Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δημοσίευσε νέα στοιχεία που υπογραμμίζουν τη σχέση μεταξύ της προσιτής τιμής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και της αποδοχής τους από την αγορά. Αυτή η ανάλυση της ACEA συγκρίνει τα εθνικά δεδομένα σχετικά με τις πωλήσεις οχημάτων ηλεκτρικού φορτίου (ECV) με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στα κράτη μέλη της ΕΕ, για ολόκληρο το έτος 2018.
Τα νέα στοιχεία της ACEA δείχνουν πως όλες οι χώρες με μερίδιο αγοράς ECV μικρότερο του 1% – δηλαδή το ήμισυ όλων των κρατών μελών της ΕΕ – έχουν κατά κεφαλήν ΑΕΠ χαμηλότερο των 29.000 ευρώ. Αυτό συμβαίνει σε πολλές νότιες χώρες – όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Ελλάδα – καθώς και στις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, όπως η Λιθουανία, η Βουλγαρία και η Σλοβακία.
Στη Λετονία, για παράδειγμα, πουλήθηκαν μόνον 93 ηλεκτρικά αυτοκίνητα πέρυσι. Η Πολωνία έχει τη χαμηλότερη διείσδυση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ, με μερίδιο αγοράς ECV μόλις 0,2%. Αντίθετα, ένα μερίδιο ECV άνω του 3,5% εμφανίζεται μόνο σε χώρες με ΑΕΠ μεγαλύτερο των 42.000 ευρώ, όπως η Φινλανδία, η Ολλανδία και η Σουηδία.
Τα θεσμικά όργανα της ΕΕ ενέκριναν πρόσφατα τον νέο κανονισμό CO2 για τα επιβατικά αυτοκίνητα, θέτοντας στόχους μείωσης κατά -15% και -37,5% για τα έτη 2025 και 2030 αντίστοιχα. Αυτοί οι στόχοι θα ακολουθήσουν το στόχο των 95g CO2 / km για το έτος 2021, που καθορίστηκε το 2013.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών και άλλων εναλλακτικών αυτοκινήτων θα πρέπει να αυξηθούν έντονα για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι. Δυστυχώς, όμως, το 2018 μόνο το 2% όλων των καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν σε όλη την ΕΕ ήταν ηλεκτρικά επαναφορτιζόμενα.
“Εκτός από επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης, οι κυβερνήσεις σε ολόκληρη την ΕΕ πρέπει να εφαρμόσουν ουσιαστικά και βιώσιμα κίνητρα για να ενθαρρύνουν περισσότερους καταναλωτές να πραγματοποιήσουν τη μετάβαση στην ηλεκτρική ενέργεια”, όπως εξήγησε ο Γενικός Γραμματέας της ACEA, Erik Jonnaert, σε συνέντευξη Τύπου στη Βαρκελώνη.
“Οι άνθρωποι σε ολόκληρη την ΕΕ θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα – ανεξάρτητα σε ποια χώρα ζουν – βόρεια ή νότια, ανατολική ή δυτική. Οι τελευταίες τεχνολογίες χαμηλών και μηδενικών εκπομπών δεν είναι οικονομικά προσιτές και αυτό είναι ένα θέμα που πρέπει να αντιμετωπιστεί από τις κυβερνήσεις ως ζήτημα προτεραιότητας”.
Παρόλο που υπάρχουν φορολογικά μέτρα για την τόνωση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλες σχεδόν τις χώρες της ΕΕ, η φύση και η χρηματική αξία αυτών των παροχών ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό. Πράγματι, ενώ οι περισσότερες χώρες χορηγούν απλές φορολογικές ελαφρύνσεις ή απαλλαγές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μόνο 12 κράτη μέλη της ΕΕ προσφέρουν ασφάλιστρα ή επιδόματα στους αγοραστές αυτών των οχημάτων.