Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκρινε στις 7 Απριλίου μια σημαντική μεταρρύθμιση του τομέα των οδικών μεταφορών στην ΕΕ, γνωστή ως δέσμη μέτρων για την κινητικότητα, αλλά και νέους κανόνες για την ψηφιοποίηση πληροφοριών σχετικά με τις εμπορευματικές μεταφορές.

Οι νέοι κανόνες θα βελτιώσουν τις συνθήκες εργασίας των οδηγών, θα εισαγάγουν ειδικούς κανόνες απόσπασης των οδηγών στις διεθνείς μεταφορές και θα επικαιροποιήσουν τις διατάξεις σχετικά με την πρόσβαση στην αγορά εμπορευματικών μεταφορών. Θα καταστήσουν επίσης την εφαρμογή της νομοθεσίας πιο αποτελεσματική. Στις 11 Δεκεμβρίου 2019, επιτεύχθηκε προσωρινή συμφωνία μεταξύ της Προεδρίας του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Το συμφωνηθέν κείμενο εγκρίθηκε από την Επιτροπή των Μόνιμων Αντιπροσώπων του Συμβουλίου στις 20 Δεκεμβρίου 2019, ενώ το Συμβούλιο επιβεβαίωσε την πολιτική συμφωνία στις 20 Φεβρουαρίου 2020.

Οι νέοι κανόνες έχουν στόχο να εξασφαλίσουν ισορροπία μεταξύ της βελτίωσης των εργασιακών και κοινωνικών συνθηκών για τους οδηγούς και της ελευθερίας των μεταφορέων να παρέχουν διασυνοριακές υπηρεσίες, ενώ επίσης θα συμβάλουν στην οδική ασφάλεια. Επιπλέον, θα παράσχουν σαφήνεια στον συγκεκριμένο τομέα όσον αφορά προηγουμένως διφορούμενες διατάξεις και θα θέσουν τέλος στην άνιση εφαρμογή τους μεταξύ των κρατών μελών.

Η δέσμη αποτελείται από έναν κανονισμό που διέπει την πρόσβαση στην αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών και στο επάγγελμα του οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων ή επιβατών, έναν κανονισμό σχετικά με τον μέγιστο χρόνο εργασίας και τις ελάχιστες περιόδους ανάπαυσης για τους οδηγούς και τον εντοπισμό μέσω ταχογράφων και μια οδηγία για την αναθεώρηση των απαιτήσεων επιβολής και τη θέσπιση κανόνων για την απόσπαση των οδηγών.

Η διεξαχθείσα με γραπτή διαδικασία σημερινή ψηφοφορία είχε ως αποτέλεσμα την έγκριση από το Συμβούλιο της θέσης του σε πρώτη ανάγνωση. Οι νομοθετικές πράξεις πρέπει τώρα να εγκριθούν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε δεύτερη ανάγνωση προτού δημοσιευθούν στην Επίσημη Εφημερίδα. Οι δύο κανονισμοί θα τεθούν σε ισχύ είκοσι ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους και η οδηγία την επομένη της δημοσίευσής της.

Οι κανόνες που περιέχουν ο κανονισμός για την πρόσβαση στην αγορά και η οδηγία για την απόσπαση των οδηγών θα τεθούν σε εφαρμογή δεκαοκτώ μήνες μετά την έναρξη ισχύος των νομοθετικών πράξεων. Οι κανόνες που περιέχει ο κανονισμός για τον χρόνο οδήγησης θα τεθούν σε εφαρμογή είκοσι ημέρες μετά τη δημοσίευση, με εξαίρεση τις ειδικές προθεσμίες για τους ταχογράφους.

Διαβάστε εδώ το πλήρες κείμενου του Κανονισμούσχετικά με την πρόσβαση στο επάγγελμα και στην αγορά.

Διαβάστε εδώ τον Κανονισμό σχετικά με τον χρόνο οδήγησης, τις περιόδους ανάπαυσης και τους ταχογράφους.

Διαβάστε εδώ την Οδηγία σχετικά με την επιβολή και με την απόσπαση οδηγών στον τομέα των οδικών μεταφορών – πλήρες κείμενο

Η έγκριση νέων κανόνων από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ψηφιοποίηση πληροφοριών σχετικά με τις εμπορευματικές μεταφορές. 

Η ενισχυμένη ψηφιοποίηση των εμπορευματικών μεταφορών και της εφοδιαστικής θα οδηγήσει σε σημαντικές οικονομίες για τις επιχειρήσεις και θα βελτιώσει την αποδοτικότητα και βιωσιμότητα του κλάδου.

Η Προεδρία και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία στις 26 Νοεμβρίου 2019. Το συμφωνηθέν κείμενο εγκρίθηκε από τους πρέσβεις των κρατών μελών που συνήλθαν στο πλαίσιο της Επιτροπής των Μόνιμων Αντιπροσώπων (ΕΜΑ) στις 18 Δεκεμβρίου 2019. Το Συμβούλιο επιβεβαίωσε την πολιτική συμφωνία στις 18 Φεβρουαρίου 2020.

Οι νέοι κανόνες θα δημιουργήσουν ένα ενιαίο νομικό πλαίσιο για τη χρήση ηλεκτρονικών πληροφοριών σχετικά με τις εμπορευματικές μεταφορές για όλους τους τρόπους μεταφοράς. Όλες οι αρμόδιες δημόσιες αρχές θα υποχρεούνται να κάνουν δεκτές τις πληροφορίες που υποβάλλονται ηλεκτρονικά σε πιστοποιημένες πλατφόρμες, όταν οι εταιρείες επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν αυτόν τον μορφότυπο για να υποβάλουν πληροφορίες ως απόδειξη της συμμόρφωσης με τις νομοθετικές απαιτήσεις. Ωστόσο, θα διατηρηθεί η δυνατότητα των εταιρειών να υποβάλλουν τις πληροφορίες σε έντυπη μορφή εάν το προτιμούν.

Επί του παρόντος, οι περισσότερες εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών και οι λοιποί επιχειρηματικοί φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα των μεταφορών χρησιμοποιούν έντυπα έγγραφα.

Με την ψηφοφορία αυτή, η οποία έγινε με γραπτή διαδικασία, το Συμβούλιο ενέκρινε τη θέση του σε πρώτη ανάγνωση. Η νομική πράξη πρέπει τώρα να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε δεύτερη ανάγνωση για να μπορέσει να δημοσιευτεί στην Επίσημη Εφημερίδα.

Ο νέος κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή του. Η Επιτροπή θα εκδώσει τις σχετικές τεχνικές προδιαγραφές πριν αρχίσει να ισχύει η υποχρέωση των δημόσιων αρχών να κάνουν δεκτές τις πληροφορίες που υποβάλλονται ηλεκτρονικά.

Διιαβάστε εδώ το πλήρες κείμενο του Κανονισμού για τις ηλεκτρονικές πληροφορίες σχετικά με τις εμπορευματικές μεταφορές.

 

Προηγούμενο άρθροLingotto: Το εργοστάσιο σύμβολο της Fiat
Επόμενο άρθροΣυμφωνία ΕΕ – HB: Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανησυχούν