Το Opel Vivaro γιορτάζει φέτος τα 20ά του γενέθλια. Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του στην Έκθεση των Βρυξελών για Ελαφρά Επαγγελματικά Οχήματα τον Ιανουάριο του 2001, το van της γερμανικής εταιρείας, έγινε η αιχμή του δόρατος στη στρατηγική ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων της Opel.
Η πρώτη γενιά Vivaro είναι επίσης πρόγονος του σημερινού International Van of The Year – του πλήρως ηλεκτρικού και μηδενικών ρύπων Opel Vivaro-e.
Πάνω από ένα εκατομμύριο οχήματα Vivaro έχουν κατασκευαστεί συνολικά, κάτι που υπογραμμίζει όχι μόνο την εμπορική επιτυχία και τη δημοτικότητα του μοντέλου, αλλά και τη σημασία των LCV για την Opel. Η νέα, τρίτη γενιά διατίθεται από τα τέλη Μαρτίου 2019, με τη γκάμα να περιλαμβάνει όχι μόνο πετρελαιοκίνητες εκδόσεις αλλά και το πλήρως ηλεκτρικό Vivaro-e – την υλοποίηση μιας ιδέας που γεννήθηκε το 2010 με το Vivaro-e Concept.
Το Vivaro είναι προϊόν μιας κοινοπραξίας μεταξύ Opel και Renault. Το Δεκέμβριο του 1996, οι εταιρείες συμφώνησαν να προσφέρουν στους πελάτες τα πλεονεκτήματα της προηγμένης μηχανολογίας τους και τα υψηλά πρότυπα ποιότητας στον τομέα των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (LCV).
Μέσω της κοινοπραξίας, η Opel κατάφερε γρήγορα να διακρίνει ευκαιρίες για LCV βάρους έως 3,5 Τ (GVW). Το Opel Arena – ο άμεσος πρόγονος του Vivaro – ήρθε στην αγορά μόλις 12 μήνες αργότερα και ακολούθησε το Movano, τον Ιανουάριο του 1999.
Η Opel και η Renault επένδυσαν αμφότερες ποσό 700 εκατομμυρίων ευρώ στην εξέλιξη και παραγωγή του Vivaro. Χρειάστηκαν μόλις 35 μήνες για την υλοποίηση του project, με τους εταίρους να έχουν μοιραστεί τις ευθύνες. Η Renault επικεντρώθηκε στη διάταξη των χώρων και τους κινητήρες, ενώ η Opel ήταν υπεύθυνη για την κατασκευή. Η παραγωγή του Vivaro και του αδελφικού μοντέλου Renault Trafic ξεκίνησε στο εργοστάσιο Οχημάτων IBC στο Luton της Αγγλίας.
Καινοτόμο: Το Vivaro συνδυάζει ελκυστική εμφάνιση με υψηλή απόδοση
Η καινοτόμα σχεδίαση ήταν μοναδική στην κατηγορία μοντέλων LCV, συνδυάζοντας ελκυστική εμφάνιση με πρακτική λειτουργικότητα και υψηλή απόδοση. «Με το Vivaro, δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στο στυλ σαν να επρόκειτο για επιβατικό αυτοκίνητο» δήλωσε ο Hans Seer, αρχισχεδιαστής της Opel εκείνη την εποχή. Κύριο χαρακτηριστικό της φουτουριστικής σχεδίασης ήταν η λεγόμενη οροφή “Jumbo”. Η θολωτή καμπίνα όχι μόνο προσέφερε στον οδηγό και τους εμπρός επιβάτες άφθονο χώρο πάνω από το κεφάλι, αλλά διευκόλυνε πολύ την είσοδο και έξοδό τους από αυτή – ένα ιδιαίτερα σημαντικό κριτήριο για οχήματα αυτής της κατηγορίας, που συχνά χρησιμοποιούνται ως van διανομών.
Όταν λανσαρίστηκε στις αρχές του 2001, το προσθιοκίνητο Vivaro ήταν διαθέσιμο με δύο οικονομικούς πετρελαιοκινητήρες common rail 1.9L (59 kW/80 hp και 74 kW/100 hp) και ένα ζωηρό 16βάλβιδο βενζινοκινητήρα 2.0L (88 kW/120 hp). Αμέσως μετά προστέθηκε ένας ισχυρός 2.5L common rail diesel με 98 kW (133 hp). Εκτός από το βασικό πετρελαιοκινητήρα (πεντατάχυτο κιβώτιο), όλοι οι κινητήρες συνδυάζονταν με εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο, με τον επιλογέα σχέσεων στην κεντρική κονσόλα για βέλτιστη εργονομία και αξιοποίηση χώρου.
Πέρα από τους κινητήρες και τη σχεδίαση, ανάμεσα στα πλεονεκτήματα του Vivaro ξεχώριζαν η οδηγική άνεση και το κράτημα, που ήταν εφάμιλλα ενός επιβατικού αυτοκινήτου – αρετές οι οποίες δεν πέρασαν απαρατήρητες από την κριτική επιτροπή του International Van of The Year Award (IVOTY) που επέλεξε το Vivaro και το αδελφάκι του, το Renault Trafic, ως νικητές του αντίστοιχου τίτλου για το 2002.
Με βάρος GVW 2.7 ή 2,9 Τ, η Opel προσέφερε το Vivaro σε πάνω από 20 εκδόσεις. Οι πελάτες μπορούσαν να επιλέξουν από δύο μεταξόνια – 3.098 ή 3.498 mm – και τρεις τύπους αμαξώματος (panel van, combi ή platform chassis). Κάθε έκδοση προσέφερε άφθονους χώρους. Οι εκδόσεις van και combi με κοντό μεταξόνιο ήδη είχαν χωρητικότητα χώρου φόρτωσης πέντε κυβικών μέτρων. Η μακρύτερη έκδοση του van μπορούσε να χωρέσει ακόμα και τρεις ευρωπαλέτες σε έναν χώρο φόρτωσης σχεδόν 6.0 m3.
Καθώς οι επαγγελματίες οδηγοί περνούν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους πίσω από το τιμόνι, οι σχεδιαστές εσωτερικού του Vivaro έδωσαν ιδιαίτερη σημασία στην άνεση και την εργονομία της καμπίνας. Γυμνό μέταλλο δεν υπήρχε πουθενά. Το εσωτερικό ήταν πλήρως επενδεδυμένο με ανθεκτικά και εύκολα στο καθάρισμα υλικά. Διαθέτοντας ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης, τηλέφωνο και CD-changer, τα προηγμένα συστήματα infotainment της οικογένειας επιβατικών μοντέλων Opel έθεσαν νέα πρότυπα για τα LCV.
Σημείο αναφοράς στην ασφάλεια: Εμπρόσθιοι και πλευρικοί αερόσακοι, ζώνες ασφαλείας 3 σημείων για όλους τους επιβάτες
Όπως συνηθίζεται με τα μοντέλα Opel, το Vivaro έγινε σημείο αναφοράς στον τομέα της ασφάλειας. Ο αερόσακος οδηγού και οι ζώνες ασφαλείας 3 σημείων για όλους τους επιβάτες ανήκαν στο βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων. Αερόσακος συνοδηγού και πλευρικοί αερόσακοι προσφέρονταν προαιρετικά. Με γόνατα McPherson εμπρός και, κατά παράδοση, ημιάκαμπτο άξονα και ράβδο Panhard πίσω, το Vivaro προσέφερε επίσης υψηλή ενεργητική ασφάλεια και οδηγική άνεση. Δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς (αεριζόμενα μπροστά) και ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, τετρακάναλο ABS και κατανομή πέδησης έθεταν εξίσου υψηλά πρότυπα ασφάλειας.
Ένα ακόμα πλεονέκτημα του Vivaro ήταν οι μειωμένες απαιτήσεις σέρβις. Έλεγχοι ήταν απαραίτητοι μόνο κάθε 30.000 km ή δύο χρόνια, ενώ αλλαγές υγρού φρένων χρειάζονταν κάθε 120.000 km. Μία τριετής εγγύηση κινητικότητας (στάνταρ) και η 12ετής εγγύηση αντιδιαβρωτικής προστασίας παρείχαν πρόσθετο όφελος. Χάρη στη σχεδίασή του, είχε μειωμένο κόστος επισκευής κάνοντας το LCV της Opel το καλύτερο στον κατηγορία του στον τομέα των ασφαλίστρων.
Η Opel καλλιέργησε ακόμα πιο φιλόδοξα σχέδια για το Vivaro. Έτσι στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (IAA) για LCV το 2010, έριξε το σπόρο για μία ιδέα που έμελλε να βλαστήσει το 2020 με τη μορφή του νέου Vivaro-e. Με την παγκόσμια πρεμιέρα του Vivaro-e Concept, η Opel παρουσίασε τη μελέτη ενός ηλεκτρικού panel van με εκτεταμένη αυτονομία πάνω από 400 km. Με χώρο φόρτωσης 5.0 m3, ωφέλιμο φορτίο 750 kg και ηλεκτροκινητήρα 111 kW, ήταν ένα concept που καθιστούσε ενδιαφέρουσα την ηλεκτροκίνηση στο χώρο των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων.
