Πυρκαγιά σε EV, ελβετική έρευνα για τους κινδύνους
Οι εύφλεκτοι ηλεκτρολύτες μιας ηλεκτρικής μπαταρίας αυτοκινήτου μπορούν να αναφλεγούν. Μια τέτοια πυρκαγιά δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί παρά μόνον εάν ψυχθεί η συστοιχία μπαταριών με ικανές ποσότητες νερού

Ελβετική έρευνα σχετικά με τους κινδύνους που προκύπτουν από πυρκαγιά σε EV διαπιστώνει, μεταξύ άλλων, πως όταν συμβαίνει δεν είναι πιο επικίνδυνη από μια πυρκαγιά σε όχημα εσωτερικής καύσης (ICE).

Τι συμβαίνει εάν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο καίγεται σε σήραγγα δρόμου ή υπόγειο χώρο στάθμευσης; Στη δοκιμαστική σήραγγα του Hagerbach στην Ελβετία, οι ερευνητές έβαλαν φωτιά σε κυψέλες μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ανέλυσαν την κατανομή αερίων αιθάλης και καπνού και τα χημικά υπολείμματα στο νερό κατάσβεσης.

Ακούγεται ένας δυνατός κρότος, και στη συνέχεια αρχίζει η φωτιά: Μια μονάδα μπαταρίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου καίγεται στη δοκιμαστική σήραγγα του Hagerbach. Ένα βίντεο του τεστ δείχνει εντυπωσιακά την ενέργεια που είναι αποθηκευμένη σε τέτοιες μπαταρίες: Οι φλόγες σφυρίζουν μέσα στον χώρο και παράγουν τεράστιες ποσότητες παχιάς, μαύρης αιθάλης. Η ορατότητα στο προηγούμενο φωτεινό τμήμα της σήραγγας πλησιάζει γρήγορα στο μηδέν. Μετά από λίγα λεπτά, η μονάδα μπαταρίας έχει εξαντληθεί εντελώς. Η τέφρα και η αιθάλη έχουν εξαπλωθεί σε όλο τον χώρο.

Ας δούμε πρώτα τα καλά νέα: το ελβετικό ερευνητικό ινστιτούτο Empa από κοινού με το A + W Progress διαπίστωσαν πως η πυρκαγιά σε ένα ηλεκτρικό όχημα δεν είναι πιο επικίνδυνη από αυτήν ενός ντίζελ ή βενζινοκίνητου αυτοκινήτου.

Υπάρχουν όμως και άσχημα νέα: Οι πυρκαγιές σε EV απελευθερώνουν επικίνδυνες ουσίες, αλλά σε ποσότητες αρκετά χαμηλές ώστε να μην αποτελούν κίνδυνο για την υγεία. Τα σύγχρονα συστήματα εξαερισμού σε σήραγγες και υπόγειους χώρους στάθμευσης μπορεί να αποτελούν λύση, καταλήγουν οι ερευνητές.

Ένας άλλος κίνδυνος που πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι το ρυπασμένο νερό από την πυρόσβεση. Οι πυρκαγιές σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα απελευθερώνουν βαρέα μέταλλα που δεν πρέπει να αποχετευτούν στους υπονόμους.

Η δοκιμή, η οποία χρηματοδοτήθηκε από το Swiss Federal Roads Office (FEDRO) και στην οποία συμμετείχαν αρκετοί ερευνητές του Empa, πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2019. Τα αποτελέσματα μόλις δημοσιεύθηκαν. “Στο πείραμά μας εξετάσαμε συγκεκριμένα ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς μικρών και μεγάλων υπόγειων ή πολυόροφων χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων”, λέει ο επικεφαλής του έργου Lars Derek Mellert από την Amstein + Walthert Progress AG. “Όλες αυτές οι υπάρχουσες υπόγειες κατασκευές χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο από ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και οι υπεύθυνοι αναρωτιούνται: Τι να κάνουν αν σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο εκδηλωθεί πυρκαγιά; Ποιοι είναι οι κίνδυνοι για την υγεία των εργαζομένων; Τι επιπτώσεις έχει μια τέτοια πυρκαγιά η λειτουργία του εργοστασίου μου”; Όμως μέχρι τώρα δεν υπήρχε ουσιαστική τεχνική βιβλιογραφία, πόσο μάλλον πρακτική εμπειρία για μια τέτοια περίπτωση.

