάστε εδώ τις Κατευθυντήριες γραμμές της Leaseurope

 

 

 

 

Προηγούμενο άρθροΚυκλοφόρησε το πρώτο τεύχος του FLEET BUSINESS
Επόμενο άρθροΤα μεταχειρισμένα ντίζελ χρειάζονται 10% περισσότερο χρόνο για πώληση