Νέα διεθνή δεδομένα οδικής ασφάλειας καταδεικνύουν τις πιο επικίνδυνες χώρες για τους στόλους και επισημαίνουν τον αυξανόμενο κίνδυνο που ενέχουν οι λύσεις μικροκινητικότητας, όπως τα ηλεκτρικά ποδήλατα και τα σκούτερ.

Ακόμα και εντός Ευρώπης, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα ανά δισεκατομμύριο χιλιόμετρα μετακίνησης είναι πέντε φορές υψηλότερος στην πιο επικίνδυνη χώρα, σε σύγκριση με την ασφαλέστερη, υποδεικνύοντας πού πρέπει να δοθεί προτεραιότητα για επενδύσεις στην ασφάλεια των οδηγών και να εξοπλιστούν τα οχήματα με την τελευταία τεχνολογία ασφαλείας.

Οι πληροφορίες δημοσιεύονται από τον διακυβερνητικό οργανισμό International Transport Forum (Διεθνές Φόρουμ Μεταφορών) του ΟΟΣΑ, ο οποίος αξιολογεί στοιχεία συγκρούσεων, τραυματισμών και οδικής ασφάλειας από 34 χώρες* για να βοηθήσει τα κράτη να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν στρατηγικές οδικής ασφάλειας.

Η τελευταία έκθεση του ITF καλύπτει δεδομένα από το 2021 και το πρώτο εξάμηνο του 2022, καθώς οι οικονομίες ανέκαμψαν σταδιακά από τους περιορισμούς του Covid-19 και αυξήθηκε η κυκλοφορία.

Αύξηση θανάτων από τροχαία

Στις 34 χώρες που περιλαμβάνονται, οι θάνατοι από τροχαία το 2021 ήταν αυξημένοι κατά 0,1% από τον μέσο όρο της περιόδου 2017-19, αν και ο αριθμός αυτός δεν ισχύει για τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου οι θάνατοι από τροχαία αυξήθηκαν ανησυχητικά κατά 16% το 2021. Χιλή (+5,2%), Ισραήλ (+5,5%), Κολομβία (+10,2%) και Σλοβενία (+15,2%) σημείωσαν επίσης αύξηση θανάτων από τροχαία το 2021, σε σύγκριση με το 2017-19.

Σε άλλες 29 χώρες, ωστόσο, οι θάνατοι από τροχαία το 2021 ήταν κάτω από τον μέσο όρο της περιόδου 2017-19, με τη μεγαλύτερη μείωση να καταγράφεται στη Δανία (-28,6%), την Αργεντινή (-27,4%) και την Νορβηγία (-25,2%).

Αυτή η τάση σημειώθηκε σε 14 από τις 20 χώρες που παρείχαν στοιχεία για τους πρώτους έξι μήνες του 2022, αν και παγκοσμίως οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ήταν 12% λιγότεροι το πρώτο εξάμηνο του 2022 σε σχέση με το 2017-19.

Θάνατοι ανά χιλιόμετρο

Ακριβέστερο κριτήριο κινδύνου είναι οι θάνατοι ανά δισεκατομμύριο χιλιόμετρα διαδρομών οχημάτων, που παρουσιάζουν εξαιρετικά μεγάλες διακυμάνσεις, τόσο για το 2020, όσο και για το 2021. Στην Νορβηγία, για παράδειγμα, σημειώθηκαν 1,8 θάνατοι από τροχαία ανά δισεκατομμύριο χλμ διαδρομών το 2021, σε σύγκριση με 9,9 θανάτους στην Τσεχία. Το 2020 (για το οποίο υπάρχουν περισσότερα δεδομένα) η Τσεχία, η Κορέα και οι ΗΠΑ κατέγραψαν περισσότερους από οκτώ θανάτους από τροχαία ανά δισεκατομμύριο χιλιόμετρα διαδρομών.

Ένα εναλλακτικό κριτήριο είναι η σύγκριση των θανάτων από τροχαία ανά 100.000 κατοίκους, η οποία και πάλι δείχνει την Νορβηγία ως ασφαλέστερη, με 1,5 θανόντα ανά 100.000 κατοίκους, ενώ η Κολομβία διέθετε τους πιο επικίνδυνους δρόμους με 14,2 θανόντες ανά 100.000, ακολουθούμενη από τις ΗΠΑ με 12,9. Σε αυτή την βαθμίδα οι τέσσερις χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας ανά 100.000 χλμ ήταν όλες στην Αμερική, με τη Χιλή και την Αργεντινή να έπονται σε επικινδυνότητα αντιστοίχως.

Κίνδυνοι από τα ποδήλατα και τα ηλεκτρικά ποδήλατα

Ενώ η μακροπρόθεσμη τάση μετακινήσεων με οχήματα δείχνει ασφαλέστερους δρόμους, δεν ισχύει το ίδιο για την χρήση ποδηλάτων. Μεταξύ 2010-19 οι θάνατοι με ποδήλατο αυξήθηκαν σε 15 από τις 34 χώρες και κατά 130% στην Αργεντινή, 90% στο Ισραήλ και 60% στην Ιρλανδία. Οι αναβάτες ηλεκτρικών ποδηλάτων φαίνεται να διατρέχουν ιδιαίτερα υψηλό κίνδυνο, καθώς ευθύνονται για το 52% των θανάτων στο Ισραήλ, 47% στο Βέλγιο, 41% στην Ελβετία και 35% στη Γερμανία, παρόλο που αντιπροσωπεύουν μικρό μερίδιο της συνολικής ποδηλατικής κοινότητας.

Κίνδυνοι μικροκινητικότητας

Οι κίνδυνοι που εγκυμονεί η χρήση λύσεων μικροκινητικότητας ανησυχούν επίσης τους ειδικούς οδικής ασφάλειας.

«Πολλές χώρες αναφέρουν αυξημένο προβληματισμό για τα ατυχήματα των νέων μέσων κινητικότητας (συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών σκούτερ)», ανέφερε η έκθεση του ITF.

Το ITF ανησυχεί επίσης ιδιαιτέρως για τον αυξανόμενο αριθμό μοτοσυκλετιστών που σκοτώνονται στους δρόμους της Χιλής, της Αργεντινής και της Κολομβίας, όπου τα ποσοστά θνησιμότητας αυξήθηκαν κατά 89%, 70% και 66% αντιστοίχως.

Συγκριτικά με τα στοιχεία του 2010, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία μειώθηκε σε 31 από τις 34 χώρες το 2019. Οι θάνατοι από τροχαία μειώθηκαν περισσότερο στη Νορβηγία (-48%), στην Ελλάδα (-45%) και στην Ελβετία (-43%).

* Αργεντινή, Αυστραλία, Αυστρία, Βέλγιο, Καναδάς, Χιλή, Κολομβία, Κόστα Ρίκα, Τσεχία, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ισλανδία, Ιρλανδία, Ισραήλ, Ιταλία, Ιαπωνία, Κορέα, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Νέα Ζηλανδία, Νορβηγία, Πολωνία, Πορτογαλία, Σερβία, Σλοβενία, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ηνωμένες Πολιτείες.

Προηγούμενο άρθροFiat Professional: Στην κορυφή των LCV της Ελλάδας
Επόμενο άρθροΕγκρίθηκε η εξαγορά της FCA Greece από Autohellas-Samelet