Με την υποστήριξη του ερευνητή μπαταριών Marcel Held και του ειδικού στη διάβρωση Martin Tuchschmid από το Empa, ο Mellert ανέπτυξε τρία σενάρια δοκιμής. Συμμετείχαν επίσης εμπειρογνώμονες από τη δοκιμαστική σήραγγα Hagerbach AG και το γαλλικό κέντρο d’études des tunnels (CETU) στο Bron. “Εγκαταστήσαμε δοκιμαστικές επιφάνειες στη σήραγγα με τη φωτιά τις οποίες κάλυψε η αιθάλη”, εξηγεί ο Martin Tuchschmid, ειδικός στη διάβρωση και τη φωτιά στο Empa. “Μετά τη δοκιμή, οι επιφάνειες αναλύθηκαν χημικά και αποθηκεύθηκαν επίσης σε ειδικούς χώρους για αρκετούς μήνες για να ανιχνευθεί πιθανή ζημιά από τη διάβρωση”.

Τα αποτελέσματα της δοκιμής δημοσιεύθηκαν σε τελική έκθεση τον Αύγουστο του 2020. Ο επικεφαλής του έργου Mellert διαβεβαιώνει: “Όσον αφορά την ανάπτυξη θερμότητας, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που καίει δεν είναι πιο επικίνδυνο από ένα αυτοκίνητο με συμβατική κίνηση. “Οι ρύποι που εκπέμπονται από ένα καύσιμο όχημα ήταν πάντα επικίνδυνοι και πιθανώς θανατηφόροι”, λέει η τελική έκθεση. Ανεξάρτητα από τον τύπο της μονάδας δίσκου ή του συστήματος αποθήκευσης ενέργειας, ο πρωταρχικός στόχος πρέπει να είναι να βγάλουμε τον καθένα από τη ζώνη κινδύνου το συντομότερο δυνατό. Το εξαιρετικά διαβρωτικό, τοξικό υδροφθορικό οξύ έχει συχνά συζητηθεί ως ιδιαίτερος κίνδυνος καύσης μπαταριών. Στις τρεις δοκιμές στη σήραγγα Hagerbach, ωστόσο, οι συγκεντρώσεις παρέμειναν κάτω από τα κρίσιμα επίπεδα.

Συμπέρασμα: Ένα σύστημα εξαερισμού σήραγγας που είναι υπερσύγχρονο μπορεί να αντιμετωπίσει όχι μόνο την καύση αυτοκινήτων βενζίνης / ντίζελ, αλλά και αυτή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η αυξημένη διάβρωση στο σύστημα εξαερισμού ή στον εξοπλισμό της σήραγγας είναι επίσης απίθανη βάσει των διαθέσιμων αποτελεσμάτων.

Ακόμη και οι πυροσβεστικές δυνάμεις δεν χρειάζεται να μάθουν κάτι νέο βάσει των δοκιμών. Οι πυροσβέστες γνωρίζουν ότι η πυρκαγιά της συστοιχίας μπαταριών ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι αδύνατο να σβήσει εάν δεν ψυχθεί με ικανές ποσότητες νερού. Έτσι, η πυρκαγιά μπορεί ενδεχομένως να περιοριστεί σε μερικές κυψέλες της μπαταρίας και ένα μέρος της δεν θα καεί. Φυσικά, μία τέτοια μερικώς καμένη συστοιχία πρέπει να τοποθετηθεί σε ειδική δεξαμενή με νερό έτσι ώστε να μη μπορεί να αναφλεγεί ξανά. Αλλά αυτό είναι ήδη γνωστό στους ειδικούς.

Παλαιότερες έρευνες στην Ολλανδία πρότειναν οι υπόγειοι σταθμοί φόρτισης EV να τοποθετούνται κοντά στην είσοδο ή την έξοδο, παρέχοντας έτσι στις υπηρεσίες εκτάκτων αναγκών ευκολότερη πρόσβαση σε αυτούς.

Φωτογραφία: Emba

Προηγούμενο άρθρο100 μοντέλα MINI Electric για την Deloitte στο Βέλγιο
Επόμενο άρθροBMW Group: Πάνω από 7 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030