Μέχρι το 2014, 600.000 οχήματα Vivaro είχαν περάσει από τις γραμμές παραγωγής. Η δεύτερη γενιά του μοντέλου έκανε την πρεμιέρα της την ίδια χρονιά με έναν προηγμένο, νέο diesel, αυξημένη λειτουργικότητα και νέα εμφάνιση που υιοθετούσε τη σχεδιαστική γλώσσα των σύγχρονων επιβατικών Opel. Η σειρά περιλάμβανε εκδόσεις με δύο μήκη μεταξονίων και δύο ύψη οροφής και ήταν διαθέσιμη σε panel van, combi, crew cab και ένα λεωφορείο bus σε πολυάριθμες διατάξεις.
Κάτω από το καπό, το Vivaro B προσέφερε δύο νέους κινητήρες turbo diesel: τον 1.6 CDTI και τον προηγμένο 1.6 CDTI BiTurbo με σειριακή υπερσυμπίεση και δύο intercoolers. Αυτό το υψηλής τεχνολογίας σύνολο συνδύαζε άριστες επιδόσεις με μέτρια κατανάλωση. Η κατανάλωση καυσίμου των νέων κινητήρων μειώθηκε πάνω από ένα λίτρο στο μικτό κύκλο.
“Durchquerung”: Ο εξερευνητής Reinhold Messner παρατηρεί το εσωτερικό του Vivaro
Οι διαφημίσεις της Opel φημίζονται για την αυθεντικότητά τους και η καμπάνια για τη δεύτερη γενιά Vivaro που ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2014 δεν ήταν εξαίρεση. Θέλοντας να προβάλλει την εξαιρετική ευρυχωρία του νέου μοντέλου, η μάρκα με το Blitz (το σήμα του κεραυνού) έστειλε τον ορειβάτη, εξερευνητή και αθλητή των extreme sports, Reinhold Messner, σε ένα “Durchquerung des Vivaro” – μία αποστολή στο εσωτερικό του Vivaro. Το video παρουσιάζει πως ο επί πολλά χρόνια συνεργάτης της Opel, Messner, μαζί με τον Sherpa του, προετοιμάστηκαν και τελικά ξεκίνησαν το ταξίδι τους. «Σε τρεις μήνες έπρεπε να βγούμε στην άλλη πλευρά” δήλωσε ο Messner, χιουμοριστικά, πριν σκαρφαλώσει στο σκοτεινό, αχανή χώρο φόρτωσης του van. Όχι εντελώς τυχαία, το βίντεο και η σχετική διαφημιστική καμπάνια έκαναν την πρεμιέρα τους στα 70α γενέθλια του Messner.
Η Opel κατασκεύασε σχεδόν ένα εκατομμύριο οχήματα Vivaro A και B. Η τρίτη γενιά βρίσκεται στην παραγωγή από το 2019, προσφέροντας μία ευρεία γκάμα προηγμένων τεχνολογιών, όπως σύστημα ελέγχου πρόσφυσης IntelliGrip, κάμερα οπισθοπορείας 180 μοιρών και multimedia infotainment.
Η τρίτη γενιά ολοκληρώνει επίσης το ταξίδι για την ηλεκτροκίνηση που είχε οραματιστεί η μελέτη του 2010. Με το νέο ηλεκτρικό Vivaro-e με μπαταρία, οι επαγγελματίες μπορούν να επωφελούνται από την κινητικότητα μηδενικών ρύπων και να επιλέγουν ανάμεσα σε δύο μεγέθη μπαταρίας ιόντων λιθίου, ανάλογα με τις ανάγκες τους. Με 75 kWh για αυτονομία έως 330 km, ή με 50 kWh για αυτονομία έως 230 km, και στις δύο περιπτώσεις σύμφωνα με τον κύκλο WLTP1.
Τελευταίο αλλά σημαντικό, το Vivaro-e – όπως ο πρόγονος του, το 2002 – αναδείχτηκε International Van of the Year. Το νέο, πλήρως ηλεκτρικό LCV της Opel απέσπασε τον τίτλο του διεθνούς van της χρονιάς 2021 πείθοντας την κριτική επιτροπή του IVOTY που αποτελείται από 24 καταξιωμένους συντάκτες του ειδικού τύπου και εκδότες ανεξάρτητων περιοδικών.
[1] Αυτονομία μετρημένη σύμφωνα με το πρωτόκολλο δοκιμών WLTP (R (EC) No. 715/2007, R (EU) No. 2017/1151). Η πραγματική αυτονομία ενδέχεται να διαφέρει σε καθημερινές συνθήκες και εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως η εξωτερική θερμοκρασία, το προσωπικό στυλ οδήγησης, τα χαρακτηριστικά της διαδρομής, η χρήση θέρμανσης και κλιματισμού (A/C) και η λειτουργία preconditioning (ρύθμιση θερμοκρασίας εσωτερικού πριν την εκκίνηση).