Κατόπιν θετικών δοκιμών το 2023 στο Saint-Quentin-en-Yvelines (Γαλλία), το Renault Group και η Bruitparif υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας για τη δημιουργία της πρώτης ακουστικής αποτύπωσης των δρόμων της περιφέρειας Ile-de- France, προς όφελος της οδικής ασφάλειας, της υγείας και του περιβάλλοντος.
Εξοπλισμένα με αισθητήρες και την συσκευή Apache, που αναπτύχθηκε από τους μηχανικούς του Renault Group, τριάντα οχήματα Megane E-Tech θα καταγράφουν τα επίπεδα θορύβου των δρόμων, κατά προσέγγιση μέτρου, για δύο έτη, κατά τις μετακινήσεις των ιδιοκτητών τους.
Η ένταση του θορύβου ενός δρόμου δείχνει την φθορά του, ακόμα κι αν δεν είναι εμφανής. Μεταξύ ενός καινούργιου οδοστρώματος με καλές ηχοαπορροφητικές ιδιότητες και ενός κατεστραμμένου ή πολύ φθαρμένου, ο θόρυβος κύλισης ενός οχήματος μπορεί να ποικίλλει από το 1 έως το 10.
Ένας φθαρμένος δρόμος αυξάνει επίσης την αντίσταση κύλισης και συνεπώς την κατανάλωση ενέργειας, τις εκπομπές CO2 και τα σωματίδια ρύπων οχημάτων εσωτερικής καύσης, καθώς και την φθορά των ελαστικών.
Η ύπαρξη λεπτομερούς αποτύπωσης της ακουστικής του δρόμου θα βοηθήσει τις τοπικές αρχές να κατανοήσουν την πραγματική κατάσταση των υπό την ευθύνη τους οδοστρωμάτων και θα τους επιτρέψει να ελέγχουν την εξέλιξη.
Η συσκευή Apache
Το Apache, αρκτικόλεξο του Appraisal of Pavement Acoustic Characteristics and Energy Efficiency, αναλύει το δρόμο, όπως η βελόνα ενός πικάπ, για να παράγει χάρτες της ακουστικής κατάστασης του οδικού δικτύου.
Αυτά τα δεδομένα στη συνέχεια συγκεντρώνονται για να δώσουν μια πολύ ακριβή ανάλυση για τα σημεία στα οποία ένας δρόμος είναι σε ιδιαίτερα κακή κατάσταση και επομένως θορυβώδης. “Είναι μια τεχνολογία που όχι μόνο βελτιώνει την ακουστική μέσα στα οχήματά μας, αλλά επιτρέπει επίσης στις τοπικές αρχές να λαμβάνουν πιο ακριβείς αποφάσεις για προϋπολογισμούς επισκευής δρόμων” εξήγησε ο Thomas Antoine, Επικεφαλής ειδικών Τεχνολογίας Θορύβου & Δονήσεων του Renault Group. “Το πρόγραμμα Apache είναι απόδειξη της εφευρετικότητάς μας. Το πρόβλημα του θορύβου στο περιβάλλον δεν αφορά μόνο το ερώτημα, ποιο αυτοκίνητο, ποια ελαστικά; Σχετίζεται με το πώς το αυτοκίνητο αλληλεπιδρά με το περιβάλλον του”.
“Λαμβάνουμε έναν τεράστιο όγκο δεδομένων από αυτούς τους αισθητήρες, αλλά στη συνέχεια υπάρχει το θέμα της μετατροπής τους σε χρήσιμες πληροφορίες. Για να συσχετιστούν αυτοί οι χάρτες με τη χρήση του δρόμου, πρέπει να γνωρίζουμε πόσο συχνά χρησιμοποιούνται οι δρόμοι και εκεί είναι πολύ χρήσιμη η συνεργασία μας με την Bruitparif“, σημείωσε η Fadila Hrird, εκπαιδευόμενη στο Renault Group με ειδίκευση στη γεωπληροφορική.